[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Undefined array key 8613403
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Trying to access array offset on value of type null
Att tänka på till lapptäcke. - sjalbarn.se

Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag har aldrig sytt klart ett lapptäcke :oops: men har påbörjat några och gjort småsaker i lappteknik. Mitt enda tips är att vara sjukt noggrann med sömsmånerna. Jag tycker att det blir bäst när man skär sina lappar, lättast att få det exakt då.
Användarens profilbild
Av semla
Sjalette skrev:
linafelicia skrev:Jag har aldrig sytt klart ett lapptäcke :oops: men har påbörjat några och gjort småsaker i lappteknik. Mitt enda tips är att vara sjukt noggrann med sömsmånerna. Jag tycker att det blir bäst när man skär sina lappar, lättast att få det exakt då.
Hur stor sömsmån är att rekommendera? Jag har läst 7 cm på något ställe och 1.5 på ett annat. Är det att känna sig fram eller är något att föredra?

När det kommer till skärande.. vad skär man tyg med :hmm: funkar tapetkniv och skärbräda?
Nej man måste ha en speciell rullkniv och skärmatta, och så en bra linjal, då går det jättelätt.

Jag har en sån här som jag köpt på stoff och stil:
Bild
Den finns på panduro också, 100 kr.

Sen är mitt bästa tips att STRYKA. Först stryka tygerna innan man skär till lapparna, sen gärna stryka lapparna innan man syr ihop, och sen stryka isär sömsmånerna när man sytt ihop.

Jag körde nog med ca 1 cm sömsmån. Man behöver inte sicksacka utan det räcker att sy ihop med raksöm, sen är ju sömsmånerna inne i täcket eller vad man nu syr, så tyget repas inte upp. :tumup:

Gör man på det här sättet tycker jag det går lätt, jag har sydde en två små lapptäcken (till bebis) och ett kuddfodral medan jag var gravid, och då hade jag inte sytt alls på flera år. Såhär blev det första täcket:

Bild

Det stoppade jag med vadd, och baksida i bomullsväv. Det andra sydde jag bara på velour på som baksida, ingen stoppning. Det var mycket enklare men inte lika mjukat att sitta på förstås.
Användarens profilbild
Av semla
Sjalette skrev:
Fint täcke! Rullkniv och skärmatta blir det. Ska jag ta ändan ur vagnen och göra ett så ska det tusanemig bli fint. Tänkte göra "familjetäcke" med ett plagg från varje person i närfamiljen typ.

Rekommenderar du velour på baksidan eller är bomullsväv eller något annat bättre?
Roligt med familjetäcke!

Velour är ju mjukt och skönt om man ska använda täcket som filt till någon liten till exempel, men det är lättare att sy på bomullsväv som inte töjer sig. Vill man att det ska vara varmt kan man säkert göra ett mellanlager av fleece till exempel, men det har jag aldrig provat. Jag är glad att jag stoppade täcket på bilden med "vadd på rulle" (vet inte vad det heter?) även om det var lite knepigt, det blev så mysigt att ligga på för en liten bebis.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?