Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
Igår flög halva höljet av på min symaskin :shock: så det börjar bli dags att skaffa en ny, men jag har ingen aning om vad jag ska ha. Därför vill jag gärna höra vad ni har därhemma. Vad ni tycker om den, vad ni inte gillar osv. Mao vill jag ha symaskinsrecensioner :)

Jag börjar med mitt monster :?

Vad
En billighetsmaskin från Elgiganten, en AEG. Köpt för fyra år sedan. Den har 20 sömmar, inkl knapphål, elastisk söm, falsk overlock. Trådspänning och pressarfotstryck går att justera. Friarm.

Plus
Priset! En billig maskin som klarar det mesta jag behöver. Ett plus är att Elgiganten inte krånglat med reklamationer. Jag fick en ny maskin alla de tre (!) gånger jag var där och klagade på att undertråden bara tjorvade. Till slut googlade jag mig till att det problemet kan avhjälpas om man drar åt skruven i spolkapseln :oops:

Minus
Den låter förskräckligt. Ibland tror jag den ska explodera men det har aldrig hänt, förrän igår då :Hahaa: Den är inte speciellt stabil och känns inte gedigen.

Omdöme
En bra testmaskin, som i testa-om-jag -gillar-att-sy-överhuvudtaget-maskin. Jag skulle inte köpa en sån igen.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag har en Bernina Virtuosa 163 och den är så bra, eller.. den har massa skumma sömmar jag aldrig använder men den är snäll o fin och krånglar aldrig ;) (det är egentligen min grannes men jag har lånat den på obestämd tid)

Bild

och en sån här overlock (som oxå är grannens)

Bild

Det här är min egna som står ute i garaget ;)

Bild
Användarens profilbild
Av anilov
Jennelii skrev:Det här är min egna som står ute i garaget ;)

Bild
Exakt en sådan har jag också! Eller, hade, tills en natt när den började sy för sig själv ute i köket, högsta fart, då lämnade jag in den på reparation till en gubbe som skulle höra av sig med prisuppgift, vilket han aldrig gjorde trots fem påstötningar :evil: och sedan har jag liksom glömt bort det. Fast jag :heart: den maskinen, mycket mer än den nya skitmaskin som mamma köpte som jag lånar ibland och svär över.
Användarens profilbild
Av tk81
jag har en brother innov-is 1500 och är hur nöjd som helst, brother gör bra och prisvärda maskiner. jag har köpt min här ifrån http://www.sewingmachines.co.uk/brother_sew.htm sparade massa pengar på det. vet att många är nöjda med sina innov-is även de mer enkla modeller som 10a, 20 eller 30 och de kostar inte så mycket i england. och innov-is 10a kostar inte all mycket bara 169 pund och vet många som är nöjda med den
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag vill nog också snart köpa ny maskin, så jag kollar in här. Nu har jag en Ideal Automatic från 1965, som är suverän på att sy i tjocka material. Nackdelen är att den bara har raksöm och sicksack, jag vill ha någon trikåsöm. Och så har jag en Pfaff Hobbylock som jag gillar, men tyvärr får använda alldeles för sällan (liksom den vanliga maskinen).
Användarens profilbild
Av Fryle
Hur funkar förresten en automatisk nålpåträdare? Jag funderar på om det kanske kunde vara vettigt med tanke på dottern som gärna pysslar och handarbetar, men ser så dåligt. Likaså funderar jag på fingerskydd som finns framför nålen, finns det som tillbehör till alla maskiner?
Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
Jag tackar för input och har fått massor av nya ideer :tumup:

Jag tänkte ta mig en runda till Uppsalas symaskinsaffärer och provsy och sen kanske beställa från England :oops: De jag absolut vill prova är den tk81 tipsade om, brother nv 10a och en Pfaff hobby 1132. De verkar vara ungefär det jag är ute efter. Hur tänker ni där? Brother-modellen är väl mer avancerad men billigare och Pfaffen enklare men dyrare. Är Pfaffen värd pengarna? Funderar också på en Easy Jeans från Janome men i så fall en begagnad eftersom en ny ligger lite utanför min budget. Är det galet att köpa en sån begagnad? En symaskinsförsäljare jag pratade med sa att de nya Easy Jeans inte alls är lika bra som de gamla. :hmm:
Användarens profilbild
Av Lojse
jag har en husqvarna automatic från skiftet 60-70-tal, ordentligt servad för ca 2år sedan , med nya sladdar osv. och jag är toppen nöjd. fyndade den för 1000:- på blocket.
har köpt en paff hobbylock beg här på sidan, men den har jag tyvärr inte ens hunnit testköra ännu.
Användarens profilbild
Av teres
Jag har en älskad huskvarna Rose som nu nog har gått ganska långt, hon är mycket sydd på och har en ca 10 år på nacken, den har broderenhet som jag använt mindre och mindre för varje år. Det som är bäst med min maskin tycker jag är möjligheten att välja syhastigheten (finns tre växlar) och nål uppe eller nere när jag slutar sömmen, det jag saknar är knälyft. Jag har en gammal huskvarna som bara gör raksöm och zikzak som dottern numera syr på ibland, funkar fortfarande helt ok. Min overlock är en Bernina som för det mesta funkar utan krångel, klarar många och tjocka lager tyg (fast vid 6 lager bambuvelour så märks det att det är lite svårt att få in under pressarfoten)
Den dagen jag skall ha en ny symaskin så skulle jag nog ta mig en ordentlig funderare på en pfaff, knälyft och övermatning är starka argument. Vad jag tycker är viktigt är att det skall vara lätt att ställa in, man ska inte behöva fundera så mycket på inställningar utan bara kunna sy. (nu kan jag iofs min maskin väldigt bra efter alla symil). Nålpåträdning i maskinen ser jag inte som så viktigt, finns små plastgrunkor för någon hundralapp som man trär nålen väldigt lätt med typ;
Bild
Bild

Vad jag har hört om automatiska nålpåträdare är att de är mycket känsliga, går väldigt lätt sönder och är dyra att laga. Tycker då det är bättre att köpa en billigt och sedan köpa nu om den går sönder. Jag har haft min i ca 5 år och den dödades alldeles nyligen av lilleman i familjen, kostade ca 70 kronor i inköp.
De Brother maskiner jag har stött på har funkat bra men varit rejält mycket brötigare än ex huskvarnas och pfaffs maskiner. Är man känslig för hur mycket maskinen låter ska man nog lyssna efter ordentligt innan köp.
Användarens profilbild
Av glis
Jag köpte en onödigt dyr PFAFF (quilt expression 4.0) i våras och älskar den. Det jag gillar mest är övermataren och den finns på billigare maskiner också. Gillade min gamla Husqvarna 400 computer också men pfaffen är bättre i slirviga tyger.
Har en Pfafff hobylock 2.0 också, en OL. Den är lite känslig för tjocka lager tyg tycker jag, annars är den ok.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?