Fina skrev:Grönöga skrev:Det kan vara ganska dyrt med plexiglas, men jag har gjort så att jag brukar köpa spill hos en glasmästare i närheten (har borrat ut närmare 1000 plexiglascirklar i diametern 5 cm, det hade blivit förbaskat dyrt om jag köpt för kvadratmeterpriset...) Nu har jag bara borrat i plexi, och inte sågat. Men med borren var det så att den första jag använde var för kass, inte tillräckligt vass liksom. Köpte en i bättre kvalitet som funkar utmärkt, men när det är tjock plexi så borrar jag från båda hållen, för att motverka att det smälter fast i borren (som i själva verket är en hålsåg enligt maken )
Hoppas att något av vad jag skrev gjorde dig lite klokare
Tack! Mao så är det svårt att få tag på och svårt att jobba i. Går det bra att såga med en bladsåg tror du? Finns det kurser där man kan lära sig hur man gör? När man borrar, funkar det med en handborr?
Vad är det för något du har gjort i plexi?
Tror inte det är så svårt att få tag på, det flesta glasmästerier har säkert!
handborr kan funka, eller menar du helt för hand eller med borrmaskin - isåfall tror jag på borrmaskin. Jag hade ett sådandärt stort åbäke i svärfars snickeri.
Sen tror jag du ska prova en guldsmedssåg precis som melon säger, det är ett ganska segt material.
Jag borrade ut cirklar som jag sedan använde till att forma ull med
http://miefelth.blogspot.com/2011/06/blog-post.html där finns ett par bilder, cirklarna är dom som hänger i fönstret staplade ovanpå varann, och så ullmattan längst ner är det som blev.
Ge inte upp om plexin, du behöver säkert inte så avancerade verktyg som man kan tro. Börja med att gå till ett glasmästeri och få ett par spillbitar, och så får du helt enkelt prova dig fram!