Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av linjalflarn
Jag har aldrig sett en mei tai i verkligheten och har liksom inget att jämföra med. Är det något särskilt jag ska tänka på om jag syr en egen? Tex hög rygg/låg rygg, form upptill, bredd på midjebälte, mått, material osv. Alla tips (och eller länkar till sådana) är välkomna! Dottern är 9,5 månad och jag skulle gärna testa att sy en mei tai att ha som "inomhussele" för nattningar osv.
Av ylvast
Breda axelband, tyg som streachar på snedden (Ikeas lenda t ex), långa axelband för att kunna knyta stadigt. Sitter med mobilen så kan inte klistra in, men om du googlar k-markt och mei tai bör du få upp en lättfattlig beskrivning som jag utgick ifrån. Lycka till, det kommer att gå kanon (jag använder min mt som enda bärverktyg och jag har inte sytt alls sen mellanstadiet)!
Av linjalflarn
Tack för tipset!
Hade kollat den beskrivningen innan och undrade lite om måtten. Eftersom jag sällan hinner sitta vid datorn och mobilen är värdelös för att kolla vissa sidor så kommer mina följdfrågor först nu!
Vad skulle vara vettiga mått vara för en 77cm 9,5kg bebis på 10mån? Är det en stor eller lite bebis liksom?
Och vad är bäst, ett fast huvudstöd eller en sån där lapp man fäller upp? För och nackdelar?
Hade mest tänkt at använda den för sövning men funkar det bra kommer jag säkert använda den även annars.
Av Ponyo
Mina två första gjorde jag i lakansväv, och det blev för stumt för mig.
Så lenda från Ikea är ett tips. Åhlens har en del randiga tyg mellan varven som är väldigt bra till MTs. Dra i tygen på diagonalen och känn att det ger med sig lite.
Av linjalflarn
Var på IKEA igår och passade på att köpa både beige lenda och ett lite roligare tyg i liknande kvalitet. Jag har en ergo att jämföra med men mitt bekymmer med den är att den är så kort i ryggen och jag tror att det skulle gå att få ett bekvämare bärredskap för oss båda. Både jag och dottern är ganska långsmala och jag tycker det är svårt att få ergon att sitta riktigt bra.
Av ylvast
Den jag har tänkt sy härnäst (till ett barn med nästan samma mått) kommer att vara typ 41 bred och typ 52 hög (men då försvinner ju tio cm i midjebältet).

Angående huvudstöd så skulle jag absolut ha en lapp om du tänkt bära på ryggen. På mage är det nog inte lika nödvändigt
Användarens profilbild
Av Monnis
Jag har sytt en MT med twill-tyg som blev bra (typ byxtyg), har en i Lenda också, men tycker den är lite för svajig, fast det beror kanske på hur breda axelband man gör, jag har tunna vadderade axelband på mina två hemsydda MT.
Av ylvast
linjalflarn skrev:Ylvast: menar du 20cm om man har breda axelband utan vaddering?
Ja, minst tjugo om man har utbredbara band. Jag tycker det blev väldigt bra med dubblet tyg i banden, bara det att jag redan klippt ut delarna så då blev det ju hälften av 30 cm, vilket blev lite smalt (men fullt fungerande), tycker jag.
Av linjalflarn
Ylvast: så du sydde fast dem dubbelvikta eller gjorde du ett rör?
Kan tänka mig att lenda kan bli lite för töjbar men jag har inte tvättat tyget än. Nu ska jag bara hitta ett hörn där jag kan bre ut mig mig symaskinen i en vecka!
Av Ponyo
linjalflarn skrev:Var på IKEA igår och passade på att köpa både beige lenda och ett lite roligare tyg i liknande kvalitet. Jag har en ergo att jämföra med men mitt bekymmer med den är att den är så kort i ryggen och jag tror att det skulle gå att få ett bekvämare bärredskap för oss båda. Både jag och dottern är ganska långsmala och jag tycker det är svårt att få ergon att sitta riktigt bra.
Men då kan du använda den som mall, men göra den längre och bredare.
Det är bara bra att ha som vägledning.
Själv hade jag Beconnsom förlaga. Men jag gillade den å andra sidan.
Av ylvast
linjalflarn skrev:Ylvast: så du sydde fast dem dubbelvikta eller gjorde du ett rör?
Kan tänka mig att lenda kan bli lite för töjbar men jag har inte tvättat tyget än. Nu ska jag bara hitta ett hörn där jag kan bre ut mig mig symaskinen i en vecka!
Jag vek tyget dubbelt och sydde ihop längst ena lång-och kortsidan, så på så sätt blev det ju ett rör, och sedan vek jag det igen enligt beskrivningen ovan, för att få utbredbara band.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?