Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har skrivit i SB gruppen på Ravelry men slänger ut den här med...

Jag har ett gäng tröjor och linnen här hemma som börjat ha gjort sitt som plagg som jag funderar på att klippa till garn att virka mattor med. Frågan är bara på vilken ledd stretschen helst ska vara? På längden eller bredden i garnet?

Det vore ju smidigt att bara klippa tröjan i spiral nedifrån och upp, men det kanske ger ett alltför stretchigt garn? :hmm:
Jag har virkat en del av trikåtrasor som min mormor klippt. Jag föredrar definitivt att de är klippta på bredden, så att de töjs när man jobbar med dem. Har ingen aning om vad som är rätt, och har inte använt något "färdigt" trikågarn att jämföra med.
Tack för tips! :vågen:

aha - Jag håller med dig om att det känns som om det ger ett starkare garn med strechen på bredden i garnet, men frågan är ju hur starkt garnet måste vara i en matta? Den där tutorialen hade ju hur som helst ett smart och smidigt tips om hur man fäster ihop två remsor som jag ska lägga på minnet! :D

Annamamman - Om du nu föredrar stretchigt garn, och jag känner mest för att klippa på det sättet så tror jag minsann att jag börjar på så sätt, och så får jag väl ändra efter hand! :tumup:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?