[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Undefined array key 9061299
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Trying to access array offset on value of type null
Islandströjetråden! - sjalbarn.se

Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Vilken frestande sida! :love:
Av Madde O
Lilltjejen har en ullkofta stickad av en tjej på Island. Den är lila med gröna och grå detaljer i ett vanligt mönster i runt axlarna liksom. Kan försöka fixa bild!
Av Smultronbarn
Var får du tag på islandsgarn? :D

Jag har en grå fin kofta som jag köpt, men stickade inte så mycket på den tiden så gick förbi garnet... :roll: Koftan funkar fortfarande, men går inte riktigt att stänga nertill.

Hur använder du din tröja? Som uteplagg eller vanlig "tjocktröja"?

Edit: gick in på länken och antar att det finns garn att köpa där. :tumup:
Av Smultronbarn
Aborre skrev:
Smultronbarn skrev:Var får du tag på islandsgarn? :D

Jag har en grå fin kofta som jag köpt, men stickade inte så mycket på den tiden så gick förbi garnet... :roll: Koftan funkar fortfarande, men går inte riktigt att stänga nertill.

Hur använder du din tröja? Som uteplagg eller vanlig "tjocktröja"?

Edit: gick in på länken och antar att det finns garn att köpa där. :tumup:
Jag har inte hunnit beställa garn än, velar om vilka färger jag ska ta. Lutar åt mörkgrå och organge. Tänkte köpa från länken ovan men det finns också på http://www.skapamer.se/ .

Min förra tröja använde jag som både ute och inneplagg, när det var som kallast hade jag den alltid på mig som tredje tröja :lol: Den var inte jättevarm och inte jättekall utan laaagom, hoppas på att kuna göra en till lagom.

Har du dragkedja på din eller knappar? Jag överväger ju att göra en tröja men funderar på om jag kommer ångra mig :hmm: fast det finns ju inga hinder för att göra två antar jag.
På min är det knappar, ganska lätta präglade metallknappar som ser lite "gammeldags/medeltida" ut. Kan försöka ta en bild och visa om du vill sen. Funkar bra faktiskt (och bra att man kan utelämna att knäppa de två sista, då mudden i slutet är lite väl tight).

Såg att det såg ut som en del hade dragkedja i (på mönsterbilderna), men är det inte svårt att sy i den snyggt på ett stickat plagg?

Vilket av garnerna lutar du åt? Alafoss Lopi? Det jag såg för länge sedan var "hemgjort garn" i härva, vet var butiken ligger iofs men har inte råd att åka dit... :roll:

Vad skiljer egentligen islandsgarn mot annat ull/naturgarn (tex guteullen)? Har förstått att den har speciella egenskaper, som tex vattenavvisande.
Av Smultronbarn
Nu blir jag riktigt sugen på att försöka sticka en islandströja ju... :roll: Men jag kan ju verkligen inte sticka efter mönsterdiagram, har aldrig gjort och fattar inte hur man ens ska börja... Blev dock väldigt sugen på denna fina barntröja:

Bild
Av Smultronbarn
Aborre skrev:Sitter och håller på att välja garn. Velar o velar, men tror det blir gråsvart och orangerost. Sen svart, röd och blå till två eller tre par vantar.

Jag trodde mönsterstickning var svårt,menså provade jag ett enkelt mönster med räta och aviga och blev förvånad över att det inte alls var så knepigt :siishah: testa ett litet enkelt mönster typ tio maskor :tumup: drops har massa fiffiga videos också
Ska prova med det, bara samla lite mod först! :tumup:

Hittade en affär med gratis frakt, men där kostade Alafosslopi 65 kr/nystanet så tror det blir dyrare ändå än de butiker du tipsade om.

Hur mycket behöver man till vantar? Såg fina typ "lovikkavantar" i islandsgarn som jag skulle vilja testa.
Av Smultronbarn
Aborre skrev:
Smultronbarn skrev:
Aborre skrev:Sitter och håller på att välja garn. Velar o velar, men tror det blir gråsvart och orangerost. Sen svart, röd och blå till två eller tre par vantar.

Jag trodde mönsterstickning var svårt,menså provade jag ett enkelt mönster med räta och aviga och blev förvånad över att det inte alls var så knepigt :siishah: testa ett litet enkelt mönster typ tio maskor :tumup: drops har massa fiffiga videos också

Hittade en affär med gratis frakt, men där kostade Alafosslopi 65 kr/nystanet så tror det blir dyrare ändå än de butiker du tipsade om.

Hur mycket behöver man till vantar? Såg fina typ "lovikkavantar" i islandsgarn som jag skulle vilja testa.
Det vette gudara, planerade att sticka ett par vantar och kom in på den här sidan förut http://textilhemslojd.se/sticka/sticka- ... -och-aviga , men jag hittade ett par andra vantar hemma så ideen dog bort.

Säg inte det, att det blir billigare alltså, beror nog på hur mycket du beställer, min frakt gick på 65 med schenker :hmm: För sent för att räkna kronor nu :lol:

Tycker pingvintröjan var väldigt fin förresten!
Då kanske jag måste beställa ändå då... :wink: Fast de hade bara Lopi och pingvintröjan var ju i en annan kvalitet. Men kanske lite Lopi till vantar? :tumup:
Av Smultronbarn
Aborre skrev:
Smultronbarn skrev:
Aborre skrev:
Smultronbarn skrev:

Det vette gudara, planerade att sticka ett par vantar och kom in på den här sidan förut http://textilhemslojd.se/sticka/sticka- ... -och-aviga , men jag hittade ett par andra vantar hemma så ideen dog bort.

Säg inte det, att det blir billigare alltså, beror nog på hur mycket du beställer, min frakt gick på 65 med schenker :hmm: För sent för att räkna kronor nu :lol:

Tycker pingvintröjan var väldigt fin förresten!
Då kanske jag måste beställa ändå då... :wink: Fast de hade bara Lopi och pingvintröjan var ju i en annan kvalitet. Men kanske lite Lopi till vantar? :tumup:
Lettlopi är tydligen hälften så tjockt som Alafoss lopi så du får slå flugorna i en smäll och köra dubbla trådar till vantarna och resten till tröjan :tumup:
Jag hade nog sett fel, men affären hade bara Alafosslopi, och frakten var gratis tom imorrn. Hade dock inte det andra garnet jag sökte, men funderade ändå på en beställning kanske.
http://shop.kaki.se/garn/garnkvalitet/u ... 505-1.aspx

(Och det var visst rea nyss på Alafossen på Garnaffären, men verkar bara finnas kvar i den roströda, eller nä nu finns den inte alls. :( )

Men nu hittade jag en till affär som har tre av islandsgarnerna! :vågen: Där var enhetsfrakten med DHL 59 kr.
http://www.ankisdesign.se/garn/alafoss-lopi/

Hittade också en annan skoj affär, men vet inte vad euron står i, om det lönar sig att beställa menar jag.
http://shopicelandic.com/index.php?opti ... Itemid=104
http://www.ankisdesign.se/garn/alafoss-lopi/

Var köpte du ifrån, skapamer? :D
Av Smultronbarn
Och sen när jag kan mönstersticka så funderar jag också på Freya:

Bild

och hästtröjan:

Bild

Förlåt, inte meningen att halvspamma din tråd :oops: , men tycker detta verkar så roligt. :app: Har liksom inte tänkt tanken innan att jag skulle kunna sticka en sån här själv. Men med träning, lite djävlaranamma och god sjalbarnshjälp så kan det gå. :loving:

Vill gärna veta hur det går för dig sen, och se resultatet vore skoj. :tumup:
Av Smultronbarn
Ponyo skrev:
Aborre skrev:Nu börjas det!
:app:
:hoppa:
Av Madde O
Jag har tagit bild men kan inte ladda upp den eftersom det inte funkar med photobucket direkt från mobilen. Något irriterande... :?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?