Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Kyltsi
Ni som syr medeltidskläder, hur har ni löst det med amningsmöjlighet i era klänningar?
Jag måste sy upp en helt ny medeltidsgarderob till mig nu när jag ammar men jag är inte helt säker på hur jag ska lösa det med amningsfickor eller liknande. Har ni några bra tips att komma med?

Edit: Alltså jag är ute efter tips till kläder från mitten av 1300-talet till tidig 1400-tal just nu.
Användarens profilbild
Av Kusmi
Det året jag ammade hade jag en väldigt urringad klänning så jag kunde dra upp bröstet över linningen på klänningen. Sen hade jag bälte i midjan som höll ihop den. Snörning borde funka annars, men det tar en stund att ta fram bröstet då.
Av Smultronbarn
Jag tassar och återkommer i ärendet.
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag har kört på urringat. Man kan ha en väldigt urringad underklänning och en överklänning med knappar över, eller tvärtom. Det funkar faktiskt väldigt bra.
Av Kyltsi
zandrama skrev:Jag har kört på urringat. Man kan ha en väldigt urringad underklänning och en överklänning med knappar över, eller tvärtom. Det funkar faktiskt väldigt bra.
Ja, det lutar åt knappar på ett par av överklänningarna för min del. Har gjort lite drygt ett 20 tal knappar än sålänge till en av klänningarna. Tänkte göra en kortärmad cotehardie med knappar fram i tunt vadmal. Men hur jag ska lösa amningsmöjligheten på underklänningen till den har inte kommit framtill än.

Sen funderade jag lite på om jag skulle göra en överklänning med helvetesfönster(surcot?) och en mellan klänning till den med en amningslits mitt fram, tror ni att det skulle kunna bli bra? Eller borde jag ge upp den planen?

Jag har i planerna att minst två av överklänningarna ska ha knappar fram. (gärna handsydda men jag har gjutna på lager om tiden inte räcker till att sy knapparna själv)
Jag hade tänkt att handsy klänningarna i år. Men som vanligt har jag skjutit på sömnaden så jag börjar inse att det inte finns tid till det längre :S
Men jag har iaf hunnit handsy min nya mantel :D

Från en fråga till en annan, var köper jag bra tunn ylletyg till kläder för mig och resten av familjen utan att ruinera oss totalt?
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Kyltsi skrev:
zandrama skrev:Jag har kört på urringat. Man kan ha en väldigt urringad underklänning och en överklänning med knappar över, eller tvärtom. Det funkar faktiskt väldigt bra.
Ja, det lutar åt knappar på ett par av överklänningarna för min del. Har gjort lite drygt ett 20 tal knappar än sålänge till en av klänningarna. Tänkte göra en kortärmad cotehardie med knappar fram i tunt vadmal. Men hur jag ska lösa amningsmöjligheten på underklänningen till den har inte kommit framtill än.

Sen funderade jag lite på om jag skulle göra en överklänning med helvetesfönster(surcot?) och en mellan klänning till den med en amningslits mitt fram, tror ni att det skulle kunna bli bra? Eller borde jag ge upp den planen?

Jag har i planerna att minst två av överklänningarna ska ha knappar fram. (gärna handsydda men jag har gjutna på lager om tiden inte räcker till att sy knapparna själv)
Jag hade tänkt att handsy klänningarna i år. Men som vanligt har jag skjutit på sömnaden så jag börjar inse att det inte finns tid till det längre :S
Men jag har iaf hunnit handsy min nya mantel :D

Från en fråga till en annan, var köper jag bra tunn ylletyg till kläder för mig och resten av familjen utan att ruinera oss totalt?
Det gör man knappt... tror stoff och stil tar 169:-/meter
Av Kyltsi
Trulsamin skrev:
Kyltsi skrev: Från en fråga till en annan, var köper jag bra tunn ylletyg till kläder för mig och resten av familjen utan att ruinera oss totalt?
Jag hittar inget sådant ylle alls där :hmm:
169:-/meter skulle ju vara "billigt", det tunna yllet jag har hittat har legat mellan 220-450kr/metern.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Kyltsi skrev:
Trulsamin skrev:
Kyltsi skrev: Från en fråga till en annan, var köper jag bra tunn ylletyg till kläder för mig och resten av familjen utan att ruinera oss totalt?
169:-/meter skulle ju vara "billigt", det tunna yllet jag har hittat har legat mellan 220-450kr/metern.
Svart ullfilt kostade 189,95
Av Kyltsi
Trulsamin skrev:
Kyltsi skrev:
Trulsamin skrev:
Svart ullfilt kostade 189,95
Jag är ute efter tunt fint ylletyg till medeltidskläder, ullfilt är helt fel till det syftet
Användarens profilbild
Av zandrama
Det tunnaste och billigaste ulltyget du kan hitta hittar du nog på mtv, tex på Kapitelhusgården. Men du får nog iaf räkna med 250-500 kr/meter. Korps har en del ulltyg, och en del rätt så tunt, kolla deras hemsida (eller gör en utflykt till Söderköping, handla på Korps och ät glass på Smultronstället :tumsup:).
Av Ponyo
Jag har sett supersmarta klänningar med en dragkedja precis under bysten. Du kanske kan ha knappar eller hakar istället, för mer medeltida känsla? Eller är jag helt ute och cyklar? :D
Av Kyltsi
zandrama skrev:Det tunnaste och billigaste ulltyget du kan hitta hittar du nog på mtv, tex på Kapitelhusgården. Men du får nog iaf räkna med 250-500 kr/meter. Korps har en del ulltyg, och en del rätt så tunt, kolla deras hemsida (eller gör en utflykt till Söderköping, handla på Korps och ät glass på Smultronstället :tumsup:).
Jag hittade på medeltidsmode för 220kr/metern, men har ingen aning om hur den känns och även handelsgillet hade ganska tunt ylletyg till hyfsat pris såg jag nu. Korps olika ylletyger har jag klämt och känt på, så de vet jag hur de känns :)
Tyvärr så känns Söderköping lite långt utan bil och hur lockande än glass på Smultronstället låter, så blir det ingen "riktig" glass för oss än på iaf ett par år då Agnes är både mjölk-och äggallergiker :(
Troligtvis blir det att handla tyger på mtv som vanligt, men jag behöver tyg redan innan också.
Hmm, en sväng på katten kanske...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?