Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Smilla103
Jag har köpt mörkläggningstyg för att mörklägga dotterns rum så att hon förhoppningsvis sover liiite längre på morgonen :roll:

Jag tänkte att jag skulle sy ensådan där snygg som vissa har som enda gardin, en sån som man hissar upp snyggt i olika veck...förstår ni vad jag menar?! Vad heter en sådan?! Och är det någon som vet var jag får tag i ett bra mönster?
Tack på förhand. :D
Användarens profilbild
Av maltemalte
Tror du tänker på en hissgardin. Jag har också tänkt sy en sån men det verkar för komplicerat för mig, i alla fall de beskrivningar som jag hittat. Kanske nån härinne har nån enklare variant?
Användarens profilbild
Av Smilla103
Ja just det så heter det...det hade jag aldrig kommit på själv! Tack!
Ja hoppas att någon har ett bra tips på mönster.

Det är så farligt att gå in i denna tråden....nu har jag blivt sugen på att sy mössor...
Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
Annars har jag en enkel lösning i mitt vardagsrumsfönster. Jag ska försöka förklara vad jag gjort så det blir begripligt :wink:

Sy en fyrkant som passar fönstrets mått. Man kan ha den både innanför eller utanför fönsterkarmen, efter tycke och smak. I fyrkantens överdel syr du en kanal där en gardinstång passar. Jag använde IKEAS runda, tunna. I nederkant syr du en kanal där du får plats med rundstav som sågats så att den passar tygets bredd men inte sticker ut. I överkant syr du fast två, eller fler, beroende på bredd, knytband. När gardinen ska vara uppe rullar du bara upp den och knyter sen en tjusig rosett av knytbanden. På kvällen släpps den ned och täcker då hela fönstret :tumup:

Jag ska försöka fota min skapelse så förstår man lättare vad jag menar :D Superenkel i alla fall och riktigt tjusig tycker jag själv.
Användarens profilbild
Av Smilla103
Kajsabajsa skrev:Annars har jag en enkel lösning i mitt vardagsrumsfönster. Jag ska försöka förklara vad jag gjort så det blir begripligt :wink:

Sy en fyrkant som passar fönstrets mått. Man kan ha den både innanför eller utanför fönsterkarmen, efter tycke och smak. I fyrkantens överdel syr du en kanal där en gardinstång passar. Jag använde IKEAS runda, tunna. I nederkant syr du en kanal där du får plats med rundstav som sågats så att den passar tygets bredd men inte sticker ut. I överkant syr du fast två, eller fler, beroende på bredd, knytband. När gardinen ska vara uppe rullar du bara upp den och knyter sen en tjusig rosett av knytbanden. På kvällen släpps den ned och täcker då hela fönstret :tumup:

Jag ska försöka fota min skapelse så förstår man lättare vad jag menar :D Superenkel i alla fall och riktigt tjusig tycker jag själv.
Detta låter ju jättebra...och det måste ju bli väldigt tätt och inte släppa in ljus!!
Detta ska jag nog försöka med.
Tack så mycket!
Användarens profilbild
Av Mammut
Jag vet att stoff och stil har mönster man kan beställa.
Fast den man rullar verkar ju enklast.

Har inget revolutionerande att säga mer ä[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?