Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Andelle
Jag har fått en symaskin i present och tänkte först att jag skulle köpa en Janome Easy Jeans som många verkar gilla och dessutom verkar den prisvärd, nu har budgeten blivit lite större och plötsligt blev jag lite vilsen. Jag vill ha en rejäl maskin som inte är för plastig, broderisömmar och dylikt är inget för mig men jag vill som sagt ha en bra maskin som håller många år. Budget upp till runt 7000, jag kan tänka mig att köpa från England men hur funkar det då med garanti och ev reklamation?

:help:
Användarens profilbild
Av marmite
Jag gick in i en symaskinsaffär med planen att köpa en easyjeans, precis som du, men de lät mig provsy fem-sex maskiner och det blev en annan Janome, billigare men bättre, som jag gillade bäst. Mitt tips (fast jag är verkligen inget syproffs, vet inte på vilken nivå du ligger) är att gå till en affär där du kan få testa och få tips på sånt som passar dig. Det är guld värt att kunna komma in till en affär med sin maskin och få hjälp med mindre justeringar och tips.
Användarens profilbild
Av Andelle
Jag är absolut inget proffs men ett tråkigt släktdrag jag har gör att jag inte kan köpa det billigaste utan gärna tar i med en värsting för en vet ju aldrig när en behöver det bästa. Vart var du? Jag har bara varit på södra vägen och försäljaren började direkt prata skit om andra märken (som inte de sålde), kändes inte så proffsigt och gjorde mig en smula avtänd.
Användarens profilbild
Av tweed
Jag har Pfaff som jag har gått över till efter att ha haft Husqvarna tidigare. Jag kommer aldrig att byta märke, pfaffs övermatare är suverän och matar på alla tyger utan att det bubblar sig och krånglar. Jag köpte en pfaff select 3.0 som är en mekanisk maskin, nu, ca 4 år senare är jag på gång att byta upp mig till en av deras datoriserade modeller. Ambition-serien verkar prisvärd, har många sömmar, alfabet osv. Pris runt 6000:- har jag för mig. Vad tänker du sy med den?
Användarens profilbild
Av Andelle
Jag inbillar mig att jag kommer sy barnkläder och laga/sy om kläder, sen blir det nog vardagsgrejer som gardiner, kuddar osv. inget avancerat till att börja med. Har tänkt komplettera med en overlock om jag blir biten.

Vad är skillnaden på mekaniska och datoriserade? Bara mängden och typen av sömmar eller är det annat med? Jag tycker det låter krångligt med datoriserade, som att de är svårare att laga eller nått, stämmer det?
Användarens profilbild
Av tweed
Andelle skrev:Jag inbillar mig att jag kommer sy barnkläder och laga/sy om kläder, sen blir det nog vardagsgrejer som gardiner, kuddar osv. inget avancerat till att börja med. Har tänkt komplettera med en overlock om jag blir biten.

Vad är skillnaden på mekaniska och datoriserade? Bara mängden och typen av sömmar eller är det annat med? Jag tycker det låter krångligt med datoriserade, som att de är svårare att laga eller nått, stämmer det?
Det finns ju mer och dyrare saker som kan gå sönder på en datoriserad, men det är lite enklare att ställa in sömmar osv på den. På en mekanisk ställer du först in vilken söm du ska ha, sen stygnbredd och stygnlängd, så man behöver förstå sig på sånt lite mer, men i gengäld lär man sig mycket mer om hur det funkar när man inte får allt serverat.
Om du ska sy barnkläder i trikå kommer du nog snart vilja ha overlock, ja. Frågan är om du kan köpa en billigare maskin nu och spara pengarna som är överskjutande till en OL?
Användarens profilbild
Av Andelle
kvarnkvik skrev:
Andelle skrev:Jag inbillar mig att jag kommer sy barnkläder och laga/sy om kläder, sen blir det nog vardagsgrejer som gardiner, kuddar osv. inget avancerat till att börja med. Har tänkt komplettera med en overlock om jag blir biten.

Det finns ju mer och dyrare saker som kan gå sönder på en datoriserad, men det är lite enklare att ställa in sömmar osv på den. På en mekanisk ställer du först in vilken söm du ska ha, sen stygnbredd och stygnlängd, så man behöver förstå sig på sånt lite mer, men i gengäld lär man sig mycket mer om hur det funkar när man inte får allt serverat.
Om du ska sy barnkläder i trikå kommer du nog snart vilja ha overlock, ja. Frågan är om du kan köpa en billigare maskin nu och spara pengarna som är överskjutande till en OL?
Jag har runt 3000 i en OL-fond redan så de inköpen påverkar inte varandra. Tror inte jag behöver en dyrare än så, eller?
Användarens profilbild
Av Fryle
När jag gick in i symaskinsaffären var jag inställd på en Janome easy jeans, men av olika skäl kom jag ut med en Janome 4030 och är nöjd. Jag tycker precis som marmite att det är mycket bra med en fysisk butik.
Användarens profilbild
Av Mikaela
Trist att du kände att han var märklig på södra vägen. Jag gillar den butiken, åtminstone när det gäller begagnat. Han var väldigt mycket för de 30 år gamla maskinerna om man "bara" skulle ha en enkel, men kraftfull sak och om man ville byta upp sig inom ett år köpte han tillbaka den.
Användarens profilbild
Av Andelle
Det var en hon i butiken när jag var där och det som såldes in var de dyrare datoriserade maskinerna, jag kanske borde gå dit igen och hoppas på bättre service.
Användarens profilbild
Av tesoj
Jag har en pfaff ambition 1.0 och är jättenöjd med denna. Super med övermataren, roligt med alla sömmar och att kunna märka det jag sytt med mottagarens namn och ibland telefonnr om detta önskas.
Användarens profilbild
Av Andelle
Har tänkt uppdatera tråden ett tag men inte kommit mig för. Bra att du påminde :tumup:

Jag har insett att jag vill (behöver) ha en ny kamera så frågan är om jag inte ska köpa en billigare symaskin och satsa lite mer på kameran, vet ju vad som kommer användas oftast i det här hushållet och det är inte symaskinen, tyvärr :lol:

Så just nu har jag 13 000 i kamerafonden och typ 3000-4000 till symaskin. Men vad ska jag köpa?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?