Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Eloem
Är sugen på att prova tovning. Undrar var ni som tovar och inte har får själva köper er ull och vad det kan kosta. Går det att använda ull som man köper direkt från någon som har får eller krävs det speciell behandling innan man kan tova med den? Jag är helt nybörjare på detta. Vad är ett rimligt pris för sådan ull?
Användarens profilbild
Av solängel
Det finns färdiga kit på tex Panduro. Iofs ganska dyra, men det brukar vara helt ok beskrivningar. Finns det någon hemslöjdsbutik där du bor? De brukar kunna ha färdigkardad ull för tovning.

Limmo-design.se har också färdiga kardflor. De är mest tänkta för att spinna med, men går också ofta att tova.

Eller gå en kurs! Mitt bästa tips egentligen, för då brukar det ingå en del material och dessutom får man kunnig vägledning. :tumup:

Gotlandsull är väldigt lätt att tova. Ull från köttfår, tex texel, är nästintill omöjlig att tova. Så köper du ull från någon lokal bonde, kolla upp vilken slags får det är.
Av Eloem
Är det stor skillnad på priset på kardad och okardad ull? Hur svårt är det att karda? Kommer bara ihåg att jag provat som liten och att det var kul men vet egentligen inte hur arbetsamt det är eller hur mycket tid det tar eller hur ullen ska vara när den är tillräckligt kardad. Är det samma typ av ull som man använder till tovning som till fyllning i tex dockor?
Användarens profilbild
Av Fryle
Eloem skrev:Är det stor skillnad på priset på kardad och okardad ull? Hur svårt är det att karda? Kommer bara ihåg att jag provat som liten och att det var kul men vet egentligen inte hur arbetsamt det är eller hur mycket tid det tar eller hur ullen ska vara när den är tillräckligt kardad. Är det samma typ av ull som man använder till tovning som till fyllning i tex dockor?
Jo, karda är kul. Till en viss gräns :roll: . För att få mer tid och energi till tovningen skulle jag köpt kardflor. Men vill du känna att hantverket är mer genuint kan du ju karda själv.
Användarens profilbild
Av solängel
Fryle skrev:
Eloem skrev:Är det stor skillnad på priset på kardad och okardad ull? Hur svårt är det att karda? Kommer bara ihåg att jag provat som liten och att det var kul men vet egentligen inte hur arbetsamt det är eller hur mycket tid det tar eller hur ullen ska vara när den är tillräckligt kardad. Är det samma typ av ull som man använder till tovning som till fyllning i tex dockor?
Jo, karda är kul. Till en viss gräns :roll: . För att få mer tid och energi till tovningen skulle jag köpt kardflor. Men vill du känna att hantverket är mer genuint kan du ju karda själv.
:iagree:

Och nej, det är inte samma ull till tovning som till fyllning. Till fyllning passar till exempel texel-ull bra, den tovar sig inte alls (nästan), och "sprätter upp" om man kramar ihop en boll i handen.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?