Aborre skrev:Smultronbarn skrev:Var får du tag på islandsgarn?
Jag har en grå fin kofta som jag köpt, men stickade inte så mycket på den tiden så gick förbi garnet...
Koftan funkar fortfarande, men går inte riktigt att stänga nertill.
Hur använder du din tröja? Som uteplagg eller vanlig "tjocktröja"?
Edit: gick in på länken och antar att det finns garn att köpa där. 
Jag har inte hunnit beställa garn än, velar om vilka färger jag ska ta. Lutar åt mörkgrå och organge. Tänkte köpa från länken ovan men det finns också på http://www.skapamer.se/ .
Min förra tröja använde jag som både ute och inneplagg, när det var som kallast hade jag den alltid på mig som tredje tröja
Den var inte jättevarm och inte jättekall utan laaagom, hoppas på att kuna göra en till lagom.
Har du dragkedja på din eller knappar? Jag överväger ju att göra en tröja men funderar på om jag kommer ångra mig
fast det finns ju inga hinder för att göra två antar jag.
På min är det knappar, ganska lätta präglade metallknappar som ser lite "gammeldags/medeltida" ut. Kan försöka ta en bild och visa om du vill sen. Funkar bra faktiskt (och bra att man kan utelämna att knäppa de två sista, då mudden i slutet är lite väl tight).
Såg att det såg ut som en del hade dragkedja i (på mönsterbilderna), men är det inte svårt att sy i den snyggt på ett stickat plagg?
Vilket av garnerna lutar du åt? Alafoss Lopi? Det jag såg för länge sedan var "hemgjort garn" i härva, vet var butiken ligger iofs men har inte råd att åka dit...
Vad skiljer egentligen islandsgarn mot annat ull/naturgarn (tex guteullen)? Har förstått att den har speciella egenskaper, som tex vattenavvisande.
Stolt mamma till Lilleman -06 
- som cyklar likt vinden och uppfinner i Lego och Minecraft.
Lillvift -14 som gillar sin Ergo bäst och springer och klättrar däremellan.