Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av little_me
Behöver man lim/lack som är speciellt?
kan man skriva ut bilder från nätet eller måste det vara servetter/tunnare papper? Help!
Av Smultronbarn
Jag har aldrig provat, men jag vet att det finns et speciellt lim som kallas decoupagelim som funkar som ett slags skyddslack över bilden du använder.

Bilder från nätet borde väl funka tycker jag, men gissar att tunnare papper är lättare att jobba med.
Användarens profilbild
Av Elflin
Det är svårare med tjockt papper, servetter eller speciellt papper är lätt.
Vi gjorde det i min förskoleklass i måndags med vanligt flytande skollim (typ marvin medium) jag har gjort det hemma med panduros lacklim. Det fungerar med ett flytande lim som får en genomskinlig yta.
Användarens profilbild
Av little_me
Elflin skrev:Det är svårare med tjockt papper, servetter eller speciellt papper är lätt.
Vi gjorde det i min förskoleklass i måndags med vanligt flytande skollim (typ marvin medium) jag har gjort det hemma med panduros lacklim. Det fungerar med ett flytande lim som får en genomskinlig yta.
Servetter och flytande genomskinligt lim alltså! :tumup:
Av nano
Servetter är lättast, tänk på att skala bort så du bara har ett lager. Silkespapper funkar också bra. Det går också att skriva ut på servett men det är lite meckigt och verkar inte fungera på alla skrivare.

Vanligt lim funkar bra, blanda ut med vatten så blir det lättare att hantera. Annars kan man göra eget av bla potatismjöl eller köpa (dyrt) speciallim.
Användarens profilbild
Av little_me
nano skrev:Servetter är lättast, tänk på att skala bort så du bara har ett lager. Silkespapper funkar också bra. Det går också att skriva ut på servett men det är lite meckigt och verkar inte fungera på alla skrivare.

Vanligt lim funkar bra, blanda ut med vatten så blir det lättare att hantera. Annars kan man göra eget av bla potatismjöl eller köpa (dyrt) speciallim.
Hur gör man med potatismjöl? :D
Av nano
little_me skrev:
nano skrev:Servetter är lättast, tänk på att skala bort så du bara har ett lager. Silkespapper funkar också bra. Det går också att skriva ut på servett men det är lite meckigt och verkar inte fungera på alla skrivare.

Hur gör man med potatismjöl? :D

Jag använde lim som en vän gjort och jag minns inte hennes recept men hittade ett som kallas "tapetklister" men ska funka likadant:

Så här lätt gör du tapetklister
Tapetklister kan du använda till många pyssel. Tillsammans med ditt barn kan ni skapa erat finaste fantasiland! Eller gör den klassiska spargrisen! Här får du receptet på hemmagjort tapetklister som bara tar några minuter.

Du behöver bara dessa ingredienser:

• 4 dl vatten
• ½ dl socker
• 1½ msk potatismjöl

Så här gör du hemmagjort tapetklister:

Blanda ut potatismjölet med kallt vatten så att det blir en jämn smet, det får inte bli klumpigt. Sedan kokar du upp resterande vatten i en kastrull. Tag sedan av kastrullen från plattan och häll i smeten med potatismjöl och vatten. Se till att du rör om hela tiden. Låt sedan blandningen koka upp en gång till men avbryt så fort du ser den första bubblan.

Låt klistret svalna. Klart för användning!
Av nano
Hitta orginalrecpetet och det var samma :)

Våra saker vi gjort har hållt bra iaf, blev som vatten i koncistensen men funkade utmärkt.
Av Smultronbarn
Men jag måste fråga: limmar man först på bilden som vanligt på stället där man vill ha den - och sedan stryker man lim ovanpå?
Måste det torka mellan påstrykningarna? och hur många lager lim har ni ovanpå?
Av nano
Aborre:
Hittade en annan beskrivning till samma recept.
"Blanda potatismjöl med lite kallt vatten, rör till en jämn smet, koka upp.
Koka resterande vatten och socker, tag av från plattan och häll i potatismjölsmeten, rör hela tiden, koka upp igen och avbryt vid första kokbubblan.
Kallna!"

Bör förvaras i kylskåp, annars möglar det. Håller väl någon vecka eller två iaf tror jag. (Mitt försvann lite mystiskt när jag diskade.... :roll: )
Användarens profilbild
Av zink
Tänkte väl att jag skulle hitta svaret om lim till decoupage på glas snabbast på sb ;-)

:app:
Användarens profilbild
Av MuuM
Smultronbarn skrev:Men jag måste fråga: limmar man först på bilden som vanligt på stället där man vill ha den - och sedan stryker man lim ovanpå?
Puff. Undrar också.
Användarens profilbild
Av AnKa
Aborre skrev:
MuuM skrev:
Smultronbarn skrev:Men jag måste fråga: limmar man först på bilden som vanligt på stället där man vill ha den - och sedan stryker man lim ovanpå?
Puff. Undrar också.
Jag har gjort med vanligt trälim och hobbylim utblandat med vatten. Då satte jag bilden på burken, tog limblandningen på en pensel och penslade försiktigt på. Det fastnade direkt. Det var tunn utklippt servett. Man kunde slajma runt det lite på burken så man fick det att sitta exakt där man ville men, tre lager lim låter väldigt mycket. Går inte själva pappret man limmar på sönder då av alla strykningar?
Jag brukar först limma på underlaget, lägga på servetten/papper/tyget och sedan stryka lim ovanpå med pensel. Sedan har jag lackat ovanpå det, ofta med flera lager om jag vill att det jag gör ska vara vatten och slitagetåligt.

Vill man ha en matt yta funkar det ju inte med lack, eller det kanske finns matt lack.
Jag låter torka innan lackeringen och mellan lacklagren.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?