Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Jag syr en hel del, mest barnkläder, och jag är nöjd med hur jag får till kanterna med tvillingnål men nu när maskinparken är komplett undrar jag om det vore bra med en cover-maskin också? Använder man den? Till vad i så fall?
Användarens profilbild
Av yonohanna
Uff nu blev jag avis! Jag vill oxå sy massa barnkläder, hade ju varit hur kul som helst att göra roliga grejer!
Men jag kanske lär mej om nån dundermaskin i denhär tråden, som kan rädda mej ur trasselfällan :wink:
Användarens profilbild
Av MOE
Har du en overlock? I så fall brukar ju nästa steg vara att skaffa sig en cover-maskin för att sy täcksömmar. Du avänder den till att fålla, sy kantband och sticka ner sömmar. Men så mycket mer än så gör den inte. Har du råd och syr mycket så visst gör en covermaskin allt lite roligare. :D Själv har jag en kombimaskin, en Huskylock s21, som är både OL och täcksömsmaskin. Man får bygga om den lite när man växlar mellan dem, men det tar inte mer än 5-10 min. Den är bra om man har platsbrist och inte kan motivera att ha tre maskiner (för hushållsmaskinen kommer man ju aldrig undan), men skulle jag ha köpt symaskin idag skulle jag ha satsat på en ren OL och en täcksömsmaskin, typ Janome CoverPro.
Av Marine78
Japp, man använder en covermaskin. Bandkantning och fållning och dekorsömmar i raglanskärningar bl a blir bara så mycket snyggare och går så mycket snabbare med en covermaskin. Jag skulle inte byta bort min Janome CoverPro 1000CP mot någonting i världen ;-). Visst funkar det med tvillingnål för fållning och bandkantning, men har man en gång provat en covermaskin så är man fast, jag lovar. Och vill aldrig mer använda de där tvillingnålarna. Syr man mycket så är det absolut värt pengarna att införskaffa en om man redan har en hushållsmaskin och en overlock. Det tar liksom sömnaden till ytterligare en dimension och allt känns genast mycket ptoffsigare ;-)
Användarens profilbild
Av glis
Marine, du som är min kantbandsguru, nu säger du att tvillingnål inte är något att ha :wink:
Jo, jag har en bra vanlig symaskin som jag köpte förra våren, en Pfaff quilt expression 4.0 och en OL som jag bytte till i våras, en Bernina 700D men jag har just sytt fem tröjor och två boddysar och inser vilken tid jag skulle sparat med en cover med bandkantare. När jag tänker igenom arbetsgången är jag verkligen säker på att det var klokt att inte köpa en kombinationsmaskin, det känns som om jag skulle vilja växla mellan cover och OL många gånger på varje plagg.

Om jag nu skulle köpa en är det en Janome som står på listan, inte minst för att jag inte har sett någon annan.
Användarens profilbild
Av glis
FiaLisa skrev:Det finns en Elna också, tydligen likadan som Janomen men ett annat skal.
Jo, jag har hört det, men Elna? Låter inte det som en spetsvirkningsbeskrivning? Det kan man ju inte ha!
Användarens profilbild
Av husmodern
Oj här blir det tass!!! :vågen:
Av FiaLisa
Jag har en covermaskin. Trots att jag har en bandkantare som tillbehör har jag aldrig använt den. :oops: Jag använder maskinen bara till att fålla med men det gör den riktigt bra.

Man klarar sig utmärkt utan covermaskin men det är roligt att ha den. Fållarna blir supersnygga.
Marine78 skrev:Japp, man använder en covermaskin. Bandkantning och fållning och dekorsömmar i raglanskärningar bl a blir bara så mycket snyggare och går så mycket snabbare med en covermaskin. Jag skulle inte byta bort min Janome CoverPro 1000CP mot någonting i världen ;-). Visst funkar det med tvillingnål för fållning och bandkantning, men har man en gång provat en covermaskin så är man fast, jag lovar. Och vill aldrig mer använda de där tvillingnålarna. Syr man mycket så är det absolut värt pengarna att införskaffa en om man redan har en hushållsmaskin och en overlock. Det tar liksom sömnaden till ytterligare en dimension och allt känns genast mycket ptoffsigare ;-)
:iagree:

fast jag skulle gärna vilja att Marine kom hit och hjälpte mig att få in snitsen med bandkantarna. Jag köpte min maskin från UK det blev inte så dyrt och nu är det ännu billigare med pundet.
Av Marine78
Japp, det går aldeles utmärkt! Jag har provat singeljersey, interlock, muddäv och vävt tyg. Sämst blir det med vävt tyg eftersom det är tunnt och glider lätt (alltså tyger i typ lakanskvalitet). Annars gillar jag framför allt att kanta med muddväv och singeljersey. Till bodys är oftast intrlock bäst dock för då vill man ju inte att kantbandet drar ihop övrigt tyg för mycket.

Njae, alltså tvillingnål ÄR aldeles utmärkt när man kommit på knepet med den. MEN de flesta som en gång börjat sy och älskar det strävar ju alltid mot något ännu bättre och då är det så saker som slår en covermaskin med bandkantare. ´Just Janomen upplever ju många som kinkig med inställningarna i början och det verkar finnas lika många varianter på inställningar som användare *skratt* så man får helt enkelt prova sig fram. Men jag gillar som sagt min Janome CoverPro starkt.

Är du medlem på facebook kan du dessutom gå med i gruppen "Vi sytokiga" och söka på Janome CoverPro. Skövde symaskiner har ett toppenerbjudande för alla medlemmar i gruppen ;-)
glis skrev:Men bandkantare: kan man mata dem med singeljersey om man vill? Och går det att påverka hur hårt man sträcker kantbandet?
Av Marine78
hi hi, jag är inget proffs ;-). Det bästa rådet jag kan ge dig är att ge dig tid med maskinen och öva, öva, öva. Sedan har Thea/Kokalal med bloggen "Blomma åker vagn" många bra CoverPro tips på sin blogg. Det är genom henne jag lärt mig ställa in så det blir perfekt (eller nära nog) med sömmens placering på både fram och baksida av kantbandet. Och sedan jag genom bland annat GobliGobli upptäckte hur man enkelt använder originalbandkantaren för att sy i trevikt kantband i stället för fyrvikt så blir det ännu mer kanon ;-)
Ms Morrison skrev:
Marine78 skrev:Japp, man använder en covermaskin. Bandkantning och fållning och dekorsömmar i raglanskärningar bl a blir bara så mycket snyggare och går så mycket snabbare med en covermaskin. Jag skulle inte byta bort min Janome CoverPro 1000CP mot någonting i världen ;-). Visst funkar det med tvillingnål för fållning och bandkantning, men har man en gång provat en covermaskin så är man fast, jag lovar. Och vill aldrig mer använda de där tvillingnålarna. Syr man mycket så är det absolut värt pengarna att införskaffa en om man redan har en hushållsmaskin och en overlock. Det tar liksom sömnaden till ytterligare en dimension och allt känns genast mycket ptoffsigare ;-)
:iagree:

fast jag skulle gärna vilja att Marine kom hit och hjälpte mig att få in snitsen med bandkantarna. Jag köpte min maskin från UK det blev inte så dyrt och nu är det ännu billigare med pundet.
Av Marine78
Sätt igång och använd den och träna och sedan når sömnaden genast nya dimensioner ;-)
FiaLisa skrev:Jag har en covermaskin. Trots att jag har en bandkantare som tillbehör har jag aldrig använt den. :oops: Jag använder maskinen bara till att fålla med men det gör den riktigt bra.

Man klarar sig utmärkt utan covermaskin men det är roligt att ha den. Fållarna blir supersnygga.

Har inget revolutionerande att säga mer ä[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?