Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Lojse
jag fick en ideé om vad jag skulle vilja göra med min stora vita/babyblå trasmatta. vill få den i olika rosa-röda-lila nyanser.

1. jag skulle vilja färga den antingen genom att kasta vattenballonger på den så att färgerna blir i stora fläckar..
2. eller i en mer realistisk variant med graderings/blockfärga..

men den är stor o hur tusan genomför man båda ideérna.
och främst hur får man färgerna att fästa och inte blandas med varandra i tvätten..
Användarens profilbild
Av melon
Jag skulle färga den med textilfärger, du vet såna på flaska som man ska trycka med. De går att pensla/hälla på. Färgen fixeras genom värme och jag brukar använda strykjärn, men det kanske blir svårt på en tjock matta. Vad tror du?
Användarens profilbild
Av Lojse
jag tror mest det skulle bli dyrt.. eller finns det STORA flaskor billigt någonstans?
men det skulle ju inte vara så svårt att ligga på golvet och stryka... en hel dag :lol:

för att kunna göra block/gradiant färgning skulle jag väl tippa på att det är badkaret som gäller och man bör vara minst tvåpers...
Användarens profilbild
Av melon
Lojse skrev:jag tror mest det skulle bli dyrt.. eller finns det STORA flaskor billigt någonstans?
men det skulle ju inte vara så svårt att ligga på golvet och stryka... en hel dag :lol:

för att kunna göra block/gradiant färgning skulle jag väl tippa på att det är badkaret som gäller och man bör vara minst tvåpers...
Zenit har större burkar vet jag, men pris har jag ingen koll på. Om du köper de tre grundfärgerna kan du blanda fram de flesta färger.
Användarens profilbild
Av SCSI
Om man har en tvättstuga med en sån där bamse-torktumlare (vi har bara en normalstor i vår, där jag bott tidigare har det funnits en stor som man får in en vuxen människa i...) borde man kunna torktumla mattan för att fixera färgerna, kanske?

Jag gillar vattenballongidén och skulle nog testa med flytande textilfärg typ Herdins/Nitor. Fast jag vet inte hur de fäster om man färgar vid lägre temperaturer - det håller ju inte att ha 60gradigt vatten i ballonger, liksom..?
Användarens profilbild
Av Lojse
SCSI skrev:Om man har en tvättstuga med en sån där bamse-torktumlare (vi har bara en normalstor i vår, där jag bott tidigare har det funnits en stor som man får in en vuxen människa i...) borde man kunna torktumla mattan för att fixera färgerna, kanske?

Jag gillar vattenballongidén och skulle nog testa med flytande textilfärg typ Herdins/Nitor. Fast jag vet inte hur de fäster om man färgar vid lägre temperaturer - det håller ju inte att ha 60gradigt vatten i ballonger, liksom..?
ja en stor torktumlare finns..

jag hade tänkt mig den typen av färg till vattenballongs iden.. men det är som du säger, kan ju inte ha varmt vatten i ballongerna och då måste den ju tvättas efter för att fixera färgerna.. men då finns ju risken att de flyter ihop/färgar av på varandra och så har man en och samma färg på hela mattan sedan endå....samt att man inte får färga i den gemensamma tvättstugan såklart...
Användarens profilbild
Av SCSI
Lojse skrev:.samt att man inte får färga i den gemensamma tvättstugan såklart...
Bääääääh. :wink: Jag brukar dels tvätta ur det färgade en gång, sen köra 1-2 maskiner mörkt/liknande färg som det färgade efteråt för att det inte ska vara nån färg kvar i maskinen, så det känns rätt ok.

Tänkte att om man låter färgerna torka och sen kör dem varmt i torktumlaren, om de fixeras då?
Nån borde exprimentera lite - nu är jag ju sugen på färgexplosioner här med!
*tänker på sony-reklamen för några år sen, den som de gjorde för att toppa reklamen med alla studsbollarna...*
Användarens profilbild
Av Lojse
jag ÄLSKAR den reklamen tittar fortfarande på din på YT.

jag har oxå färgat och kört genom maskinen noooga efter det men just "matt"maskinen är obokbar, så då måste jag sitta och vakta den, så ingen kommer och försöker sno den så fort min tvätt e klar, för då kan det bli väldans knepigt.. :roll:

kankse ska testa på ett örngott eller nått, jag har ju en liten maskin i lägenheten med tumlar funktion. ska bar ta mig råd att köpa färg och massa salt!
Användarens profilbild
Av SCSI
Jaaaa - testa och rapportera! :vågen: Jag är nyfiken!

Coop forum och Ö&B har småpaket av Herdins färg för typ 30 kr. Jag brukar klippa av ett hörn och blanda till lite grann i en burk när jag labbar. :tumup:

(och jag tyckte bättre om studsbollarna, men den med färgen är skön den med)
Användarens profilbild
Av Lojse
satt och fundera lite, kom på att det här med "Tie dye"(kommer INTE på vad det heter på svenska :lol: ) påminner om vad jag vill göra... fast utan själva snörandet...
iaf enligt den metoden ska tyget hållas fuktigt med färgen i, i ett dygn och sedan tvättas för att färgerna verkligen ska hinna sätta sig i tyget och där med inte lämna en massa överbliven färg (precis som man gör med enkomponentstoning) så jag kommer testa det istället på ett örngott först såklart! :tumup:

imorgon ska jag orka släpa mig iväg till öb och se om de har färg där.
Användarens profilbild
Av Amiechan
Lojse skrev:satt och fundera lite, kom på att det här med "Tie dye"(kommer INTE på vad det heter på svenska :lol: ) påminner om vad jag vill göra... fast utan själva snörandet...
iaf enligt den metoden ska tyget hållas fuktigt med färgen i, i ett dygn och sedan tvättas för att färgerna verkligen ska hinna sätta sig i tyget och där med inte lämna en massa överbliven färg (precis som man gör med enkomponentstoning) så jag kommer testa det istället på ett örngott först såklart! :tumup:

imorgon ska jag orka släpa mig iväg till öb och se om de har färg där.
:tumup:
Användarens profilbild
Av Lojse
kom på att det kanske måste vara spec färg till det, kom oxå på att det heter batik.. måste rota mer...

känns som det kommer gå åt en jäklarns massa färger och örngott som allt jag vill testa nu, bara för att vara hundra på att jag hittar det bästa!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?