Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag fyller snart jämt och får frågor om vad jag önskar mig i födelsedagspresent och har förstått att jag får önska mig något större. Det jag vet att jag önskar mig är en svart kofta av god kvalité och en symaskin. Men önskar jag mig en vanlig eller en OL?
Vi har idag en Husqvarna Prisma 950 med drygt 20år på nacken som funkar bra som symaskin men själva plastlådan som håller pryttlar och trådrullar på plats är trasig, så den faller isär i tre delar varje gång jag rör maskinen. ( Vilket gör mig tokig! Då jag måste hitta en plats för alla delar när jag syr och sedan saknar jag stabiliteten som plastlådan bidrar till när jag syr raksöm...) Jag syr i perioder och syr just nu inte så mycket alls men det jag har sytt det sista åren är MT, suffletter, lapptäcke och åkpåse. Förr när jag hade mer sytid sydde jag gärna efter mönster och är lite sugen på att börja sy barnkläder.

För att få lite vägledning undrar jag därför vad du använder din maskin till. Vad syr du på din vanliga maskin resp. OL?
( Jag har enbart sytt med OL i fyran när jag gick en sykurs för barn och sydde en fleccetröja, så jag vet inte vad jag ger mig in på.)
Jag "råkade" få en OL när min mammas kompis rensade sitt förråd. Och sen har jag en 10 år gammal vanlig symaskin av enklare sort. Jag ääääälskar overlocken!

Men så syr jag också mest kläder till mig och barnen och gärna i mjuka tyger...

På min vanliga maskin syr jag "allt annat", dvs gardiner och tyggrejer till hemmet.

En kompromiss om du vill börja sy lite barnkläder är ju att köpa en vanlig symaskin med stretchsömmar. Och en sak som en vän har som är VÄLDIGT bra är en maskin med matning både över och undersidan av tyget. Det ska jag ha nästa gång jag köper ny vanlig symaskin.
Jag använder min OL till det mesta faktiskt, jag älskar den. Kanske mest för att jag från början hade en sådan dålig vanlig maskin så enda sättet att få till en vettig söm var att använda min OL. Nu när jag har två bra maskiner använder jag nästan alltid OL när jag kan så köp en sådan. Enda gången när jag inte använder OL är vid enkel raksöm eller tvillingnålsöm. :hmm:
Tack för svaren!

Nu är jag äldre! Fick det bästa av två världar. En ny begagnad plastlåda till gamla prisman, som passade efter lite filande. Så nu har jag en vanlig maskin med hel plastlåda! Samt en OL som jag ännu bara hunnit sy ett par byxor till dottern på. Men det finns mycket tyg i skåpet som väntar på att klippas! :D Och fin ullfrotté som kanske kan bli fuskpolo till mamman och mellanlager till sonen...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?