Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nån som har det?

Har insett att jag klär bäst i klänningar med form på, som inte är jättetight men heller inte för lösa, speciellt inte kring midjan/ryggen eller mitt på kroppen. Absolut inte tunikor eller a-line.

Nu vill jag ha köpstopp och sy av tyger jag har och eller sy om plagg från garderoben. Hur ska det gå till?

kanske det finns enkla mönster online, ni kan tipsa om?

gärna också nåt om hur man ritar av plagg man har hemma och försöker sy liknande, vad är det bästa tipsen där?

jag har overlock så trikå funkar fint, men jag har några fina bitar linne/viskos som kunde kanske bli något femtiotalsinspirerat med midja och klockad kjol :D
Drömmer om att få tips och ideer, kanske det finns bra bloggar som jag missat?
ös på bara!
Testa med billigare tyger/lakan först. Läs ngt om mönsterkonstruktion och dyl, finns massor på nätet.

Cirkelkjol med formsydd blus tycker jag är smickrande och extremt lättsytt.

Befintliga plagg kan ofta lyfta flera snäpp bara de tas in i midjan! Passar plaggen runt byst och bak så är det ju midjan som är problemet. Ibland räcker det med ett åtdraget bälte, ibland kan det bli fint att drapera midjan till falsk omlott och sy fast (ffa trikå) eller ta in sidosömmar och insnitt på fram och bakstyckena på vävda tyger, tänk isf på att det kan behöva sys in sidodragkedja.

Jag har också timglasfigur och det är ett helsike att hitta kläder. Men femtiotalet är verkligen en hit! Jag köpte mest på kul en retro sjömansklänning med cirkelkjol i somras och har haft den med full fluffig underkjol. Har aldrig fått så mkt komplimanger :)
Man behöver inte vara rädd att framhäva höfter och axlar/byst när man har en mindre midja tror jag. De mest klassiska stilarna av tex Dior på 50-talet var rejält vadderade på höfterna eller hade stora underkjolar.
Man behlver kanske inte dra det så långt men lite volym uppe och nere behöver inte vara ngn nackdel!
morgon skrev:[quote="Sofie"
Jag har också timglasfigur och det är ett helsike att hitta kläder. Men femtiotalet är verkligen en hit! Jag köpte mest på kul en retro sjömansklänning med cirkelkjol i somras och har haft den med full fluffig underkjol. Har aldrig fått så mkt komplimanger :)
Man behöver inte vara rädd att framhäva höfter och axlar/byst när man har en mindre midja tror jag. De mest klassiska stilarna av tex Dior på 50-talet var rejält vadderade på höfterna eller hade stora underkjolar.
Man behlver kanske inte dra det så långt men lite volym uppe och nere behöver inte vara ngn nackdel!
Min mamma hade timglasfigur och var ung på 50-talet och hon hade en del symönster som är :love: Kanske nåt att leta efter på nätet? 50-talssymönster menar jag.[/quote]
Ja, det finns så mycket fint från 50-talet tycker jag :love:
Och massor av mönster, spec om man beställer fr utlandet.
Spana in när amerikanska Mccall och Butterick och Vouge har rea.De har fina retromönster från 40-60-tal, och när det är rea kan du få ca 10 mönster inkl frakt för samma mönster som två i Sverige. Alla tre företagen har en gemensam webbshop (även om det är tre olika mönstersidor).

Tänker att tex detta kanske skulle passa? Kostar nu 1,99 dollar (ca 13 kr). Man får beställa 3 mönster för lägsta fraktpriset som är 15 dollar.

http://butterick.mccall.com/b5920-produ ... age_id=371

Bild
Det verkar som de har sale tom torsdag, många mönster för 1,99 dollar. :tumup:

Edit: Såg nu att du har köpstopp, men om du väljer mönster som har många variationer i så kan du ha dem länge, och priset blir ju inte så mycket för tre mönster just nu. (ca140 kr inkl frakt). Kanske kan du dela beställning med någon?

Kanske finnns nån här som har lite retro-mönster att låna ut annars? jag har några från Mccall och Butterick, men vet ju inte var du bor eller om jag har just de du gillar Men bor du nära här får du gärna botanisera i min låda vid tillfälle. :tumup:
Åh, tusentack så många bra tips!
Dock måste jag nog ha moderna mönster, inspirerade av 50 talet, jag har gjort några tabbar med gamla mönster, de passar liksom inte andra delar av min kropp, tex breda axlar. Och har inte finess nog som sömmerska tror jag att ändra mönster och sånt.
Min vilken inspiration! :loving:

Efter en garderobsgenomgång är det som frestar mest, och passar bäst med köpstopp, att försöka sy om och ändra det jag redan har. En del fina t-shirts har jag, tunna mjuka och några från olika rockband. Har nån vag idé om att göra om dessa till sköna klänningar, nån som har nån idé till det?

Med midja! :D
Åh, tusentack så många bra tips!
Dock måste jag nog ha moderna mönster, inspirerade av 50 talet, jag har gjort några tabbar med gamla mönster, de passar liksom inte andra delar av min kropp, tex breda axlar. Och har inte finess nog som sömmerska tror jag att ändra mönster och sånt.
Min vilken inspiration! :loving:

Efter en garderobsgenomgång är det som frestar mest, och passar bäst med köpstopp, att försöka sy om och ändra det jag redan har. En del fina t-shirts har jag, tunna mjuka och några från olika rockband. Har nån vag idé om att göra om dessa till sköna klänningar, nån som har nån idé till det?

Med midja! :D
Nu är det ju inte klänning men jag älskar ballongkjolar el vida kjolar.
Här är min gamla tråd med länkar hur man syr.
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... allongkjol

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?