Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av petwol
Jag är bara en glad hobbysömmerska som syr iof ganska mycket till mina barn. Istort sätt alla tröjor, byxor, klänningar och mössor. Mest i trikå (om det nu spelar någon roll) men har även börjat sy lite sommarplagg i vävda tyger.

Det här med skärmatta... hur mycket underlättar det? Hur funkar det? Låter otroligt att bara skära med kniv genom flera lager tyg på en gång. Hur stora behöver man hur mycket kostar det.

Förklara gärna och kom med synpunkter så jag vet vad det igentligen är och innebär :D
Användarens profilbild
Av Ms Morrison
Det blir roligare, enklare och snabbare :tumup:
Jag kan tipsa om skärmatta, rullkniv och linjal (som behövs för att skära rakt) hos Stoff och Stil som verkligen är prisvärd. Jag har dem och är jättenöjd.
Av Marine78
Bibbi har också bra skärmatt, linjal, rullkniv mm. inte riktigt lika billigt dock. Framför allt har hon en matta som är 60x90 (har jag för mig) som jag är grymt sugen på. Tycker inte riktigt att min "lilla" räcker till, framför allt inte om det är lite större barnplagg eller vuxenplagg som skall till.
Av Marine78
Det är nog att rekommendera att ha en skärmatta. Tror risken är stor att kniven blir slö alltför fort utan ett bra underlag och så trycker man oftast ganska hårt så vanlig plast är snart aldeles sönderskuren.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Marine78 skrev:Det är nog att rekommendera att ha en skärmatta. Tror risken är stor att kniven blir slö alltför fort utan ett bra underlag och så trycker man oftast ganska hårt så vanlig plast är snart aldeles sönderskuren.
Ja, det var det jag tänkte. Jag vill ha kniven som Bibbi säljer, men tycker inte det känns lönt att köpa den lilla mattan eftersom "alla" verkar tycka att den ganska snabbt känns för liten. Och jag har inte råd med den stora just nu. Och att bara köpa SoS lilla matta känns dumt med tanke på frakten.
Av Marine78
Jag använder rullkniven och mattan enbart till trikåtyger i stort sett. Syr ju så sällan i vävda tyger. Kanske att kniven blir slö något fortare, men jag har Stoff & Stils billiga variant och där kostar knivbladen runt en 20-lapp så det är inga större pengar när knivbladet behöver bytas ut (och jag har alltid 2-3 stycken hemma "på lager").
solkatten skrev:Är det lika bra med matta och rullkniv i trikåtyger? Syr mest i det och tänkte om det då är lönt att investera i det... :roll:
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Skär du även rundade saker med SoS kniv Marine? Jag tycker nämligen att det är rysligt svårt att skära kurvor med så stort blad. Har en med mindre blad för det.

Ffa till kantband och muddar där det skall rakskäras tycker jag att linjal, skärmatta och rullkniv är underbara.
(Att dessutom Bibbis alu-linjal är exakt så bred som mina trikåkantband skall skäras gör ju inget :app: )
Av Marine78
Nej rundade detaljer brukar jag oftast använda saxen till. Men det finns ju många raka linjer på t ex en t-shirt och byxor och så så alla längre "raksträckor" använder jag oftast skärkniven till.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?