Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av belinda
Har Jysk-tyget pearl hemma som jag tänkte tvätta, men undrar om det krymper mycket? Jag råkade nämligen klippa isär tyget innan jag kom på att det ska tvättas, och det lär ju repas upp en massa om jag inte sick-sackar innan eller?
Så frågan är om det blir förstört om jag syr först och tvättar efteråt :hmm:
Användarens profilbild
Av Luna
Jag kan inte svara på din fråga men hakar på tråden. Efter alla hyllningar av Pearl från Jysk så gick jag iväg och köpte en massa meter. Jag hade tänkt att tvätta tyget i 60 grader och sedan tumla (åtminstone en stund) för att det inte ska kunna krympa mer sen. Sedan dela på bredden sicksacka på lång- och kortsidor och prova mig fram till en längd jag gillar och sedan fålla.

Ni som sytt långsjalar av Pearl, har jag tänkt rätt? Är det tokigt att tumla tyget?
Användarens profilbild
Av miriel
Det var länge sedan jag sydde något sist i Pearltyget (typ ett år sedan) så jag kommer inte ihåg detaljerna... :oops:

Jag har för mig att jag delade tyget och fållade långsidorna, zickzackade kortsidorna.Sedan så tvättade jag tyget i 60 grader (kommer inte ihåg om jag torktumlade, men jag gissar det) efter det bestämde jag längd och sydde ändarna (sneskurna). Några av sjalarna färgades oxå med bra resultat.

Vad det gäller krympning, så utgår jag från att det krympte, men har ingen aning om hur mycket (vanligt är väl 5-10% på bomull (?))

Lite halvvag info, men bättre det än ingen! :wink:
Användarens profilbild
Av humlan54
sökte samma info tidigare idag.

Men har nu ändå sytt, tvättat (40 grader) och tumlat (inte helt torr) min nya pearlsjal :D Jag köpte 2,3 meter tyg och skarvade den. Jag vet att jag tog till lite extra när jag måttade upp men inte mer än 10 cm. Jag mätte nu min sjal efter att den är sydd och tumlad och den är 4,6 meter... Så den kan inte ha krympt speciellt mycket. och den är absolut inte förstörd ;) så sy och tvättad du!
Lycka till!
Av belinda
tack för era svar :D jag har nu hur somhelst sick-sackat och ska fålla den ena i alla fall. den andra tänker jag ev färga så den kommer ju tvättas i 60grader, men det lär denju tåla då!
:D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?