Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fina
#8453717
Jag har länge funderat på att göra egna berlocker. Jag skulle vilja kunna göra egna former, etsa/stämpla i dem osv. Visst kan man jobba i plexiglas? Är det någon som vet var man kan få tag i sånt i lämpliga bitar? Och nån som har ett hum om hur det ska hanteras? Eller andra idéer om berlocker?
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
#8453784
Fina skrev:Blev sjukt sugen när jag hittade den här sidan. http://www.lillalisadesign.se/shop/
Jag bara måste kunna göra jag med! :D
jösses vad mycket fint :siishah:
Användarens profilbild
Av elara
#8453786
Jag vet att om man sågar i det för snabbt (med till exempel sticksåg), så blir det så varmt att det smälter igen bakom bladet, och snittet blir inget snitt, eftersom det läker. Det går lätt att värma och böja det, Men det blir lätt luftbubblor i det. Vet inte om det kan avhjälpa genom att värma långsammare.
Användarens profilbild
Av Grönöga
#8455580
Det kan vara ganska dyrt med plexiglas, men jag har gjort så att jag brukar köpa spill hos en glasmästare i närheten (har borrat ut närmare 1000 plexiglascirklar i diametern 5 cm, det hade blivit förbaskat dyrt om jag köpt för kvadratmeterpriset...) Nu har jag bara borrat i plexi, och inte sågat. Men med borren var det så att den första jag använde var för kass, inte tillräckligt vass liksom. Köpte en i bättre kvalitet som funkar utmärkt, men när det är tjock plexi så borrar jag från båda hållen, för att motverka att det smälter fast i borren (som i själva verket är en hålsåg enligt maken :roll: )

Hoppas att något av vad jag skrev gjorde dig lite klokare :tumup:
Användarens profilbild
Av Fina
#8456341
Grönöga skrev:Det kan vara ganska dyrt med plexiglas, men jag har gjort så att jag brukar köpa spill hos en glasmästare i närheten (har borrat ut närmare 1000 plexiglascirklar i diametern 5 cm, det hade blivit förbaskat dyrt om jag köpt för kvadratmeterpriset...) Nu har jag bara borrat i plexi, och inte sågat. Men med borren var det så att den första jag använde var för kass, inte tillräckligt vass liksom. Köpte en i bättre kvalitet som funkar utmärkt, men när det är tjock plexi så borrar jag från båda hållen, för att motverka att det smälter fast i borren (som i själva verket är en hålsåg enligt maken :roll: )

Hoppas att något av vad jag skrev gjorde dig lite klokare :tumup:

Tack! Mao så är det svårt att få tag på och svårt att jobba i. :? Går det bra att såga med en bladsåg tror du? Finns det kurser där man kan lära sig hur man gör? När man borrar, funkar det med en handborr?

Vad är det för något du har gjort i plexi? :D
Användarens profilbild
Av melon
#8456351
Fina skrev:Blev sjukt sugen när jag hittade den här sidan. http://www.lillalisadesign.se/shop/
Jag bara måste kunna göra jag med! :D
Wow så snyggt! Jag tror att de har använt nån typ av stans, för jag har svårt att tro att de sågar ut så många och så pluttigt.

Jag tror att en guldsmedssåg (ser ut som en lövsåg modell mindre) skulle kunna funka om du har tänkt att såga ut så små saker. Jag har köpt min på Slöjddetaljer men det finns nog på fler ställen.
Användarens profilbild
Av elara
#8458475
melon skrev:
Fina skrev:Blev sjukt sugen när jag hittade den här sidan. http://www.lillalisadesign.se/shop/
Jag bara måste kunna göra jag med! :D
Wow så snyggt! Jag tror att de har använt nån typ av stans, för jag har svårt att tro att de sågar ut så många och så pluttigt.
Det var lite så jag tänkte också när jag kollade runt på den länkade sidan. Eller snarare att det ser ut att vara vattenskuret, dvs industriell skärning. Det är himla fräckt, men en sån maskin kostar väl ett par miljoner eller så ;)
Användarens profilbild
Av Grönöga
#8460811
Fina skrev:
Grönöga skrev:Det kan vara ganska dyrt med plexiglas, men jag har gjort så att jag brukar köpa spill hos en glasmästare i närheten (har borrat ut närmare 1000 plexiglascirklar i diametern 5 cm, det hade blivit förbaskat dyrt om jag köpt för kvadratmeterpriset...) Nu har jag bara borrat i plexi, och inte sågat. Men med borren var det så att den första jag använde var för kass, inte tillräckligt vass liksom. Köpte en i bättre kvalitet som funkar utmärkt, men när det är tjock plexi så borrar jag från båda hållen, för att motverka att det smälter fast i borren (som i själva verket är en hålsåg enligt maken :roll: )

Hoppas att något av vad jag skrev gjorde dig lite klokare :tumup:

Tack! Mao så är det svårt att få tag på och svårt att jobba i. :? Går det bra att såga med en bladsåg tror du? Finns det kurser där man kan lära sig hur man gör? När man borrar, funkar det med en handborr?

Vad är det för något du har gjort i plexi? :D
Tror inte det är så svårt att få tag på, det flesta glasmästerier har säkert!
handborr kan funka, eller menar du helt för hand eller med borrmaskin - isåfall tror jag på borrmaskin. Jag hade ett sådandärt stort åbäke i svärfars snickeri.

Sen tror jag du ska prova en guldsmedssåg precis som melon säger, det är ett ganska segt material.

Jag borrade ut cirklar som jag sedan använde till att forma ull med http://miefelth.blogspot.com/2011/06/blog-post.html där finns ett par bilder, cirklarna är dom som hänger i fönstret staplade ovanpå varann, och så ullmattan längst ner är det som blev.

Ge inte upp om plexin, du behöver säkert inte så avancerade verktyg som man kan tro. Börja med att gå till ett glasmästeri och få ett par spillbitar, och så får du helt enkelt prova dig fram!
Användarens profilbild
Av melon
#8460852
Jag håller med Grönöga, ge inte upp! Många slöjdelever möter materialet redan på lågstadiet och det är etskiftade en spännande upplevelse. Om man har lite mer tålamod och finmotorik än en tioåring kan man nog göra riktigt fina saker! :tumup:
Användarens profilbild
Av Fina
#8461043
Grönöga skrev:
Fina skrev:
Grönöga skrev:Det kan vara ganska dyrt med plexiglas, men jag har gjort så att jag brukar köpa spill hos en glasmästare i närheten (har borrat ut närmare 1000 plexiglascirklar i diametern 5 cm, det hade blivit förbaskat dyrt om jag köpt för kvadratmeterpriset...) Nu har jag bara borrat i plexi, och inte sågat. Men med borren var det så att den första jag använde var för kass, inte tillräckligt vass liksom. Köpte en i bättre kvalitet som funkar utmärkt, men när det är tjock plexi så borrar jag från båda hållen, för att motverka att det smälter fast i borren (som i själva verket är en hålsåg enligt maken :roll: )

Hoppas att något av vad jag skrev gjorde dig lite klokare :tumup:

Tack! Mao så är det svårt att få tag på och svårt att jobba i. :? Går det bra att såga med en bladsåg tror du? Finns det kurser där man kan lära sig hur man gör? När man borrar, funkar det med en handborr?

Vad är det för något du har gjort i plexi? :D
Tror inte det är så svårt att få tag på, det flesta glasmästerier har säkert!
handborr kan funka, eller menar du helt för hand eller med borrmaskin - isåfall tror jag på borrmaskin. Jag hade ett sådandärt stort åbäke i svärfars snickeri.

Sen tror jag du ska prova en guldsmedssåg precis som melon säger, det är ett ganska segt material.

Jag borrade ut cirklar som jag sedan använde till att forma ull med http://miefelth.blogspot.com/2011/06/blog-post.html där finns ett par bilder, cirklarna är dom som hänger i fönstret staplade ovanpå varann, och så ullmattan längst ner är det som blev.

Ge inte upp om plexin, du behöver säkert inte så avancerade verktyg som man kan tro. Börja med att gå till ett glasmästeri och få ett par spillbitar, och så får du helt enkelt prova dig fram!
Vad snyggt! Mattan var :love:

Guldsmedssåg har jag så det är i alla fall ett steg i rätt riktning. :D Med borr undrade jag om ett sånt där stort åbäke eller handborr. Gillar de stora åbäkena, synd att man inte har en egen snickeriverkstad.

Men jag som inte vet eller har koll på något, hur hittar jag/söker upp ett glasmästeri?
Användarens profilbild
Av Fina
#8461044
melon skrev:Jag håller med Grönöga, ge inte upp! Många slöjdelever möter materialet redan på lågstadiet och det är etskiftade en spännande upplevelse. Om man har lite mer tålamod och finmotorik än en tioåring kan man nog göra riktigt fina saker! :tumup:
:tumup: Började tappa hoppet där ett tag.

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Att hitta en mångfald av kvalitetsprodukter […]

If it were me, watching a Hollywood action movie […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?