Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av milimani
Jag har just upplevt vilken bra terapi det är att sticka :lol:
Jag har inte stickat sedan syslöjden men för drygt sex år sen bestämde jag mig för att sticka en varm och gosig filt till min bebis som snart skulle födas. Jag kom en liten bit på väg men sen föddes lilla Skorpan och det blev bara liggande.
Så plockade jag upp stickningen i höstas och insåg att jag kunde fortsätta den som en halsduk till mig själv istället. Så nu har jag med hjälpa av youtube just avslutat mitt första projekt. En varm halsduk i drops eskimo :loving: Stickad bara med räta maskor. Kanske piffar jag till den med lite fransar. Lila-rosa-brun är den.

Men vad ska jag ge mig på nu? Jag kan verkligen ingenting, vet inte om jag klarar att läsa mönster. Fortsätter gärna sticka med samma garn för det är så gosigt och man ser snabbt resultat.
Stickning är fantastisk terapi, det jag mår bäst av nu när jag är sjukskriven. :loving:

Du kan ju egentligen sticka vad som helst, gör en rektangel och sy ihop till en mössa som matchar halsduken till exempel. :tumup:
Mössa på rundsticka. Vantar eller strumpor på strumpstickor, eller på rundsticka o magicloop. Fler halsdukar.

Det finns massor av instruktioner på Youtube om det är nån särskild sak man vill lära sig. Kan du rät och avig så kommer du långt! På ravelry finns massor av mönster.
Amaltea skrev:Kanske en vårkappa till Storskrutt?

http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 23&lang=se

Behöver du hjälp så kan du alltid bjuda hem mig :lol: jag stickar galet mycket.
Åh, en sån kappa vill Storskrutts mamma ha :love: Jag har en jättefin kofta/kappa/nånting i ett ännu tjockare garn är eskimo som jag köpte på nån loppis i London för 20 år sen. Skulle gärna sticka nåt liknande fast i andra färger än vad den har.

Du är så välkommen så, Amaltea :heart: Både med och utan familj. Men klara jag verkligen att börja med nåt så stort?
milimani skrev:

Åh, en sån kappa vill Storskrutts mamma ha :love: Jag har en jättefin kofta/kappa/nånting i ett ännu tjockare garn är eskimo som jag köpte på nån loppis i London för 20 år sen. Skulle gärna sticka nåt liknande fast i andra färger än vad den har.

Du är så välkommen så, Amaltea :heart: Både med och utan familj. Men klara jag verkligen att börja med nåt så stort?
Tjockt garn, grova stickor - det går rätt fort. Man kan ju göra den i rätstickning om det känns svårt med aviga maskor.

Krisar det och du ger upp kan jag ställa upp och göra klart den åt dig det är inga problem :tumup:
Amaltea skrev:
milimani skrev:

Tjockt garn, grova stickor - det går rätt fort. Man kan ju göra den i rätstickning om det känns svårt med aviga maskor.

Krisar det och du ger upp kan jag ställa upp och göra klart den åt dig det är inga problem :tumup:
Nä då, aviga klarar jag. Man har ju stickat en anka i slöjden med slätstickning :D Det är ju mer en fråga om att läsa mönster. Men jag får bjuda hit dig på kaffe och introduktionskurs!
Fryle skrev:Stickning är fantastisk terapi, det jag mår bäst av nu när jag är sjukskriven. :loving:

Du kan ju egentligen sticka vad som helst, gör en rektangel och sy ihop till en mössa som matchar halsduken till exempel. :tumup:
Ja det var ju smart! Kan man sticka handledsvärmare på samma sätt tror du? En rektangel i lagom längd som man syr ihop ena sidan sen? Ska ändå förbi stoff och stil idag och där har de ju faktiskt lite garn också. Kanske man kan prova deras merinoull att sticka i?
Användarens profilbild
Av Fryle
milimani skrev:
Fryle skrev:Stickning är fantastisk terapi, det jag mår bäst av nu när jag är sjukskriven. :loving:

Ja det var ju smart! Kan man sticka handledsvärmare på samma sätt tror du? En rektangel i lagom längd som man syr ihop ena sidan sen? Ska ändå förbi stoff och stil idag och där har de ju faktiskt lite garn också. Kanske man kan prova deras merinoull att sticka i?
Absolut! Sticka en lagom rektangel och sy ihop. Köp garn på SoS, sticka loss och njut! :vågen:
Fryle skrev:
milimani skrev:

Absolut! Sticka en lagom rektangel och sy ihop. Köp garn på SoS, sticka loss och njut! :vågen:
:vågen: Då ska jag testa det! Blir ju inte så dyrt om jag misslyckas liksom. Och det kan ju vara kul att ha nåt annat runt mina frusna handleder än sonen gamla urvuxna babylegs :lol:
Ska jag använda nån särskild stickning för att de ska bli lagom elastiska liksom?
Användarens profilbild
Av Fryle
milimani skrev:
Fryle skrev:
milimani skrev:

:vågen: Då ska jag testa det! Blir ju inte så dyrt om jag misslyckas liksom. Och det kan ju vara kul att ha nåt annat runt mina frusna handleder än sonen gamla urvuxna babylegs :lol:
Ska jag använda nån särskild stickning för att de ska bli lagom elastiska liksom?
Resårstickning är nog det mest elastiska, 2x2 drar ihop sig mer än 1x1. Annars funkar rätstickning utmärkt. Vill du att kanterna ska rulla sig kan du göra slätstickning. Då blir de också lite tunnare, men värmer bra ändå.
Av Ponyo
Sticka inte en hel kofta/kappa i eskimo bara :this:
Det garnet växer lätt vid tvätt (om man stickar större plagg)

Skoj att du hittat till stickningen.

När jag lärde mig igen på nytt så hittade jag en barntröja jag verkligen ville sticka. Sen satt jag och kollade upp varenda förkortning. Bra sätt att lära sig. Och om man verkligen vill sticka klart så är det en morot i sig.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?