Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av thesten
Ska sy en åkpåse för vår-höstbruk och funderar över tygval till både ytter- och innertyg. Skriv gärna länk till något bra tyg, eller namn på tygsorten :wink: .

Det borde ju funka med flera olika sorters tyg tänker jag? Om det regnar använder jag ju regnskydd till vagnen. Behöver vara billigt/prisvärt då budgeten inte är så hög just nu.

Tänkte prova ett mönster i en bok. Om någon testat något extra bra mönster tar jag gärna emot tips på det med :wink:
Av Smultronbarn
Jag funderade också på det där med åkpåse när Lilleman var liten, men det blev aldrig någon då. När jag var liten var de i manchestertyg ytterst och teddytyg innerst (sånt där syntetfakefårull typ). Men tvivlar på att det är absolut bästa materialvalen idag kanske.

Såg att "lattebarnen" som åkte finvagn gärna låg i en liten puffig sovsäck när Lilleman var liten (och åkte Ergo).
Användarens profilbild
Av thesten
Smultronbarn skrev:Jag funderade också på det där med åkpåse när Lilleman var liten, men det blev aldrig någon då. När jag var liten var de i manchestertyg ytterst och teddytyg innerst (sånt där syntetfakefårull typ). Men tvivlar på att det är absolut bästa materialvalen idag kanske.

Såg att "lattebarnen" som åkte finvagn gärna låg i en liten puffig sovsäck när Lilleman var liten (och åkte Ergo).
Min man hatar manchestertyg, så det kan vi inte ha :Hahaa: . Annars hade det ju vart ett alternativ :) .Teddy är fint men det måste bli mkt dyrare än att fodra påsen med ex. polyestervadd, och kanske lite varmt när den ska vara vår-höst? På mönstret står det yttertyg sportpoplin, men det hittar jag då ingenstans och det borde ju som sagt gå med en massa andra tyger om det inte måste vara vattenresistent?
Ja de liknar faktiskt en liten sovsäck som de ser ut numera, det är väl ofta de dyrare modellerna :)
Av Ponyo
Jag har ju en sådan där lattevagn :lol:
Till den åkpåsen är det vanlig lakansväv (kanske aningens tjockare) ytterst, vadd som mellanlager och fleece på insidan.
Användarens profilbild
Av thesten
Ponyo skrev:Jag har ju en sådan där lattevagn :lol:
Till den åkpåsen är det vanlig lakansväv (kanske aningens tjockare) ytterst, vadd som mellanlager och fleece på insidan.
Ja men då borde det funka med vanlig poplin som jag sett i en webshop att man kan ha till lakan, tydligen lite tjockare kvalitet än vanlig lakansväv. Det kanske är det du har i din åkpåse då :)
Härligt! :app: Inser ju nu att flecce och tjock lakansväv nog är dagens "manchester/teddy-kombo". :roll:

Och det är inget fel på lattevagnar, även om de då var vanligare i stan än här i "förorten" enl min ovetenskapliga undersökning för ca 5-6 år sedan. :lol: Tror också vagnarna ofta kom med "lattehållare" som tillbehör också, medan jag ibland hade termos i Ergosäcken. :wink:

Men en fråga, poplin förknippar jag med typ "tantakappor", och de säger att man ska ha tyget till sängkläder? :hmm: Jag kanske är helt fel ute eller...?
Användarens profilbild
Av Jennelii
Mamma sydde en söt åkpåse till min syster, eller den blev aldrig riktigt klar, den ligger här i en låda, jag har aldrig heller gjort den klar =)
Användarens profilbild
Av maltemalte
Jag gjorde en åkpåse av makens avlagda vinterjacka. Gjorde den så stor att det fick plats ett fårskinn i botten av den. Det var lite pilligt, fast å andra sidan kostade inte materialet något.
Användarens profilbild
Av thesten
Smultronbarn skrev:Härligt! :app: Inser ju nu att flecce och tjock lakansväv nog är dagens "manchester/teddy-kombo". :roll:

Och det är inget fel på lattevagnar, även om de då var vanligare i stan än här i "förorten" enl min ovetenskapliga undersökning för ca 5-6 år sedan. :lol: Tror också vagnarna ofta kom med "lattehållare" som tillbehör också, medan jag ibland hade termos i Ergosäcken. :wink:

Men en fråga, poplin förknippar jag med typ "tantakappor", och de säger att man ska ha tyget till sängkläder? :hmm: Jag kanske är helt fel ute eller...?
Ja jag reagerade också på det :). Men jag antar att man kan ha samma tyg till mkt, det skulle vara både för kläder och sängkläder, och det är 100 % bomull så det stämmer säkert. Har själv inget emot manchester men jag kan förstå att maken inte gillar det, det var mkt fula manchesterbyxor på 70-80 talet när vi växte upp :lol:
Av Cockaby
Angående mönster så har jag funderingar att till nästa sy en åkpåse enligt Stoff och Stils mönster, http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mons ... up_id=9525
Jag gillar att sidorna går omlott, sen så blir jag inte riktigt klok på hur man fäster uppviket nertill fast beroende på material så behöver det nog inte vara helt nödvändigt heller. Vet i varje fall att jag vill ha en åkpåse där sidorna går omlott som på deras och där man kan draåt ovanför huvudet så det blir lite extra vindskydd.

Sen väljer man helt enkelt ett tyg man tycker är snyggt. Tror de flesta inredningstyger funkar utan problem. Vill man ta i lite extra för vindtålighet kan man ju iofs titta på bävernylon eller också vaxduk men det tror jag är overkill.
Användarens profilbild
Av ellla
Cockaby skrev:Angående mönster så har jag funderingar att till nästa sy en åkpåse enligt Stoff och Stils mönster, http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mons ... up_id=9525
Jag gillar att sidorna går omlott, sen så blir jag inte riktigt klok på hur man fäster uppviket nertill fast beroende på material så behöver det nog inte vara helt nödvändigt heller. Vet i varje fall att jag vill ha en åkpåse där sidorna går omlott som på deras och där man kan draåt ovanför huvudet så det blir lite extra vindskydd.

Sen väljer man helt enkelt ett tyg man tycker är snyggt. Tror de flesta inredningstyger funkar utan problem. Vill man ta i lite extra för vindtålighet kan man ju iofs titta på bävernylon eller också vaxduk men det tror jag är overkill.
söt modell!
Jaghade nog inte valt vaxduk, men kanske vindpoplin eller liknande :)
Användarens profilbild
Av thesten
Cockaby skrev:Angående mönster så har jag funderingar att till nästa sy en åkpåse enligt Stoff och Stils mönster, http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mons ... up_id=9525

Fint mönster :) . Jag har mönster på en lite större som även passar till sittvagnen sen, den kanske blir lite stor i liggvagnen men det gör inget, kör på den. Nu medans lillen är mindre har vi haft fårskinnsfäll och tjock fleccefilt+babyoverall i vagnen istället och det har funkat bra i kylan :) . Hade jag bara kommit på det tidigare hade jag kanske även sytt en sådan påse som du tänker på, som första åkpåse till liggvanen.
Användarens profilbild
Av thesten
ellla skrev:

söt modell!
Jaghade nog inte valt vaxduk, men kanske vindpoplin eller liknande :)
Har inte hittat någon som säljer vindpoplin, bara "vanlig" bomullspoplin :( . Är inte det konstigt, vindpoplin borde ju vara ett ganska vanligt tyg? I mönsterboken kallar de sitt tyg sportpoplin men jag tror att det är samma som vindpoplin de menar. Det har jag i och för sej inte försökt hitta, men det är en ganska gammal bok så vindpoplin borde vara mer aktuellt (som tygnnamn menar jag).
Nu har jag i alla fall bestämt mej för några tyger :) . Men jag skulle ändå vilja prova den där vindpoplinen, har tänkt sy något i det förut men då inte hittat tyget :hmm:
Användarens profilbild
Av thesten
Nu har jag bestämt tyger. Tack för alla tips :vågen: . Eftersom det inte är en vinteråkpåse blir det ett bomullstyg till yttertyg och t-shirt trikå på insidan. Jag ville helst använda sådant jag har hemma så jag fodrar med en fleecefilt som är av lite tunnare kvalitet (lite mellanting mellan microfleece och "vanlig" fleece) som jag hade över. Har även sytt ihop ett stycke innertyg i trikå av t-shirtar som inte skulle användas. Nu håller jag på med lite fina detaljer på insidan. Yttertyget är ett nytt tyg som var en felleverans från början då jag beställde ett jerseytyg men fick ett tjockt bomullstyg lämpligt för gardiner och liknande istället...tyckte om tyget så det fick stanna kvar i alla fall. Kul att kunna använda det nu :) . Eftersom det var vitt och det inte kändes så bra för åkpåse tvättade jag det med ett par nya svarta jeans och det blev fint grått istället :) .
Nu är det bara dragkedjorna kvar som jag behöver köpa.

Om det går fortsatt bra att sy denna så kanske jag syr fler åkpåsar, får väl hitta någon annan att sy till också, vore kul. Då kan jag prova fler tyger :wink: .

Egentligen ville jag ha minky eller cuddle tyg på insidan , men då hade det inte blivit någon lågbudgetåkpåse direkt, men såå mjukt och gosigt :loving: .
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?