Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mejamy
Ja, jag har fyndat tyg som jag är sugen på att sy en klänning med matchande huckle av till Joy...är det väldigt svårt och finns det bra mönster på bibblan? Hur har ni andra lärt er sy barnkläder och vad har ni för tips till en nybörjare? :roll:
Användarens profilbild
Av Eld77
Jag har köpt en bok med massa mönster och sybeskrivningar till barnkläder. Vill du låna/kopiera?
Användarens profilbild
Av Panakeia
jag skulle köpa en ottobre tidning
denna klänningen finns i det nummret osm e ute nu, t.ex
Bild

du får massor av mönster i en sånn tidning, öven bruda har ju endel barnmönster....
dessa tidnignar finns på typ ICAså...de e lätt aatt få tag på!
ottobretidingen kan ju kika i på nätet!

http://www.ottobredesign.com/

detä r nr. tre som e ute nu...
Användarens profilbild
Av tusenskona
håller med panakeia,
ottobre är min favorit :D :D :D ,
allt jag sytt ur den har blivit fint och jättebra i passformen!
den är ganska dyr men man får massor av mönster i varje tidning.
jättefina bilder, bra mönsterark som är lätta att rita av dessutom!
Användarens profilbild
Av florin
Mitt tips är att låna böcker på bibblan :-) Jag har två super bra mönster böcker hemma nu som jag lånat där, kommer rita av massor som jag kan tänkas få användning av nån gång i framtiden :-D
Användarens profilbild
Av karinmaria
Är mönstren i exempelvis Ottobre LÄTTA att sy eller behöver man vara väldigt duktig och pillig?

Undrar Karin som tycker det är kul att sy men lätt tappar tålamodet om det bli för krångligt.
Användarens profilbild
Av tusenskona
jag tycker att det finns både enklare och svårare modeller i ottobre. (nu är jag väl inte helt opartisk eftersom jag är textillärare..) oftast kan man ju utesluta detaljer som fickor, applikationer osv. för att göra kläderna mer lättsydda & snabbsydda. det finns bra arbetsbeskrivningar i mitten av tidningen till alla modellerna, har man sytt lite kläder förut skall det nog inte vara något problem!

har mest sytt deras barnkläder i trikå och de har blivit väldigt bra, men
sitter just nu och syr en liten vit linnekostym ur det senaste numret som ludwig skall ha på sig på sitt dopkalas, blir jättegullig tycker jag!

frågan är bara vad man har på huvudet till kostym, när man är 6 månader gammal? :mitvit:
Användarens profilbild
Av karinmaria
tusenskona skrev:jag tycker att det finns både enklare och svårare modeller i ottobre. (nu är jag väl inte helt opartisk eftersom jag är textillärare..)
Nej, lite partisk få man nog kalla en textillärare ;-)

Tack iallafall för ditt svar, jag kanske ska våga mig på att köpa en sådan tidning.
Användarens profilbild
Av Kotten
tusenskona skrev: frågan är bara vad man har på huvudet till kostym, när man är 6 månader gammal? :mitvit:
Panamahatt! 8)
Användarens profilbild
Av mejamy
Eld77 skrev:Jag har köpt en bok med massa mönster och sybeskrivningar till barnkläder. Vill du låna/kopiera?
JA! Får jag, så vill jag gärna låna den! :D Skickar pm om när jag kan komma förbi... :D
Användarens profilbild
Av mejamy
florin skrev:Mitt tips är att låna böcker på bibblan :-) Jag har två super bra mönster böcker hemma nu som jag lånat där, kommer rita av massor som jag kan tänkas få användning av nån gång i framtiden :-D
Vad heter de böckerna? Lättare att hitta om man vet vad man letar efter... :)
Användarens profilbild
Av linafelicia
tusenskona skrev:jag tycker att det finns både enklare och svårare modeller i ottobre. (nu är jag väl inte helt opartisk eftersom jag är textillärare..) oftast kan man ju utesluta detaljer som fickor, applikationer osv. för att göra kläderna mer lättsydda & snabbsydda. det finns bra arbetsbeskrivningar i mitten av tidningen till alla modellerna, har man sytt lite kläder förut skall det nog inte vara något problem!

har mest sytt deras barnkläder i trikå och de har blivit väldigt bra, men
sitter just nu och syr en liten vit linnekostym ur det senaste numret som ludwig skall ha på sig på sitt dopkalas, blir jättegullig tycker jag!

frågan är bara vad man har på huvudet till kostym, när man är 6 månader gammal? :mitvit:
Hej, hej :hello: jag är också textillärare :lol:

Kan du inte sy en liten tophat i samma tyg. Det borde bli jättegulligt. Stärk tyget med Vlieseline så går det nog bra, eller varför inte en liten matchande keps i samma tyg?

Hur är det med Ottobre, har dom ingen märkning på mönstrena hur svårt det är? I Burda är varje mönster märkt med 1-4 prickar som visar svårighetsgraden.
Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
Jag instämmer i rosningen av Ottobre.
Jag hade aldrig sytt några kläder överhuvudtaget när jag gav mig på en klänning och ett par byxor efter deras mönster och jag är supernöjd :D

Klänningen och byxorna i tråden "Leas nya kläder" är sydda efter mönster dårifrån som jag modifierat lite. Jag tycker det var väldigt lätt att både rita av, klippa ut och sy efter deras anvisningar. Så mitt råd är att köpa en Ottobre :lol:
Användarens profilbild
Av tinaw
Instämmer i rosningen av Ottobre. Annars finns en bra bok av Lisen Elmberg "Sy enkla barnkläder" som man ibland kan hitta på Tradera och så. Finns på biblioteken ofta.
Användarens profilbild
Av mejamy
Verkar som jag blir tvungen att köpa en Ottobre då... :wink: Men det är nog bäst att avsluta thai-väskan först..jag har nämligen en tendens att vilja börja på nått nytt hela tiden... :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?