Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej
Är ny här på sjalbarn, visste inte ens att det existerade förrän jag blev tipsad om sidan/forumet av Jenny på sybloggen Emiliten dit jag vände mig för att få hjälp med mitt "uppdrag".
För att inte sväva ut för mycket så här initialt (det gör jag gärna senare) så tänkte jag se om det finns något intresse bland er här som är sykunniga att hjälpa till att sy tygbindor/trosskydd till unga tjejer och kvinnor i ett mycket fattigt område i Litauen?

Jag försöker samla ihop mensskydd och helst sådant som går att återanvända men jag har nästan ingen syvana alls och vill ha så många bindor som möjligt och tänkte därför se om det fanns möjlighet att få några här att hjälpa mig.
Jag har fått en första sändning menskoppar från femmecup som snart ska skickas ner och vill komplettera med bindor.

Tanken är att jag står för material (om ni inte har vissa delar hemma som ligger och skräpar), en fördel är om ni bor/är i Göteborg ibland då jag finns här så jag kan lämna ut materialet och slipper lägga för mycket pengar på frakt, men kan också skicka.

Så, finns det några av er där ute som kan tänk er att hjälpa till?
Svarar på alla typer av frågor jag kan här eller på facebook.

Vänligen Sara

har nyligen startat en facebooksida på efterfrågan från de som sponsrar och hjälper till, kommer mer info där allt eftersom.
https://www.facebook.com/insamlingtillungailitauen

Sakerna skickas ner via svensk-litauiska riksföreningens hjälpverksamhet
http://www.svensklitauiska.se
Jag vill så klart INTE ha betalt, :heart:

hur många menskoppar har du fått och hur många bindor vill du ha till varje kopp.

Daysforgirls brukar sy bindor med lösa inlägg, då skickar vi 2 bindor och 8 inlägg som man lägger ovanpå bindan så att säga. Som de här http://www.sckoon.com/clothmenstrualpad ... s-day.html

hör av dig, jag vill gärna hjälpa till!
Jag har aldrig sytt bindor, men kan väl lära mig tänker jag. :tumup: Funkar det med typ "all in one" (alltså sådana som är som en engångsbinda fast i tyg) eller är det bättre med en ficka med ilägg som diajo beskriver?

Bor ju rätt nära Gbg så är lätt att hämta/lämna material och färdiga bindor sedan. Har inte mängder av material själv hemma, men nåt litet kanske jag kan skrapa ihop själv.
om jag får tipsa är det nog rätt bra med en binda som kan öppnas på något sätt för tvätt. AIO är toppen när man har tvättmaskin men kan vara svåra att få rena när man tvättar för hand. Dock finns det många sätt att sy en binda som öppnas http://www.donatepads.org/ har massor med information och mönster :) vikbara (fold up pads)) tycker jag är bra också då det är lättare att se alla lager och vara säkra att de är rena.
pocket fungerar också och kan fyllas med extra tyg om det behövs.
nackdelen med dessa modeler är att hela bindan måste bytas varje gång och då behövs mera PUL och flera bindor tll varje kvinna.
Men om man har plats att skicka och pengar till PUL fungar de utmärkt.
Jag brukar fokusera på " base and insert" då daysforgirls vill ha den sorten och jag tycker PUL är dyrt.
Hur som helst, vilken sort som helst, är säkert alltid välkommna hos kvinnorna, alternativet är ofta plastpåsar, trasor, skräp, tidningspapper mm mm

Jag tycker att något sorts plastlager är viktigt, kvinnorna kommer att ha begränsad tillgång till bindor och det är viktigt att de håller tätt i flera timmar. många har svårt att byta under dagen och vill hellre ha en binda som är tjock och håller länge.

Detta är erfarenhet som är samlad under flera år av feedback från kvinnor, mest i Afrika. Jag hoppas att det kan vara till hjälp. :heart: :heart:
Tack diajo för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Jag har som sagt väldigt lite erfarenhet av att sy och de olika materialen är grekiska. Så bra med sådana här forum att man kan dela med sig av det man lärt sig.

Jag ser mig själv som en slags "samordnare" i det här som kan fixa material och har kontakt med ansvariga på plats i Litauen och är väldigt glad för den hjälp jag kan få.
Smultronbarn, kul att du vill hjälpa till.

Ni får gärna skriva vad för material ni behöver så ska jag ordna det. Det skickas ner saker konternueligt så det är ingen brådska samtidigt är det ju bra om det blir gjort någorlunda samtidigt.
:D

det gör mig glad om jag kan vara till hjälp....
hur många menskoppar har du fått? Vill du ha bindor eller trosskydd till kopparna? Jag kan antligen göra hela set som håller dags for girls standard och kan då använda tyg som jag har fått ifrån DFG eller så kan vi fixa en annan lösning med trosskydd/bindor men då få du/jag fixa tyget.

PUL polyuratanelaminat är en särskild plastad tyg som tål många tvättar och är fri från PVC och Phlater, det används även i tygblöjor. Jag brukar får/köpa ifrån USA och då är det tunnt och kan sys in i bindan som ett extra lager som inte märks alls. Jag är nyfiken på Ikeas nya "plastfrotte" då den innehåller samma sorts plast och skulle kunna sys på i ett extra lager under en binda eller används som lös inlägg om den är stadig.

förutom PUL använder jag tättvävd bomullstyg och flannel eller bomullsfleece. Jag syr även påsar att skicka kitet i och då kan det vara vilken tyg som helst bara den är stark och fin.

glada starka färger är bäst tycker kvinnorna som har fått kits förut, då syns inte fläckar och bindorna känns fräsha längre. >Jag brukar använda blommig tyg eller andra vackra mönster, inte djur eller manniskor.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?