Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Hemslöjden i Skåne har regelbundet kurser i yllebroderi. Använd ett par gamla ärmar, gärna krympta av ylle, och en sybåge. En rättrogen använder ullgarn, men jag skulle ta av vad som fanns hemma.
Användarens profilbild
Av Faegis
Precis som Fryle säger: Ta ett par ärmar och kör dem i tvättmaskinen på 60 grader tillsammans med en handduk tills de krympt till lagom storlek.
Jag använder inte sybåge när jag broderar, utan kör bara på på frihand. Det är faktiskt hemskt mycket lättare än man tror!
Gå till biblioteket och låna t e x någon av Karin Holmbergs böcker om yllebroderi, eller läs hennes blogg (http://www.karinholmberg.se/) eller Med Nål och Tråd (http://mednalochtrad.blogspot.se/) för att få inspiration.
Du behöver inte kunna så många stygn, om du t ex googlar schattersöm, franska knutar och stjälkstygn och lär dig dem så räcker det och blir över.
Jag använder ullgarn som blir över från stickning, men du kan använda bomull eller akryl också. Prova och se hur det ser ut, och blir du inte nöjd får du göra om det. Fast vävgarn är kanske för tunt för att fylla upp ytorna bra i och för sig.
Det viktiga är att våga sätta nålen i tyget och bara köra på!
Användarens profilbild
Av Majaå
Så snygga! Vill genast göra, men jag har bara tråkigt beiga ärmar att avvara... Gillar också de rosa o orange!
Användarens profilbild
Av exiteme
Från en vanlig tråkig enkel lila IKEA-plyschmunkjacka till en icke så vanlig munkjacka. Även luvan har en stor blomma, men den syns bara bakifrån. Jag än nöjd med tanke på att det var första gången och jag dessutom broderade med vävgarn. :D

Bild
Senast redigerad av exiteme den ons maj 29, 2013 16:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Faegis
exiteme skrev:Från en vanlig tråkig enkel lila IKEA-plyschmunkjacka till en icke så vanlig munkjacka. Även luvan har en stor blomma, men den syns bara bakifrån. Jag än nöjd med tanke på att det var första gången och jag dessutom broderade med vävgarn. :D

Bild
Wow, det blev ju fantastiskt snyggt!
Användarens profilbild
Av Marion
Fint :tumup:! Det påminner om estniskt handarbete, nu bildbombar jag, hoppas det är ok :).

Man kan brodera något litet ;)
Bild

eller något riktigt stort
Bild

Enligt tradition hade man broderade skor
Bild

Om man inte orkar brodera kan man ta ett par gummistövlar och måla dit blommorna istället ;)
Bild

Nuförtiden finner man dessa broderier på lite allt möjligt
Bild

eller varför inte pimpa makens kallingar! :whut: :Hahaa:
Bild
Bild
Användarens profilbild
Av puppan
Wow vad snyggt exiteme :love:
Av nano
exiteme skrev:Från en vanlig tråkig enkel lila IKEA-plyschmunkjacka till en icke så vanlig munkjacka. Även luvan har en stor blomma, men den syns bara bakifrån. Jag än nöjd med tanke på att det var första gången och jag dessutom broderade med vävgarn. :D

Bild
Jättefint! :app: Fick ju lust att dra fram lite nål och tråd själv...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?