Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9559976
Inser nu när jag räknar på det att mitt garn nog inte räcker...
Eller Jo, det borde det göra. Gott och väl, väl? Åh, det är så här mitt huvud är hela dagarna. Jag räknar och räknar och det blir fel och jag måste göra om hela tiden. Sånt som bara flöt på tidigare är idag supersvåra saker att ta sig igenom... :gaah:
Av Ponyo
#9559979
CAKirre skrev:Naturligtvis behagade SB hänga sig när jag skrivit ett långt inlägg...
Vad skulle ni hitta på med detta garn?
Provence av märket Sjuntorp 55% bomull 45 viscose.
50g/115m 3-3½mm 23m=10cm
Har ca 480 g grönt, 400 g vitt och knappa två nystan grått.
Vill ha mig en somrig tröja med långa ärmar.
Bild

Jag är lite lur på denna, garnet Elise har i stort sett samma masktäthet och stickor som mitt, men är på 170m/50g.
https://www.jarbo.se/sv/91517-troja-med ... askor.html
Bild
Tror att det viktigaste är metertalet.
Och det verkar vara samma?
#9560126
Nu har jag börjat på tröjan ovanför, jag har efter att ha velat en del bestämt mig för att göra den randig och skippa de tappade maskorna, mest för att jag med säkerhet ska veta att garnet räcker, jag brukar nämligen ofta behöva förlänga både i ärmar och rygg.

Jag har börjat med avmaskningarna för ärmarna på ryggstycket, men börjar nu fundera på om jag istället ska sticka hela överdelen i ett stycke, alltså lägga ryggen åt sidan och sedan sticka alla delar fram till ranglanintagningarna och sticka allt på en gång.
På en ylletröja skulle jag ju hellre välja att göra så, men här vet jag inte inte riktigt. Bomull och viscose har ju inte lika mycket studs i sig och jag är rädd att tröjan kommer tappa formen om jag tar bort sömmarna som kommer ge stadga... :hmm:

Hur skulle ni göra?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9560928
Jag ska sticka en mössa till min dotter som är känslig för kliigt garn. Alltså söker jag ett mjukt garn som ändå har bra stuns att sticka tvåfärgat. Jag behöver grönt och vitt. 200 m/100 g.

Tips?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9560929
Fryle skrev:Jag ska sticka en mössa till min dotter som är känslig för kliigt garn. Alltså söker jag ett mjukt garn som ändå har bra stuns att sticka tvåfärgat. Jag behöver grönt och vitt. 200 m/100 g.

Tips?
Jag kom nu själv på att jag kan sticka första biten, den som viks in i mössan nertill, med ett riktigt mjukt garn som jag har hemma, där spelar kliigheten störst roll.
Användarens profilbild
Av MuuM
#9560930
Fryle skrev:
Fryle skrev:Jag ska sticka en mössa till min dotter som är känslig för kliigt garn. Alltså söker jag ett mjukt garn som ändå har bra stuns att sticka tvåfärgat. Jag behöver grönt och vitt. 200 m/100 g.

Tips?
Jag kom nu själv på att jag kan sticka första biten, den som viks in i mössan nertill, med ett riktigt mjukt garn som jag har hemma, där spelar kliigheten störst roll.
Annars är Ponyos Dandelion helt ljuvligt.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9560931
MuuM skrev:
Fryle skrev:
Fryle skrev:Jag ska sticka en mössa till min dotter som är känslig för kliigt garn. Alltså söker jag ett mjukt garn som ändå har bra stuns att sticka tvåfärgat. Jag behöver grönt och vitt. 200 m/100 g.

Tips?
Jag kom nu själv på att jag kan sticka första biten, den som viks in i mössan nertill, med ett riktigt mjukt garn som jag har hemma, där spelar kliigheten störst roll.
Annars är Ponyos Dandelion helt ljuvligt.
Jag vet :loving:.
Det är det jag tänkte ta till insidan :mrgreen:.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9562899
Amaltea skrev:Alltså bilder :Hahaa: jag vet inte längre hur man gör.
Finns det en bild på makens tröja på Ravelry?
  • 1
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?