Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av isbl
Har äntligen kommit igång med ett lapptäcke och klippt till alla lappar. Först hade jag bara tänkt att ha det utan fyllning, men nu har jag börjat vela. Fram- och baksida är gamla lakan, så det är ju inte jättetjockt. Har tänkt att dels använda det som lekfilt och dels till "vanlig" filt, typ i vagnen eller så. Lillen är ju dock drygt fem månader, så tiden när han snällt ligger på golvet och sprattlar på typ samma plats är väl snart förbi, och någon gång måste det ju bli lite vårvärme även här, så fyllning kanske är onödigt? Eller blir det bättre och snyggare med lite mer stadga? Och vad ska man i så fall ha? Hade planer på fleecefilt, men sen läste jag om att det släpper partiklar, men är det så mycket bättre med någon form av polyestervadd? Plast som plast liksom... Kan det räcka med ytterligare ett lager lakan? :hmm:
Av Visa
Personligen tycker jag oftast att lapptäcken kommer mer till sin rätt om det finns lite stoppning, quiltsömmarna blir snyggare på nåt sätt.
Jag har tänkt att sy nån slags lekfilt/ täcke till kommande bebis och då använda mig av ull som stoppning, känns bättre än polyester och fleece. Hade säkert gått att ta någon gammal pläd, men jag äger ingen sådan så jag tänkte köpa vadd eller kardflor på Filtmakeriet http://www.filtmakeriet.se/Show/objectlist.asp?gid=17 eller
Sonjas textilateljé http://detalj.sonjas-textilatelje.se/in ... 59f5d04ed5
Användarens profilbild
Av isbl
Visa skrev:Personligen tycker jag oftast att lapptäcken kommer mer till sin rätt om det finns lite stoppning, quiltsömmarna blir snyggare på nåt sätt.
Jag har tänkt att sy nån slags lekfilt/ täcke till kommande bebis och då använda mig av ull som stoppning, känns bättre än polyester och fleece. Hade säkert gått att ta någon gammal pläd, men jag äger ingen sådan så jag tänkte köpa vadd eller kardflor på Filtmakeriet http://www.filtmakeriet.se/Show/objectlist.asp?gid=17 eller
Sonjas textilateljé http://detalj.sonjas-textilatelje.se/in ... 59f5d04ed5
Om jag gör utan fyllning hade jag nog tänkt skippa quiltsömmar :oops: men jag förstår din poäng! Verkar ju väldigt bra med ullvadd, nackdelen är ju att den inte blir lika lätttvättad. Själva bomullen är ju inte lika förlåtande som ullen... Undra om det inte får bli ett par lager lakan mellan istället :hmm:
Av nano
Vet fler som använt billiga fleece-filtar. Kanske funkar?

Jag håller på med ett (sen 4 år tillbaka....) som ska bli överkast och där tänkte jag nog köra lakan eller lite tjockare bomullstyg som fyllning (fram- och bak-sidan är lakan typ)
Användarens profilbild
Av isbl
nano skrev:Vet fler som använt billiga fleece-filtar. Kanske funkar?

Jag håller på med ett (sen 4 år tillbaka....) som ska bli överkast och där tänkte jag nog köra lakan eller lite tjockare bomullstyg som fyllning (fram- och bak-sidan är lakan typ)
Fleece var originalplanen, men jag är inte så förtjust i plast-material och det känns inte så kul med tanke på nyheten här för någon vecka sedan om fleecens negativa miljöinverkan.
Jag hade också först planer på överkast, men då hade det nog oxå blivit liggande i några år :lol:
Användarens profilbild
Av isbl
Ponyo skrev:Jag köpte bomullsvadd till just lapptäcken på Panduro. Lätt och mjukt
Det låter ju prefekt, får gå och klämma på lite sånt och se om jag kan motivera ett köp :tumup:
Av Visa
Bomullsvadd låter ju väldigt bra! Tänkte inte alls på att det fanns. Definitivt lättare att tvätta, skall titta på det till min filt jag med.
Användarens profilbild
Av miom
Jag har köpt bordsfilt i tygaffären (som man har under duken för att det ska bli stadigare och mjukare). Som tjockt filttyg. Tror att det är bomull. lättare att sy med än vadd tycker jag. Jag syr på maskin.
Användarens profilbild
Av isbl
miom skrev:Jag har köpt bordsfilt i tygaffären (som man har under duken för att det ska bli stadigare och mjukare). Som tjockt filttyg. Tror att det är bomull. lättare att sy med än vadd tycker jag. Jag syr på maskin.
Åh vet precis vad du menar! Tack för alla bra tips!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?