Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av miom
Min svägerska ska gifta sig på lördag och jag ska tydligen göra buketten :shock:
Bröllopet är ute på svärföräldrarnas gård och de blommor som finns är de nedan och blåklint. Hon tänkte att jag kunde använda dem till buketten.

Hjälp mig! Hur ska jag göra? Vad behöver jag? Hur gör man när man binder ihop blommorna på ett bra sätt? Någon tråd? Borde jag köpa med mig något extra från någon blomaffär, några blad eller något vitt att blanda upp med? Vad passar ihop ? Finns det något annat vilt att plocka den här tiden på året? det finns mycket äng och skog i närheten så något borde man kanske kunna hitta?

Vart kan jag hitta inspirationsbilder?

Jag känner mig så här :shock: över detta fina uppdrag!

Edit: Får inte till bilden men det är vanliga ringblommor.
Senast redigerad av miom den tis aug 16, 2011 19:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av miom
Bilden blev gigantisk. Bilden ligger på FB men jag ska kolla om jag kan göra om den. Det är typ brandgula och oranga små rätt vanliga (typ ringblommor). Vet inte vad dom heter men de växer i många blomrabatter. Fröblommor.
Användarens profilbild
Av tweed
Oj, lite plötsligt kanske :lol:
Jag skulle fixa med mig krysantemum som ser ut som små prästkragar och nåt grönt. Eventuellt någon mer blomma. Mogna sädesax kunde vara fint om det ska vara riktigt bondbröllop :D Har hon några egna önskemål?
Användarens profilbild
Av miom
Alltså vissnar inte ringblommor typ direkt när man plockar dem? slokar liksom?
Av Sofie
Jag hade nog köpt lite proffsiga blad på blomsteraffär och frågat om man kunde köpa specialtråd hos dem också.
Typ ett jättestort hjärtformat eller såna långa gräsliknande blad.
Användarens profilbild
Av miom
Sofie skrev:Jag hade nog köpt lite proffsiga blad på blomsteraffär och frågat om man kunde köpa specialtråd hos dem också.
Ja det är en bra idé! Tror ni de håller tills lördag om man köper dem på torsdagen redan?
Användarens profilbild
Av miom
Det finns massor med pipranka kom jag på nu. Hur blir den när man plockar den tro?
Snabba tips:
-alla blommor som du har plockat själv måste vara ordentlig vattendragna för att inte vissna omedelbums ;) Plocka dagen innan. Ge alla stjälkar ordentlig sned snittyta och sätt de i en hink med ljummet vatten över natten i en sval plats (ute kanske?). De som ser fint ut dagen efter kommer klara sig någorlunda bra i buketten (trägårdsblommor är inte de mest hållbara - därför ordet "någorlunda").
-kanske provträna idag eller imorgon, så du vet vad du kan förvänta dig - kolla hållbarheten på de som du har bundit.
-blomsterbutiken har jättebra blad som heter Salal http://www.bloemewinkel.com/content/detail.aspx?ID=73 De kan man dölja många fel med ;) Som manchet kan de också ge bra stadga till buketten och blommor som har lust att vissna ;)
-titta här http://www.brollopsguiden.se/mode-och-s ... bukett/264
man kan också göra i en hållare:http://www.gamman.se/Skola.asp?id=2&getSkola=150#

Hursomhelst - lycka till!!!! :P
Senast redigerad av kamilase den tis aug 16, 2011 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
Av Sofie
miom skrev:
Sofie skrev:Jag hade nog köpt lite proffsiga blad på blomsteraffär och frågat om man kunde köpa specialtråd hos dem också.
Ja det är en bra idé! Tror ni de håller tills lördag om man köper dem på torsdagen redan?
Håller säkert bra i kylskåp! Med friskt vatten eller så, fråga i affären :-)
Användarens profilbild
Av Keke
Fd floristen (välutbildad) rycker in :Hahaa:

pipranka håller inte, men om ni har hosta/funkia så håller de jättefint om du plockar dagen innan och låter vattendra över natten, det gäller iofs allt som du plockar och ska binda. Även murgröna håller bra. Nu ser jag inte bilden men ringblomma håller ett kort tag, rips, dahlia, krysantemum och solrosor har ju sin tid nu. Likaså gullris/solidago och gladiolus (även om just de är svåra att blanda med annat pga av sin storlek)

Du kan använda vanligt vitt bomullsband, som man använder till en stek. Annars säljer de bast i blomsteraffärer. Tänk på när du binder att du lägger alla stjälkar åt samma håll så de inte knäcks där du knyter samman dem.

Jag ger dig gärna mer tips om du vill, det är bara att fråga. Lycka till! :D
Användarens profilbild
Av miom
Åhhh vad bra att jag frågar er :vågen:
Det här hade verkligen kunnat bli totalfiasko annars.

Svägerskan har någon idé om att jag och de fem entusiastiska barnen ska plocka blommor och fixa till buketten..... :roll:

Det finns ju tyvärr inte mycket alls i trädgården :?

Blåklint och ringblomma enligt svägerskan. Jag kommer dit först torsdag kväll. Med andra ord ska jag nog köpa med mig något som håller en bilfärd på sex timmar och fram tills på lördag.

Solrosor skulle vara perfekt. Håller de om jag köper dem på torsdag?

Jag vet inte om jag kan få någon att köra mig till en blomaffär på fredagen....det är en del att stå i...
Användarens profilbild
Av binaem
Jag har gjort brudbuketter - och en hållare + oasisboll i hjälper oändligt - då sticker du liksom i blommorna i bollen och kan styra formningen av buketten. Iaf om man inte är blomsterbindarproffs vilket jag inte är så är det svårt att annars få en jämn form
Användarens profilbild
Av sus
Vilket ansvar du fått! Fast kul! Antagligen har hon inga stora förväntningar på utseendet utan ser mer det symboliska i att du och barnen har gjort det.
Min erfarenhet av barn som plockar blommor är att det ofta blir väldigt korta skjälkar, då kanske tipset med oasisboll är jättebra. Annars tänkte jag tipsa om att det oftast finns ormbunkar i skogen och dom har ju jättefina blad.

Har inget revolutionerande att säga mer ä[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?