Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Safireee
Finns det fler här som gör egna smycken och annat pärlpyssel? Jag tycker att det vore kul att diskutera tekniker, visa bilder och få inspiration.

Vad har ni för favoritmaterial, stil och teknik?

Jag har precis lånat bokstavsstansar av min kompis och har börjat göra egna namnsmycken. I övrigt är jag väldigt förtjust i stilen med färgglada pärlor, berlocker och silverfärgade mellandelar.

Så här såg min smyckeshängare ut förra sommaren (och ärligt talat har det inte tillkommit mycket pga bebis, men nu har jag börjat igen). :-)

Bild
Senast redigerad av Safireee den sön mar 04, 2012 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Vilken rolig tråd :vågen:
Jag har nog alltid pysslat och gjort smycken men har på sistone börjat göra mer och mer armband. Jag bor nära Laholm och där finns en helt underbar liten butik som heter Pysselpärlan.
Dels har dom ett stort bord mitt i butiken där man kan sitta och göra smycken under butikens öppettider och sen kan man gå dit på kurs på kvällarna efter dom stängt. Smått beroendeframkallande :wink: Jag tror jag gjort minst 20 armband det senaste halvåret 8)
Användarens profilbild
Av Smyfröken
Åh jag pärlar också, men det var länge sedan jag satt ner i lugn och ro och gjorde det. Fast jag gjorde ett till min ettåring idag med gigantiska träpärlor...
Fast get räknas nog into hit.... :fnissa:
Användarens profilbild
Av Safireee
Boadicea skrev:
Safireee skrev:Här kommer senaste smycket med berlocker.

Bild

Makramé skulle jag gärna vilja lära mig föresten. Har ju t o m pärlor och snöre för det, men jag har inte orkat lära mig. :oops:
Fint! Var köper du berlockerna?
Jag köper mest på nätet, http://www.lillaparlan.se t ex. Ska få en nytt lass hem imorgon eller på tisdag! :-) (de hade utförsäljning och sen behövde jag en sån...och en sån...och en sån... :rodna: )
Användarens profilbild
Av AnKa
Jag pärlar! Det är mitt huvudsakliga pysslande men jag drygar ut med lite annat också :D
I min blogg finns en hel del av mina skapelser om någon är intresserad.

Just nu gör jag gärna armband, de är ganska begränsat, kräver inte så mycket material och man kan gå all-in i ett armband och överösa det riktigt ordentligt om man vill och det blir ändå användbart.
Jag har provat lite olika tekniker men trivs nog mest med att jobba med metalltråd och tänger. Men så trär jag förstås också mycket på wire.
Har provat även att sy med småpärlor men har inte riktigt tålamodet för det, tyvärr för man kan ju verkigen skapa fantastiska saker med seedbeads.
Boadicea skrev:Nu har jag suttit och googlat makramé och jag fattar verkligen inte hur man gör... :oops: Min hjärna är sönderstressad. :(
Makrame har jag provat och det är inte så svårt, bara man kommer på hur knutarna skall knytas. Har du kollat på youtube? Det är ju enklare när man ser hur någon gör.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
linafelicia skrev:
Boadicea skrev:Nån som kan göra sånna armband där man knyter in stora pärlor? Vet inte vad det heter... :think:
Makrame?
http://saga.ernberg.se/2010/05/hur-man- ... mearmband/
Aha, är det DET som är makramé! Jag hade nog fått det om bakfoten, trodde man använde små pärlor - men jag har nog blandat ihop det med något annat.

Jag är rätt så nybörjare och har mest producerat en drös örhängen, några armband och ett par halsband. Men man kan ju göra annat än smycken. Servettringar, blomsterdekorationer t ex.
Användarens profilbild
Av Safireee
Nu har jag stansat massor av namnhalsband.

Bild
Bild
En fyrstav med hela familjens namn på. Har fixat en snurrmojäng så att man kan snurra på staven utan att tvinna kedjan.

Bild
Ett hänge med krok som jag kan kombinera med de olika berlockerna.

Bild

För att vara en sån där halvivrig person utan tålamod så är jag nöjd med mina första försök. Lite snett och vint, men äh! :-)
Nån annan som gjort egna namnhalsband?
Användarens profilbild
Av glis
Jag köper pärlor i alla fall :roll: men jag vet inte om jag kan säga att jag pärlar...
På senaste syfestivalen köpte jag ett prova på kit med makramé och trillade dit hårt. Det är verkligen kul och stilen passar mig, eller rättare, möjligheterna, med garn som man kan välja, eller inte välja färg på och möjligheten men inte tvånget att knyta in pärlor.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?