Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av millla
Jag hade en skvätt Herdins textilfärg över från en tidigare sjalfärgning och en väska och en tröja som behövde piffas upp. Skickade maken att köpa färgningssalt och slängde in alltihop i tvättmaskinen. Därefter :roll: letade jag upp en bruksanvisning på nätet och där står att man även ska ha i fixermedel. Det hade ju inte jag en tanke på. Och nu är det ju liksom redan gjort. Hur kommer detta påverka resultatet?
Jag hade ett gammalt paket Nitor som jag försökte använda utan fixermedel, det funkade inte. Nyare Nitor har ju färg och fixermedel i samma förpackening, men inte de äldre alltså. Jag fick köpa ny färg och göra om, första försöket blev mycket tråkigt grådaskigt.
Jag färgade med Herdins Textilfärg. Nu är det klart och resultatet blev ju helt ok men tror ni att färgen kommer att släppa eller färga av sig i ett senare skede? Typ vid nästkommande tvättar eller kanske torrfälla?

Jag färgade min AH-väska som jag köpte i helgen, den var tråkigt ofärgad innan. Och en vit fläckig barntröja fick också åka med. Jag tycket nog att resultatet blev mycket ljusare än vad jag väntat mig, kan det ha berott på fixermedelsbristen?

Bild
Om det är en sort som ska ha fixermedel samtidigt som färgen vet jag inte hur det blir. Om det är en sort som ska fixeras efteråt påverkas inte färgtonen, men färgen kommer att minska efterhand samt att den färgar av sig på hela sin omgivning.

Snygg färg förresten! :tumup:
Fryle skrev:Om det är en sort som ska ha fixermedel samtidigt som färgen vet jag inte hur det blir. Om det är en sort som ska fixeras efteråt påverkas inte färgtonen, men färgen kommer att minska efterhand samt att den färgar av sig på hela sin omgivning.

Det lät ju inget vidare... :|
millla skrev:
Fryle skrev:Om det är en sort som ska ha fixermedel samtidigt som färgen vet jag inte hur det blir. Om det är en sort som ska fixeras efteråt påverkas inte färgtonen, men färgen kommer att minska efterhand samt att den färgar av sig på hela sin omgivning.

Alltså, med den färg jag använde så skulle man ha haft i fixermedel tillsammans med salt och färg i trumman på tvättmaskinen. Är det första sorten då?
millla skrev:
millla skrev:

Alltså, med den färg jag använde så skulle man ha haft i fixermedel tillsammans med salt och färg i trumman på tvättmaskinen. Är det första sorten då?
Ja, men jag hade chansat och fixerat den efteråt.

Jag har även haft köpekläder som färgat av sig som jag med framgång fixerat.
Fryle skrev:
millla skrev:Nu mailade jag Herdins kundtjänst och frågade... 8)
Jag väntar med spänning på svaret. :notes:

Svaret:
"Jag skulle rekommendera dig att tvätta ur materialet med tvättmedel för att se att det finns någon färg kvar.
Färgen har inte fått den rätta bindningen till fibern, och kan därför både torr fälla och tappa färg.
Det bäst är om du kan färga på materialet med färg, fix och salt.
Lycka Till."
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?