Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Smultronbarn
Jag är på jakt efter rextilfärg att doppa lite kläder i. Jag vill helst ha lila, och i andra hand grönt. :solsken:

När jag var yngre (typ på början av 90-talet) batikfärgade jag och en kompis en del, och hade då små paket Herdins-pulver, och doppade sedan kläderna i en balja eller gryta.

Nu när jag kollat runt lite verkar det bara finnas stor paket med flytande Herdins i blått eller rött. Vad finns det mer? Andra märken? För- nackdelar? Var köper ni färg?

Ni som färgar i maskin - tar den mycket stryk av det, blir det rester kvar? Hur hållbart blir det om man jämför med "hinkbad"? :help:
Av mly
Egentligen vet jag inte om jag har kunskap nog till att svara här, men kanske kan jag hjälpa lite. Jag vet att panduro har batik färg, har för mig att det finns ganska många olika färger. Själv har jag bara färgat svarta jeans svarta igen. Då har jag använt nitors textilfärg, köpt i Ullared men jag tror att det finns i större mataffärer. Då har jag alltså färgat svart i tvättmaskinen, det ser lite smutsigt ut på gummi ringen som sitter ut mot luckan efteråt. Men jag har kört en tom maskin efteråt och sedan svart tvätt en gång innan jag har vågat köra något annat. Jag har även torkat maskinen invändigt med disktrasa innan jag körde den tomma maskinen. Det har iaf inte fällt på något annat efteråt så jag får väl anse mitt försök lyckat. Hoppas det hjälpte något...
Av Smultronbarn
Tack för tips! :D

Nitor hade jag glömt. Men inser att jag kanske var lite otydlig innan, jag ska inte batikfärga nu utan "helfärga" några plagg i en färg.
Användarens profilbild
Av SCSI
Små Herdins-paket finns kvar, men är inte helt lätta att hitta. Ö&B har här i stan - inte så många färger, men ändå.
Har för mig att Herdins har en lista med återförsäljare på sin hemsida.
Användarens profilbild
Av Fryle
Herdins har dels en mindre variant med pulver och en större med flytande. De färgar lite olika fibrer, pulvret tar fler medan det flytande bara tar bomull, tror jag. Med pulvret ska man göra ett fixeringsbad efteråt, med det flytande har man i fixermedlet samtidigt som färgen. Enklast är det att färga i tvättmaskinen. På spisen tycker jag det är svårt att få jämnt.
Användarens profilbild
Av SCSI
Småpaketen är inte lika små som de var "förr i tiden" - mer små kartonger än kuvert... Kollade just på de jag har stående hemma. De små jag har (pulver alltså) är multifiber. De stora paketen finns i två varianter, för bomull och för syntet.
Av Smultronbarn
Tack snälla för era svar/hjälp! :vågen:

Låter som att flytande i maskinen är bäst, men å andra sidan är jag ju inte säker på att alla plagg är enbart bomull. Tror det är lite syntetfibrer i ena, och kanske lite lininblandning i byxorna.

Ska absolut kolla Herdins återförsäljare. :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?