Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av vovvemor
Jag ska beställa lite sömnadsjobb och håller på att leta tyg i diverse webbshoppar. När man inte vet något alls om tyg och inte kan sy är det inte helt lätt. :wink:

Indisk bomull, hur tjockt är det? :hmm: Jag är ute efter ett enfärgat tyg som ska vara hyfsat kraftigt, fast inte så att det blir stelt eller obekvämt och "hårt" i ytan. Inte lakan men heller inte segelduk, liksom. :lol: Vad ska jag titta efter? Det behöver inte vara bomull och liksom lite rejält så att det står emot lite väder och vind vore ett plus. Fasen, jag blir knäpp! :whut:

Tips? :help:
Vad ska du ha det till? Indisk bomull är halvkraftig, ofta ganska lös eller vad jag ska säga så den blir rätt mjuk ändå.
Ett bomullstyg är kanske inte optimalt om det ska vara vädertåligt. Det finns ju iofs inpregnering att använda för att öka tåligheten.
Användarens profilbild
Av vovvemor
Knyttet & K skrev:Vad ska du ha det till? Indisk bomull är halvkraftig, ofta ganska lös eller vad jag ska säga så den blir rätt mjuk ändå.
Ett bomullstyg är kanske inte optimalt om det ska vara vädertåligt. Det finns ju iofs inpregnering att använda för att öka tåligheten.
Då kan det bli lite glest, kanske... Det behöver inte tåla väder (och jag menar inte vattentätt, bara lite rejält liksom), men det gör inget, liksom. :Hahaa:

Det ska bli suflett (ena sidan) och yttertyg till en sittdyna till barnvagn. :app: Hon som ska göra den skrev: Allt från lakansväv & tjockare går bra. Det är jag som skulle vilja ha det åt det kraftigare hållet.
Det som kan vara nackdel med att ha det som suflett är ju att bomull suger åt sig väta, om man inte impregnerar det. Jag gissar att det dessutom bleks rätt bra ifall det utsätts för stark sol.

Från Ohlssons kan du beställa gratis tygprover. :tumup:
Användarens profilbild
Av vovvemor
Alltså, jag har gardiner i perfekt tjocklek hemma och kände på ett perfekt tyg på IKEA idag (Minna hette det men fanns inte i rätt färg) men det innebär ju inte att jag kan titta på tyger till gardiner, liksom. :gaah:

Knyttet & K skrev:Det som kan vara nackdel med att ha det som suflett är ju att bomull suger åt sig väta, om man inte impregnerar det. Jag gissar att det dessutom bleks rätt bra ifall det utsätts för stark sol.

Från Ohlssons kan du beställa gratis tygprover. :tumup:
Jag hittade ett tyg som kallas dralon som ska kunna användas till typ dynor och grejer på båtar och som såg ok ut
i färg (på stoff och stil), men jag vet inte hur det är i ytan. Det får ju inte vara jätteobekvämt att sitta på...
Det finns på Ohlssons också. Nu antar jag att det kan variera lite mellan olika tillverkare men den vi har är typ som en markisväv fast tunnare och smidigare. Den är nog väldigt bra till ändamålet, men kanske lite trist i färgen.
Det man kan tänka på är också att en del tyger av den typen kan vara impregnerade och det är ju inte alltid med ämnen som man vill att en bäbis/barn ska ha mot kroppen.

Denim då, det skulle väl vara snyggt? Slitstarkt och det kan ju bli rätt snyggt om det bleks. Och så impregnerar du sufletten :tumsup:
Användarens profilbild
Av vovvemor
Knyttet & K skrev:Det finns på Ohlssons också. Nu antar jag att det kan variera lite mellan olika tillverkare men den vi har är typ som en markisväv fast tunnare och smidigare. Den är nog väldigt bra till ändamålet, men kanske lite trist i färgen.
Det man kan tänka på är också att en del tyger av den typen kan vara impregnerade och det är ju inte alltid med ämnen som man vill att en bäbis/barn ska ha mot kroppen.

Denim då, det skulle väl vara snyggt? Slitstarkt och det kan ju bli rätt snyggt om det bleks. Och så impregnerar du sufletten :tumsup:
Jag tänkte denim, faktiskt, det var när jag sökte på det jag fick upp den indiska bomullen och blev förvirrad... Fast nu såg jag att det var denim look det stod på den ja, då var det inte så konstigt kanske. :Hahaa:

Hur impregnerar man lättast förresten? Jag tänkte med dralonet att det snarare var syntetfibrerna det bestod av som hade de egenskaperna så jag tänkte inte att det behövde vara ytterligare impregnerat, tack för synpunkten!

Helst hade jag velat ha manchester, men det suuuuger åt sig katt- och hundhår så det funkar inte. :wink:
Användarens profilbild
Av vovvemor
Knyttet & K skrev:Det finns på Ohlssons också. Nu antar jag att det kan variera lite mellan olika tillverkare men den vi har är typ som en markisväv fast tunnare och smidigare. Den är nog väldigt bra till ändamålet, men kanske lite trist i färgen.

Förresten, tror du att den dralonen som kallas möbeltyg skulle vara snällare som sittdynematerial än den andra? :hmm:
http://www.stoffochstil.se/Katalog/Boli ... up_id=6290
vovvemor skrev:

Förresten, tror du att den dralonen som kallas möbeltyg skulle vara snällare som sittdynematerial än den andra? :hmm:
http://www.stoffochstil.se/Katalog/Boli ... up_id=6290
Jag vet inte om dralonet vi har är impregnerat- Det kan jag ta reda på om du vill. Du kan säkert maila Stoff och Stil och fråga hur det är med deras tyger.
Användarens profilbild
Av vovvemor
Tack, jag gjorde så att jag beställde ändå. Nu vill jag att tiden ska snabba på lite så jag får se slutresultatet! :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?