Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Alex
Har fått en symaskin på mors dag, och är sprudlande överlycklig över detta. Men det råkar vara så att jag inte använt en sedan syslöjden. Är det någon som kan ge mig tips på vad man kan börja träna på, kanske någon som känner till en sida med tips på vilken sorts söm, hurdana stygn o dyl som passar till vilket tyg....är helt okunnig. Har förutom standardnålar köpt denimnålar och stretchnålar, samt tråd i både bomull och polyester i olika färger. Men när används vad?
Ska sy ihop makens arbetsbyxor, och ska testa med denimnålen och extra stark polyestertråd, får se hur det går.
Tips på allmän sykunskap, någon?? :roll:
Användarens profilbild
Av Alex
Det är en Hugin Veronica, och där fins info om hur man ställer in de olika sömmarna, men inte när de ska användas. Bra tips, jag ska börja kötta gamla kläder när jag kommer hem! :D :D
Användarens profilbild
Av Kotten
Jag är fortfarande nybörjare på att sy, men när jag var i min allraste börjanbörjan, så startade jag med att sy dukar. Då tränade jag ju samtidigt på de vanligaste stygnen och sen blev det något fint som kunde ligga framme.
Användarens profilbild
Av Kotten
Frida med Mea skrev: tre raka och en sicksack används när man syr i trikåtyger, den raka sidan ska vara inåt tyget och den med tagar utåt.
Det där förstod jag ingenting av. Är det en söm du beskriver? :hmm:
Användarens profilbild
Av Alex
Jag har overlock på maskinen, och det har jag testat på en sliten mumsefilt och i kanten på en fåll. Kapade ett par byxor (med foder...) och sydde om till shorts, och lagade två par av makens arbetsbyxor. Det blev riktigt bra! Inte supersnyggt, kanske, men helt! :D
Användarens profilbild
Av Åsa mamma till 4
det finns en bok som heter "sy enkelt och rätt" av Katarina nordegren.
I den är det jättebra beskrivningar med bilder. :D
Det är klädsömnad, tex blixtlås, fickor osv.
Användarens profilbild
Av tinaw
Biblioteket har böcker som heter saker i stil med "utnyttja din symaskin", "Stora syboken" mfl

Här finns en del matnyttigt oxå:

http://www.husqvarnaviking.com/se/5342_5344.htm (klicka vidare till syrummet så finns flash-beskrivningar av olika sömnadstekniker mm)

www.sysidan.se (tonvis med länkar och folk som syr jättefina saker som man kan dregla över i timmar)
Kotten skrev:
Frida med Mea skrev: tre raka och en sicksack används när man syr i trikåtyger, den raka sidan ska vara inåt tyget och den med tagar utåt.
Det där förstod jag ingenting av. Är det en söm du beskriver? :hmm:
Den sömmen heter osynlig fållsöm och används framför allt för att fålla osynligt. Man viker tyet på ett speciellt sätt och syr så att det raka hamnar i det inre lagret och sicksacken griper om en eller två trådar av det yttre tyget. Men inte alla maskiner har den sömmen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?