Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9226469
mly skrev:
gurkan skrev:
mly skrev:
gurkan skrev:Vem får du kritik från, mly? Låter helt absurt. :heart:
I kal-gruppen, Jag vet att bomullsgarn kan leva sitt eget liv lite, men jag hoppas på att det inte töjer sig för mycket och ska fungera som plagg. Jag har stickat en hel del i virkgarn det senaste men inte fått färdigt så mycket än, har gjort en del disktrasor som tvättas i 60 grader och visst blir de tråkiga och förlorar formen, men de bahandlas ju inte heller med någon försiktighet. Tack för :heart:
På Ravelry? Precis, en trasa nöts ju, och kramas ur och misshandlas på ett sätt som inte en tröja gör.
Ja på ravelry, gruppen verkade annars vara väldigt mysig, men sticka i bomullsgarn skulle man visst inte... Det va väl inte så jätte hård kritik, men ibland tar man åt sig ändå. Jag hoppas iaf att min kofta blir bra och jag ska ta hand om den försiktigt. Färgen är iaf helt fantastisk, ren slump att jag hittade garnet, det låg bakom några andra nystan och jag trodde först att det bara fanns några stycken men jag hittade ett gäng till..
Gött med garnet! Petrol är himla snyggt. :D
#9226471
Samtidigt som jag stickar på mina två koftor så snurrar det där hundgarnet omkring i huvudet. Jag har aldrig stickat med två olika garner samtidigt, men det kanske kan vara en idé. Tror ni att det hårar mindre då?
Av Ponyo
#9226523
gurkan skrev:Samtidigt som jag stickar på mina två koftor så snurrar det där hundgarnet omkring i huvudet. Jag har aldrig stickat med två olika garner samtidigt, men det kanske kan vara en idé. Tror ni att det hårar mindre då?
Nej, då tror jag snarare på att tvinna hundgarnet hårdare.
#9226546
Ponyo skrev:
gurkan skrev:Samtidigt som jag stickar på mina två koftor så snurrar det där hundgarnet omkring i huvudet. Jag har aldrig stickat med två olika garner samtidigt, men det kanske kan vara en idé. Tror ni att det hårar mindre då?
Nej, då tror jag snarare på att tvinna hundgarnet hårdare.
Fel svar. ;) Det verkar vara tvåtrådigt. Går det att göra något åt då?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9226817
Är det någon som har lite ljusblått Petite Mohair i gömmorna? Det behövs för att göra klart ufot åt min vän.

Eller något annat ljusblått mohairgarn? Eftersom jag kan göra halsringning och framkant i tilläggsgarnet spelar en mindre färg- eller strukturskillnad mindre roll.

Det behövs alltså inte mer än att det räcker till kanten.

:help:
Användarens profilbild
Av Mosan
#9226855
Har avmaskat 1/4 av min Daybreak och så tar garnet slut. :notworking:
Jag har lite kvar hemma i stan som jag hoppas räcker men nu kan jag inte göra den klar förrän om några veckor.
Av Ponyo
#9226858
Mosan skrev:Har avmaskat 1/4 av min Daybreak och så tar garnet slut. :notworking:
Jag har lite kvar hemma i stan som jag hoppas räcker men nu kan jag inte göra den klar förrän om några veckor.
Oj, snacka om jobbigt :notworking:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9226931
#9227029
Mosan skrev:Har avmaskat 1/4 av min Daybreak och så tar garnet slut. :notworking:
Jag har lite kvar hemma i stan som jag hoppas räcker men nu kan jag inte göra den klar förrän om några veckor.
Å, inte kul! Men jag har varit med om samma när jag gjorde en Daybreak i restgarn. Då tog jag upp de sista fyra varven så det bara blev fyra "åsar" istället för fem. Det blev bra ändå tycker jag, bården kändes inte för smal. Kanske ett alternativ?
#9227031
Aborre skrev:Jag behöver lite hjälp :cry: :help: Det är någon liten pusselbit jag inte förstår att jag inte förstår för jag får inte till det.

Nerifrån och upp-tröja med mönster över raglanminskningen.

Jag tror huvudfrågan är: Hur stickar man mönsterstickningen med raglanminskningar?

Scenariot är som följer:
Varv 1: Börja på rätsidan vid A i diagrammet och sticka från A till D upprepade gånger tills 2 m är kvar till nästa märktråd, minska enligt tidigare beskrivet samtidigt som du börjar på A igen i diagrammet. Börja på A vid varje märktråd.

Varv 2 (minskas för halsöppning): Maska av 1 maska i början och slutet på varvet. Upprepa detta vartannat varv 8 gånger hela vägen upp. Upprepa alltså varv 1 och 2 samtidigt som du stickar diagram.



Nu kommer lite frågor som gärna får besvaras lite övertydligt för jag får inte ihop det, någon viktig pusselbit fattas :(

Minskning sker väl på båda sidorna av varje markör? Alltså totalt 4 ggr per varv?

Om jag minskar både före och efter markören så blir det ju skit med diagrammet! Eller tänker jag fel här? Ska jag bara minska på framsidan av varje markör? Är det därför jag inte fattar någonting? Eller ska jag börja en ruta in i diagrammet för varje minskning?

I mönstret står följande om minskningar:
*Sticka till 2 m innan nästa märktråd, sticka dessa 2 m ihop vridna*. Upprepa från * till* till efter sista märktråden. Sticka varvet ut. Maska av på samma sätt vid märktrådarna vartannat varv (från rätsidan) 3 ggr. <- där tolkar jag det som enbart minskning innan märktråd, men i mängden maskor som minskas så är det på båda sidorna. Bläh. Är lösningen mönsterstickning med minskat mönster?
Finns tröjan på internet, om jag kan läsa beskrivningen och diagrammet i sin helhet kanske jag kan förstå. Nu är det lite sent och grötigt i huvudet på mig...
Användarens profilbild
Av Fryle
#9227138
Aborre: Jag stickar aldrig efter diagram, så egentligen är jag till dålig hjälp. Det jag tänker är att ibland är det så att mönstret inte längre går jämnt upp när det blir minskningar. Har du en bild på en färdig tröja där du kan se hur det blir med mönstret vid minskningarna?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?