Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av HPe
Jag har gjort det, men min förkylda hjärna kan inte tänka, så hjälp,tack!
Fri-eller stickbeskrivning, vart hittar jag? ;)
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag tänker mig exempelvis 72 maskor på mössan och sex ställen att minska.
Då blir första minskningsvarvet sticka 11 sen två ihop.
Nästa minskning bli sticka 10 och se två ihop etc.
Verkar jag ha fattat frågan rätt?
Användarens profilbild
Av HPe
Nja.... Tyckte jag försökte nåt sånt, men snoret i min hjärna kan ha räknat fel både hit o dit. ;)

Tänker mej liksom att avmaskningen blir en spiral på huvet, kan inte riktigt förklara bättre. ;)
Användarens profilbild
Av Fryle
Om du stickar på strumpstickor och hela tiden avmaskar genom att sticka ihop sista och näst sista maskan på varje sticka (+ en mitt emellan) blir avmaskningen mer rak. Om du istället stickar ihop första och andra maskan på stickan (+ en mitt emellan) får du en helt annan lutning på avmaskningarna, ungefär som i en spiral.

(Eller om det är tvärtom :hellu: )
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Fryle skrev:Om du stickar på strumpstickor och hela tiden avmaskar genom att sticka ihop sista och näst sista maskan på varje sticka (+ en mitt emellan) blir avmaskningen mer rak. Om du istället stickar ihop första och andra maskan på stickan (+ en mitt emellan) får du en helt annan lutning på avmaskningarna, ungefär som i en spiral.

(Eller om det är tvärtom :hellu: )
Det kan väl ändå inte bli någon skillnad? Kli i huvvet-smiley mööjligen kan väl spiralerna gå åt olika håll...? Eller? Jag är rätt sec i skallen så här dags :)

De ggr jag har gjort avmaskningar som blir raka har det varit lyft en sticka ihop två och dra den lyfta maska över....
Användarens profilbild
Av ellla
Jag tänker såhär. Om du alltid maskar av på samma ställe förskjuts minskningen och det blir spiralformigt.
Om du istället maskar av som på ett par vantar så blir det som kilar.
Om du maskar av jämt fördelat över varvet men inte på samma ställe så märks avmaskningarna inte så mycket, det blir ingen tydlig kant liksom.

Kram!
Användarens profilbild
Av Fryle
Kaffemoster skrev:
Fryle skrev:Om du stickar på strumpstickor och hela tiden avmaskar genom att sticka ihop sista och näst sista maskan på varje sticka (+ en mitt emellan) blir avmaskningen mer rak. Om du istället stickar ihop första och andra maskan på stickan (+ en mitt emellan) får du en helt annan lutning på avmaskningarna, ungefär som i en spiral.
Det kan väl ändå inte bli någon skillnad? Kli i huvvet-smiley mööjligen kan väl spiralerna gå åt olika håll...? Eller? Jag är rätt seg i skallen så här dags :)
Jo, om du tar de två sista är det hela tiden samma maska som ligger överst på alla varv, om du tar de två första kommer avmaskningen att luta åt vänster, eftersom den maska som är överst förskjuts ett steg åt vänster hela tiden. Den avmaskningen ser dessutom lite hackig/vågig ut, medan den i slutet av stickan blir rak och jämn. Detta förutsätter förstås att du gör båda sorternas minskningar i främre maskbågen.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Blev tvungen att kolla på den mössa jag avmaskat i spiral och se hur jag egentligen gjort, och jo, på den har jag valt ganska så många avmaskningsställen (6 eller 7 tror jag).Sen minskade jag med hjälp av att på vart annat varv lyfta första maskan efter varje markering (eller om det tom. var på varje varv?) sticka en maska och lyfta över den lyftade maskan (nån som kan förkortningen?).

Det gav en snabb ihoptagning med en markerad spiral som blev riktigt dekorativ. :D
Användarens profilbild
Av HPe
Aborre skrev:Visst är det så här du menar?

Bild
Ja(jag tror det). ;)
Tack för hjälp!
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Aborre skrev:
CrazyMagpie skrev:Blev tvungen att kolla på den mössa jag avmaskat i spiral och se hur jag egentligen gjort, och jo, på den har jag valt ganska så många avmaskningsställen (6 eller 7 tror jag).Sen minskade jag med hjälp av att på vart annat varv lyfta första maskan efter varje markering (eller om det tom. var på varje varv?) sticka en maska och lyfta över den lyftade maskan (nån som kan förkortningen?).

Det gav en snabb ihoptagning med en markerad spiral som blev riktigt dekorativ. :D
Har du någon bild på detta måntro?
Bild
Bild

Japp, det har jag! Från två olika mössor dessutom! :tumup:
(och de ser ut att vara väldigt lika den andra bilden du fått länkad! :D )

Bild
...och eftersom jag har dubbla uppsättningar strumpstickor i den storleken som jag stickade mössan på kunde jag lyxa till det med att ha en sticka/minskningsställe och därmed idiotsäkra min stickning lite. 8) Mycket svårare att missa att minska i början på varje sticka, jämfört med att missa att minska nån stans mitt i. :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?