Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9227228
CAKirre skrev:
Aborre skrev:Jag behöver lite hjälp :cry: :help: Det är någon liten pusselbit jag inte förstår att jag inte förstår för jag får inte till det.

Nerifrån och upp-tröja med mönster över raglanminskningen.

Jag tror huvudfrågan är: Hur stickar man mönsterstickningen med raglanminskningar?

Scenariot är som följer:
Varv 1: Börja på rätsidan vid A i diagrammet och sticka från A till D upprepade gånger tills 2 m är kvar till nästa märktråd, minska enligt tidigare beskrivet samtidigt som du börjar på A igen i diagrammet. Börja på A vid varje märktråd.

Varv 2 (minskas för halsöppning): Maska av 1 maska i början och slutet på varvet. Upprepa detta vartannat varv 8 gånger hela vägen upp. Upprepa alltså varv 1 och 2 samtidigt som du stickar diagram.



Nu kommer lite frågor som gärna får besvaras lite övertydligt för jag får inte ihop det, någon viktig pusselbit fattas :(

Minskning sker väl på båda sidorna av varje markör? Alltså totalt 4 ggr per varv?

Om jag minskar både före och efter markören så blir det ju skit med diagrammet! Eller tänker jag fel här? Ska jag bara minska på framsidan av varje markör? Är det därför jag inte fattar någonting? Eller ska jag börja en ruta in i diagrammet för varje minskning?

I mönstret står följande om minskningar:
*Sticka till 2 m innan nästa märktråd, sticka dessa 2 m ihop vridna*. Upprepa från * till* till efter sista märktråden. Sticka varvet ut. Maska av på samma sätt vid märktrådarna vartannat varv (från rätsidan) 3 ggr. <- där tolkar jag det som enbart minskning innan märktråd, men i mängden maskor som minskas så är det på båda sidorna. Bläh. Är lösningen mönsterstickning med minskat mönster?
Finns tröjan på internet, om jag kan läsa beskrivningen och diagrammet i sin helhet kanske jag kan förstå. Nu är det lite sent och grötigt i huvudet på mig...
Nu har jag läst din fråga igen. Du har skrivit att det är nerifrån och upp-tröja, men du menar tvärtom, eller hur?
När det gäller din fråga om minskningen, så måste det nästan vara ett skrivfel i mönstret, på ranglan brukar man ju minska på båda sidorna om märktråden, annars blir det ju inte ranglan. Jag skulle minska på båda sidorna, alltså totalt fyra gånger på varvet. Om det nu inte är så att diagrammet och mönsterstickningen gör att det blir minskning där ändå.
Vad är det för typ av mönster som stickas? Är det spets, eller dylikt så brukar det bli så att man gör en upprepning mindre och då har man ett maskor att spela på. Är det mönsterstickning med färgbyten, alltså rätsticka, men med olika färger så brukar mönstret inte gå jämnt ut vid minskningarna, men det brukar väl också stå. :hmm:
Är hos svärföräldrarna, nu och sitter inte vid datorn så mycket.
Skulle gärna vilja veta vad det är för tröja för att kunna försöka hjälpa, annars kanske det är någon annan duktig stickare som kan hjälpa dig.
Jag är ju inte direkt känd för att kunna förklara enkelt. Tänker ofta rätt, men skriver ofta lite galet. :floet2:
#9227432
Hmm...
Svårt det här med spets. Jag har tänkt att jag vill ha den stor och rejäl, men det är ju hopplöst att avgöra hur stor den blir efter blockning för den är mycket bubblig nu. Men så vill jag ju få den färdig också :).

Så frågan är, ytterligare en rad med löv (jag stickar Gail) eller börja på avslutningsmönstret nu... Garn har jag i överflöd, så jag kanske ska göra en rad till.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9227440
Fryle skrev:Är det någon som har lite ljusblått Petite Mohair i gömmorna? Det behövs för att göra klart ufot åt min vän.
Jag måste bara berätta hur det löst sig. Jag googlade på garnnamnet och hittade en blogg som någon startat för tre år sedan och sedan inte skrivit mer i. Där fanns det en ljusblå rest över. Efter enirosökning på namnet och orten hittade jag ett mobilnummer som jag skickade ett sms till och det var rätt person! Hon letade i sina garngömmor och fann det jag behöver. Nu har jag satt in 30:- på hennes plusgiro, så ska hon skicka garnet till mig. :vågen:

Handarbetare hjälper varandra ungefär som sjalbarnare. :heart:
Användarens profilbild
Av MuuM
#9227441
Fryle skrev:
Fryle skrev:Är det någon som har lite ljusblått Petite Mohair i gömmorna? Det behövs för att göra klart ufot åt min vän.
Jag måste bara berätta hur det löst sig. Jag googlade på garnnamnet och hittade en blogg som någon startat för tre år sedan och sedan inte skrivit mer i. Där fanns det en ljusblå rest över. Efter enirosökning på namnet och orten hittade jag ett mobilnummer som jag skickade ett sms till och det var rätt person! Hon letade i sina garngömmor och fann det jag behöver. Nu har jag satt in 30:- på hennes plusgiro, så ska hon skicka garnet till mig. :vågen:

Handarbetare hjälper varandra ungefär som sjalbarnare. :heart:
:vågen: :heart:
Av Ponyo
#9227458
Fryle skrev:
Fryle skrev:Är det någon som har lite ljusblått Petite Mohair i gömmorna? Det behövs för att göra klart ufot åt min vän.
Jag måste bara berätta hur det löst sig. Jag googlade på garnnamnet och hittade en blogg som någon startat för tre år sedan och sedan inte skrivit mer i. Där fanns det en ljusblå rest över. Efter enirosökning på namnet och orten hittade jag ett mobilnummer som jag skickade ett sms till och det var rätt person! Hon letade i sina garngömmor och fann det jag behöver. Nu har jag satt in 30:- på hennes plusgiro, så ska hon skicka garnet till mig. :vågen:

Handarbetare hjälper varandra ungefär som sjalbarnare. :heart:
Coolt!
Av gurkan
#9227462
Hur går det för Aborre? Jag känner igen mig i din frustration. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. :heart:
Av gurkan
#9227468
Jag spammar tråden nu när barnen snor kuddar från vardagsrummet för att bygga koja i stora barnets säng och mitt te fortfarande är varmt.

Jag tror jag har drabbats av någon form av stickrus. Jag har lite svårt med att se långsiktigt på saker och ting, det mesta ska vara färdigt igår, då är jag nöjd. :hellu: Så nu hamstrar jag mönster på nätet och på Ravelry och surfar garn och webshopar i timmar på kvällarna. Jag har femton olika projekt jag vill göra i huvudet samtidigt som jag stickar på mina två koftor like there's no tomorrow. Mitt största gissel just idag är vilken kofta som jag ska ta med i bilen imorgon när vi ska på lång utflykt. Och när jag kan börja på hundsjalen, och vilken spetssjal som är bäst för en nybörjare, och vilken typ av strumpa jag ska lära mig sticka och att min garnaffär inte öppnar förrän i september så jag vet inte om jag ska köpa garn där till barnens mössor jag ska sticka i höst eller om jag ska köpa i Köpenhamn när vi ska dit i augusti.

:whut: :help:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9227471
gurkan skrev:Jag spammar tråden nu när barnen snor kuddar från vardagsrummet för att bygga koja i stora barnets säng och mitt te fortfarande är varmt.

Jag tror jag har drabbats av någon form av stickrus. Jag har lite svårt med att se långsiktigt på saker och ting, det mesta ska vara färdigt igår, då är jag nöjd. :hellu: Så nu hamstrar jag mönster på nätet och på Ravelry och surfar garn och webshopar i timmar på kvällarna. Jag har femton olika projekt jag vill göra i huvudet samtidigt som jag stickar på mina två koftor like there's no tomorrow. Mitt största gissel just idag är vilken kofta som jag ska ta med i bilen imorgon när vi ska på lång utflykt. Och när jag kan börja på hundsjalen, och vilken spetssjal som är bäst för en nybörjare, och vilken typ av strumpa jag ska lära mig sticka och att min garnaffär inte öppnar förrän i september så jag vet inte om jag ska köpa garn där till barnens mössor jag ska sticka i höst eller om jag ska köpa i Köpenhamn när vi ska dit i augusti.

:whut: :help:
Det låter som en äkta sticknörd :loving: !
I Köpenhamn kan jag rekommendera Sommerfuglen :tumup: http://www.sommerfuglen.dk/shop/frontpage.html
Av Ponyo
#9227472
gurkan skrev:Jag spammar tråden nu när barnen snor kuddar från vardagsrummet för att bygga koja i stora barnets säng och mitt te fortfarande är varmt.

Jag tror jag har drabbats av någon form av stickrus. Jag har lite svårt med att se långsiktigt på saker och ting, det mesta ska vara färdigt igår, då är jag nöjd. :hellu: Så nu hamstrar jag mönster på nätet och på Ravelry och surfar garn och webshopar i timmar på kvällarna. Jag har femton olika projekt jag vill göra i huvudet samtidigt som jag stickar på mina två koftor like there's no tomorrow. Mitt största gissel just idag är vilken kofta som jag ska ta med i bilen imorgon när vi ska på lång utflykt. Och när jag kan börja på hundsjalen, och vilken spetssjal som är bäst för en nybörjare, och vilken typ av strumpa jag ska lära mig sticka och att min garnaffär inte öppnar förrän i september så jag vet inte om jag ska köpa garn där till barnens mössor jag ska sticka i höst eller om jag ska köpa i Köpenhamn när vi ska dit i augusti.
:whut: :help:
Stor stor igenkänning!

Jag var i Köpenhamn i torsdags, men var besviken på sommerfugeln och isangergarnet. Det var inte alls så mjukt som jag trott.
Min favvogarnaffär är garnkorgen.se :tumup:

Jag vill sticka
Två koftor till mig själv
Två koftor till B
En kofta till en oktoberbebis
Sockor
En till handledsvärmare (den ena blev nyss klar)
Användarens profilbild
Av Fryle
#9227475
Ponyo skrev: Jag var i Köpenhamn i torsdags, men var besviken på sommerfugeln och isangergarnet. Det var inte alls så mjukt som jag trott.
Nu var det flera år sedan jag besökte Sommerfuglen, men då gillade jag den. Varför blev du besviken?
Av Ponyo
#9227480
Fryle skrev:
Ponyo skrev: Jag var i Köpenhamn i torsdags, men var besviken på sommerfugeln och isangergarnet. Det var inte alls så mjukt som jag trott.
Nu var det flera år sedan jag besökte Sommerfuglen, men då gillade jag den. Varför blev du besviken?
Jag hade velat ha mera mjukare sortiment.
Typ en garnkorgen live.
Fast några spännande garner var skoj att se live. Som koigu.
#9227875
Jag har inte kommit igång med den där raglan med fyrkantsringning ännu...

De få mönster jag hittar känns som att det är så få maskor för ärmen, så att ringningen blir så grund.

Om jag gör fler maskor till ärmarna, kan det finnas något som blir konstigt i proportionerna då..? Om jag mäter på hur brett och djupt jag vill ha halshålet, så vill jag ju nästan ha lika mycket maskor till axlarna som till fram och bak.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?