Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har (ännu så länge mycket lösa) planer på att eventuellt hålla stickningskurs i Södermanland den 23-27/6. Därför har jag lite funderingar samt önskar tips och idéer.

Jag har en del erfarenhet och fallenhet för handarbete, men ingen utbildning för det eller pedagogik. Har det betydelse?

Det är måndag till fredag veckan efter midsommar, vilken tid på dygnet passar bäst? Själv föredrar jag dagtid, tex 10-16, men då krävs det att deltagarna är daglediga. Om det är på eftermiddagar/kvällar, vilka tider passar då?

Kurserna är tänkta för dem som redan behärskar stickningens grunder och vill få inspiration. En tanke är att ha fem separata workshops med ett tema per dag, så den som vill kan anmäla sig till de dagar som känns intressanta. Exempel på teman kan vara entrelac/kontstickning, dominostockning, flätstickning, forma med förkortade varv, trickstickning. Vilka teman skulle du tycka var intressanta?

Vilket är bästa sättet att marknadsföra kurserna?

En kompis till mig kan samtidigt hålla sömnadskurser i andra av byggnadens lokaler.

Överös mig med era tankar! :vågen:
Jag tänker att det du föreslår med olika teman som man kan anmäla sig till separat vore bra. Kanske kan/vill man inte avsätta en hel vecka. Då kan man välja det som är mest intressant och så blir det inte så dyrt. Risken finns ju då såklart att det bara blir anmälningar till vissa av dagarna men då ser du å andra sidan vad som väcker intresse. Det var lite snabba tankar bara. Vilka tema har jag svårt att ha åsikt om, stickar inte mycket själv men tänkte hur jag skulle önska om det var en hobby jag själv ville gå kurs i. :-)
Tycker att det låter vänligt roligt men har verkligen ingen koll. Kan ju knappt sticka själv.
Men lycka till, hoppas det blir av.

Men om jag skulle gå på kurs skulle jag nog hellre gå efter jobbet än offra en av mina semesterveckor. Veckan efter midsommar är nog ett bra tillfälle för då skickar många ungarna till farmor/ mormor och stannar kvar och jobbar lite till innan semestern.

Annars kan ju en helg vara ett bra alternativ.
Tidpunkten för kursen är given eftersom vår dotter då är på läger och jag skulle hålla kurs samtidigt och i samma lokaler som mamman till ett annat lägerbarn har sykurs. Jag får ju kolla lite med henne också hur hon tänker sig upplägget, men tänkte mig lite input härifrån med.
Efts jag nu är en av visningarna - av outgrundlig anledning efts jag inte stickar själv eller tänkt börja :lol: Men jag är en nyfiken jäkel.

Men kurser har jag ju varit på och hållt i kursansvarig på uni, jobbfortutbildning o s v) men väldigt lite typ studiecirklar och inom den hobby man har. Men generella regler att tänka på kanske jag kan komma på!

Utöver det standardmässig med att ge ut bra information, se till att folk får i sig näring (info och tillfällen om så medhavt) och pauser (men det senare är viktigare när man har hela dagar med föreläsningar) så tänker jag på en sak som är vitkig vid en workshop, där folk sitter och jobar enskilt.

Och det är att man som kursledare/lärare får tänka på att fördela sin handledning? Så att inte en person får alla tid typ. I en grupp finns det de som tar för sig och de som tänker inte-ska-väl-jag, man har olika personlighetstyper och ryggsäck. Så som kursledare får man ha koll, fördela. Men det betyder ju inte exakt antal minuter till alla ;-) Vissa vill och ebhöevr mer hjäp, vissa inte. Och ju kortare kurs desto mindre chans har man att få koll och desto mindre betydels om det inte är ngn extrem person med. När vi haft klasser med säg 60 pers och datalabbövningar så kör vi ju med uppskriven lista om det blir för intensivt, man har inte koll på vilken hand som var först. Men detta är ju en helt annan miljö.

Gå på din känsla men ha det i bakhuvudet - det spelar mest roll om man får med ngn me extrem som tar plats på kursen. Blir det så, så är det bara att säga som det är. "Jag vill/måste hinna går runt till er alla så jag ska ta den/de här först så kommer jag till dig sedan." Den som tackar jag till att vara kursledare brukar inte vara tokblyg.
Ja, det här med mat och dryck har jag också funderat på. Eftersom kursen nog inte blir heldag räcker det nog med något enklare, tex soppa/paj/sallad/mackor/... Och så kaffe med något sött 8) . Själv tycker jag det känns trevligt när det ordnas något så jag själv slipper ta med, å andra sidan kan kursavgiften hållas nere utan mat och var och en äter utifrån sin budget.

Jag är van att hålla föräldrautbildningar och vet att gruppdynamiken kan skifta väldigt mellan olika grupper. Det här med att någon sitter tyst och någon annan tar över. Nu är detta en helt annan typ av kurs med praktiskt arbete och inte bara samtal så då känns det ännu lite viktigare att fördela uppmärksamheten rättvist.
Fryle skrev: Exempel på teman kan vara entrelac/kontstickning, dominostockning, flätstickning, forma med förkortade varv, trickstickning. Vilka teman skulle du tycka var intressanta?
Ni som stickar, vilka teman tror ni kan vara intressanta för en endagskurs?
Fryle skrev:
Fryle skrev: Exempel på teman kan vara entrelac/kontstickning, dominostockning, flätstickning, forma med förkortade varv, trickstickning. Vilka teman skulle du tycka var intressanta?
Ett tips är att du kollar in på typ Vuxenskolan Göteborgs hemsida och ser vilka kurser de har i stickning. Jag har ju några av dem och vet att det brukar vara poppis med olika "metodkurser" typ sticka efter engelska mönster, Magic loop, olika uppläggningar och avmaskningar och hur man stickar en kofta uppifrån och ner utan mönster tex. Men kolla hemsidan!
melon skrev:
Fryle skrev:
Ett tips är att du kollar in på typ Vuxenskolan Göteborgs hemsida och ser vilka kurser de har i stickning. Jag har ju några av dem och vet att det brukar vara poppis med olika "metodkurser" typ sticka efter engelska mönster, Magic loop, olika uppläggningar och avmaskningar och hur man stickar en kofta uppifrån och ner utan mönster tex. Men kolla hemsidan!
:tumup:
Marknadsföring tänker jag garnbutiker och om det finns lokala stick- Facebooksidor om det finns.
Fryle skrev:Ja, det här med mat och dryck har jag också funderat på. Eftersom kursen nog inte blir heldag räcker det nog med något enklare, tex soppa/paj/sallad/mackor/... Och så kaffe med något sött 8) . Själv tycker jag det känns trevligt när det ordnas något så jag själv slipper ta med, å andra sidan kan kursavgiften hållas nere utan mat och var och en äter utifrån sin budget.
Åsså slipper man bök med allergier å sådant. Man kan tänka sig en mix där sötfika, frukt och dryck finns men lunchen får man fixa men man erbjuds att köpa en sallad? Beror lite på var man håller till.
Fryle skrev:Jag är van att hålla föräldrautbildningar och vet att gruppdynamiken kan skifta väldigt mellan olika grupper. Det här med att någon sitter tyst och någon annan tar över. Nu är detta en helt annan typ av kurs med praktiskt arbete och inte bara samtal så då känns det ännu lite viktigare att fördela uppmärksamheten rättvist.
Perfa :tumup: Då har du grunden. En sak mindre att fundera på.

När jag undervisade i färdiga övningar finns det även en dimension till som en lärare jag assisterad lärde mig - att inte gå fram direkt en hand flög upp och visa utan vänta en yttepyttestund. Och det stämemr verkligen - för "normalpersonen" hinner det förvånansvärt ofta lösa sig.

Men detat är en lite annorlunda sits eller hur, en workshop so inet har en övninge med 1-2-3-gör-så-här. Även o stickbeskrivningaran är så då.

Lycka till, kul!
Låter kul, även om jag för min del inte alls skulle passa eftersom jag är definitivt nybörjare :lol:
Men lite tankar runt tid osv ger jag gärna om jag får.

Jag tycker absolut du skulle kunna ha kursen dagtid om det passar dig. Det verkade ju som att det egentligen var 5 endagars-kurser, och EN dag brukar man kunna vara ledig om man inte redan har semester då efter midsommar. Om jag själv skulle vilja gå på en heldagskurs skulle jag föredra 10-16. Skulle ändå inte vilja/orka gå en sådan efter jobbet.

Om det var en tretimmarskurs däremot så skulle kvällen vara bättre.

Ett annat alternativ skulle ju kunna vara 13-19, då kan man ta ledigt eftermiddag om man nu skulle jobba.

Sen, även om tanke med mat är bra, så är det inte alltid helt lätt med tanke på allergier och speciell kosthållning. En variant är kanske att bara erbjuda fika och be dem ta med lunch själva?
För mig som just är en sån som äter speciellt så är en fika inte hela världen, men jag skulle tycka det var surt att få betala för lunch som jag inte kan äta om det ingick i priset.

Sen en pedagogik-grej. Jag uppskattar mycket att få något skriftligt med mig som jag kan hänga upp det jag gör på. Som om man nu skulle lära sig sticka efter en viss metod så skulle jag uppskatta en instruktion att ta med hem också. För när man väl sitter där och ska göra på egen hand så är det inte alltid helt självklart att komma ihåg...

Låter i alla fall väldigt trevligt, hoppas det blir lyckat!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?