Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Jag och en kompis har börjat fantisera om ifall vi skulle sy oss varsin folkdräkt. Är det någon som hat gjort det eller ärvt en hopplös eller har något att säga i frågan?
Den jag skulle sy ser skittrist ut på bild, men om man syr ett livstycke värt namnet istället för en storväst som det ser ut på bilden så kanske de funkar?
Bild

Det är en konstruerad dräkt och det finns lite färgval så vitt jag förstår...
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag har aldrig sytt någon men jag hade en lärare på en folkhögskola som var en riktig folkdräktsentusiast. Det viktiga är väl att välja tyg av riktigt bra kvalitet så att den håller livet ut. :D
Den kan nog bli fin om du gör ett snyggt livstycke. Hur tänkte dom egentligen när dom gjorde den där pösiga västen :hmm: Inte så klädsam direkt...
Användarens profilbild
Av glis
De tänkte nog att nu är det 80-tal och skall jag kunna visa mig bland folk är det bäst att inte snåla på axelvaddarna... Nej, men visst ser det ut som om hon har bespisningsuniform eller något?
Ja, material tänker jag inte snåla på men jag tror inte jag orkar väva själv, om det nu blir av...
Av Annamamman
Jag har inte så stor erfarenhet av folkdräkt, och vet inte riktigt vad delarna heter, men försöker ändå dela med mig av mina erfarenheter. Jag har lånat vid några tillfällen, och trivdes bäst med den som var mer som en klänning, liv och kjol tillsammans, än med den som hade löst livstycke. Nu är jag rätt knubbig, och det kan ju ha varit att det kändes mindre klumpigt. Jag har nog aldrig känt mig så fin som när jag var klädd i folkdräkt (med hel klänning) på min examen.
Användarens profilbild
Av emellen
Jag har ärvt en av min farmor,
Bild (lånad bild)

Men den är ganska fin på, sådär ser den väldigt trist ut!
Användarens profilbild
Av Hallon
Min mamma sydde en till mig i studentpresent (Bohusdräkt). Det var ett ganska stort jobb, om jag förstod det rätt. Ylletyget till kjolen och till livet (invävt mönster) vävde en tant åt henne och tyget och banden till förklädet köpte hon i något slags specialbutik. Blusen/underklänningen var i vitt bomullstyg, så till det tror jag hon använde något gammalt lakan som min farmor hade vävt. Roligaste detaljen på min dräkt är en "korv" som hänger ner från livet bak att stoppa in under kjolen för att ge mer putrumpa!
Senast redigerad av Hallon den ons jun 15, 2011 07:46, redigerad totalt 1 gånger.
Av mrebru
Jag har en dräkt som min farmor sytt till oss båda två. Dvs att det är många häcktor i midjan(heter det så?) och så hade vi en varsin skjorta som hon sytt av gamla fina lakan.
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:Jag och en kompis har börjat fantisera om ifall vi skulle sy oss varsin folkdräkt. Är det någon som hat gjort det eller ärvt en hopplös eller har något att säga i frågan?
Den jag skulle sy ser skittrist ut på bild, men om man syr ett livstycke värt namnet istället för en storväst som det ser ut på bilden så kanske de funkar?
Bild

Det är en konstruerad dräkt och det finns lite färgval så vitt jag förstår...
Du borde väl kunna hitta på ett annat ursprung än just Västbo om den är tråkig :lol: Men Vällingby kanske inte har någon egen dräkt :wink:
Av Vinterhumlan
Min mamma har sytt en till mig :heart:
Själv påbörjade jag ett festförkläde till den men avslutade aldrig :oops:
Jag tror att man i ett tidigt stadium bör bestämma sig för hur noggrann man vill vara. Skall den sys enligt konstens regler (troligtvis så de syr dem i din hemslöjdsförening) skall allt sys för hand :roll:
Min dräkt är från nordvästra Skåne, luggude härad, och den vita underklänningen är i lin, kjol och väst i vadmal (jag gillade det mer än brokadväst) och förklädet vävt i luggudemönster. Jag älskar min dräkt men gudarna skall veta att förutom allt min mamma satt och sydde för hand så var materialet snordyrt! Så den är en verklig klenod på många sätt :heart:
Användarens profilbild
Av glis
Jo, just det med materialkostnad och jobb gör ju att det känns viktigt att det verkligen blir bra. Efter ett halvt liv med medeltidskläder som biintresse så tror jag att jag kan dels lära mig använda kläderna även om de känns ovanliga, dels sy det mesta. Men just detaljen med att välja dräkt är ju kritisk! Jag är ju inflyttad till Mo härad så jag skulle ju kunna välja något längre tillbaka i släktträdet, men jag tycker att min släkt har varit så flyttbenägen, det finns liksom ingen självklar anknytning till någon bygd, utom då möjligen Vällingby, men där finns det ingen vettig dräkt alls har jag för mig...

Hur som hälst skall jag ta ylle i alla delar man kan! ylle rockar och jag blir så lycklig av att sy i det.

Hur har ni som har dräkt tänkt om ortanknytning?
Användarens profilbild
Av miom
Jag har en helvit estnisk folkdräkt. När sjutton använder ni folkdräkt? Jag har inte använt min på många många år. Tror jag hade den när min farmor fyllde år någon gång.
Just att den är helt vit gör det hela lite svårare för den blir liksom så smutsig.

Den är helt i ylle. tom blusen är i ett tunt vitt ylletyg.
Användarens profilbild
Av glis
Miom: det låter verkligen inte lättanvänt! Och jag har bara saknat folkdräkt till något enstaka bröllop så det är ju stenkorkat att vilja ha en, men ändå...
Användarens profilbild
Av miom
glis skrev:Miom: det låter verkligen inte lättanvänt! Och jag har bara saknat folkdräkt till något enstaka bröllop så det är ju stenkorkat att vilja ha en, men ändå...
Det är nog ett kul projekt att sy en själv.
Användarens profilbild
Av Hallon
Jag har haft min på några bröllop och midsomrar. Alltid tillsammans med min syster -jag är för feg för att gå ensam i folkdräkt! :oops: Och så hade jag den på vår avslutningsceremoni när jag tog examen som arbetsterapeut på Hälsohögskolan i Jönköping 1997. Jag matchade den med platinablekt snagg...
Jag har bohusdräkt eftersom hela släkten är därifrån, på alla håll och kanter.
Användarens profilbild
Av glis
Hallon skrev:Jag har haft min på några bröllop och midsomrar. Alltid tillsammans med min syster -jag är för feg för att gå ensam i folkdräkt! :oops: Och så hade jag den på vår avslutningsceremoni när jag tog examen som arbetsterapeut på Hälsohögskolan i Jönköping 1997. Jag matchade den med platinablekt snagg...
Jag har bohusdräkt eftersom hela släkten är därifrån, på alla håll och kanter.
Då skulle jag ju kollat in dig, jag tog examen -98 ju. Fast jag är ortopedingenjör och vi är ju alltid lite special...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?