Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av ylvast
Jag har en bebis här hemma som vi försöker potta så gott vi kan. På nätterna tycker hon att det är viktigt att få kissa någon annanstans än i blöjan, så jag är uppe ett par gånger per natt och sliter upp pyjamasen, tar av blöjan, sätter på pottan, sätter på blöjan och på med pyjamasen. Det är lite stökigt tycker jag. Så jag funderar på om man kan sy ett madrasskydd, och låta henne ligga utan blöja? Plastad frotté känns ju inte så kul, det andas ju ingenting. Kan man bygga upp det typ som en tygblöja? Fleece överst, sedan något absorberande (frotté?) och kanske PUL nederst? Vars hittar man i så fall PUL-tyg, och är det hemskt dyrt?

Finns det någon här som prövat?
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag säger också Hippychick, som vi köpt på mammashop:
http://www.mammashop.se/madrasskydd-hip ... 00-cm.html
Funkar utmärkt att sova direkt på. Sover ni direkt på ullfiltarna, ia-fia, eller har ni lakan mellan? Ett moment mer att ordna med på natten.

Måste barnet ha pyjamas? Våra har bara haft tröja/body + blöja. Lite mindre att joxa med på natten.
Av petwol
ia-fia skrev:Vi hade och har fortfarande gamla ullfiltar, tvättade i 60 grader och tumlade som skydd. Andas perfekt och tål mycket väta. :D
Nämen va smart :tumup: Att jag aldrig tänkt på det. Tycker inte alls om dessa plastfrotte vi har men har liksom inte kommit på något annat. Det blir olyckor då och då här hemma och det är inte roligt när det gått igenom så madrassen blir blöt :|
Användarens profilbild
Av zink
Kedjan Olssons Tyger har PUL på metervara. Ett tunnare och ett tjockare som känns lite väl plastigt dock :hmm: Vi har köpt där och Knyttet & K som jobbar på OT hade koll på VDN-märkningen :hmm:
Användarens profilbild
Av zink
Klipper in ur nattråden ang lager-på-lagerprincipen ;-)
zink skrev:Tog vid midnatt hand om en son som hann kissa i sängen innan jag tog upp honom... Tänkte inte på att han kissar tidigare när han är sjuk. Och han har vattkoppor nu. :klappar: Mitt i med några 3-4 dagar gamla kliiga, kanske 10 st men på det minst 40 ytterligare. Sprayde med zink (...) före läggdags. Men nu när vi tog av de kissiga pyjamaskläderna så kom vi på att skippa kläderna helt. Bara svala påslakanet på. Lätt för honom att komma åt och klia vid behov. Blir mer klia än klösa då. Stackarn har två på snoppen också ju. Så nu återvände jag till datorn för att stänga ner.

Så himla praktiskt att vi bäddar enligt flerlagers-principen :tumup: Då är det lätt ifxat sådant här när man är ensam. Bär in skrutt och lägger honom ihopkurad vid sängfoten och drar bort det kissiga övre lagret åsså klart! Bädda om hela sängen är inte kul, ens om båda är hemma. Även om skrutt får korva ihop sig i en filthög på golvet då. Han är tämligen oberörd.

Bäddar alltså uppifårn och ner

* "Draglakan" (et vanligt enkelsängslakan på tvärs över dubbelsängen) i rumphöjd
* Bäddskydd typ 1m x 1,5 m (Olssons tyger mjuk PUL) under, i rumphöjd

* Dubbelsängslakanet
* Ett bäddskydd till som täcker lite längre upp... (inte nödvändigt men vi har valt att ha det så efts sonen rör sig uppåt ofta)

Sedan har vi för praktisk efekt, friktion som gör att lakanet inte glider

* Resålakan av jersey underst över bäddmadrassen

Men tricket är övre lagret alltså! :tumup:
Användarens profilbild
Av Ketronya
ia-fia skrev:Vi hade och har fortfarande gamla ullfiltar, tvättade i 60 grader och tumlade som skydd. Andas perfekt och tål mycket väta. :D
Det här låter väldigt smart! Men går det att tvätta igen när det hänt en olycka utan att det filtar ihop sig ännu mer?

Puffar för min fråga! :)

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?