Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Tyche
Jag kan inte sy, inte ens om mitt liv hängde på det så jag undrar om någon vänlig själ kan tänka sig att sy åt mig?
Jag behöver ett par lungor, alltså två rödrosa lungformade tygbitar med ett hål där jag kan stoppa in en ballong och blåsa upp. Storlek, typ en handflata kanske? Storlek 8-10 år :wink: Gärna lite svampigkänsla i tyget om det finnes.

Samt en lever, i storlek 8-10 år :lol: I mer brunt tyg. Den får gärna vara lite stoppad, väldigt tunt.

Det är inte så svåra grejer eller hur, men jag kan verkligen inte. Kan någon förbarma sig över mig och slänga ihop tre organ till mig *ber snällt med hundögon*

Jag betalar givetvis! Det är lite små bråttom, jag påbörjar mitt tema redan imorgon och redan nästa vecka kommer jag till lungorna och därefter kommer levern rätt snart.
Användarens profilbild
Av Lojse
tänker att filt borde funka, finns på hobbyaffärer och välsorterade tygaffärer.. och det kan du lätt bara klippa ut och limma ihop med texillim om de inte ska utsättas för stort tryck!

hade gärna erbjudit mig, men jag hinner verkligen inte!
Av Tyche
Lojse skrev:tänker att filt borde funka, finns på hobbyaffärer och välsorterade tygaffärer.. och det kan du lätt bara klippa ut och limma ihop med texillim om de inte ska utsättas för stort tryck!

hade gärna erbjudit mig, men jag hinner verkligen inte!
Jag vet inte riktigt hur det blir med tryck. Min plan är att vi ska Frankensteina, dvs vi ska bygga en människa. Jag och eleverna, tillsammans. Det blir nog en hel del känna, flytta, testa, klämma, dra och slita tror jag :| Och så ska den sitta uppe på väggen (= kommer inte kontrolleras och eleverna får fri tillgång). Men det är ett bra förslag :tumup:
Om ingen erbjuder sig så ska jag göra så. Limma kan jag :tumup:

Tiden är allt för kort - allt för ofta :| :heart:
Av Tyche
melon skrev:Du kan inte tänka dig ett samarbete med slöjden?
Slöjden ligger, tyvärr, på en annan skola och jag har ingen kontakt alls med den skolan så det känns lite komplicerat. Särskilt som min klass inte har slöjd än. Annars hade det varit toppen. Ju mer eleverna kan göra själva desto roligare och bättre blir det tror jag.
Användarens profilbild
Av melon
Tyche skrev:
Slöjden ligger, tyvärr, på en annan skola och jag har ingen kontakt alls med den skolan så det känns lite komplicerat. Särskilt som min klass inte har slöjd än. Annars hade det varit toppen. Ju mer eleverna kan göra själva desto roligare och bättre blir det tror jag.
Absolut!! Och tiden är alldeles för knapp för att sy för hand ihop med eleverna? Grupparbete kring varsitt organ? Du får ju in många bra lärandemonent om de måste klura ut funktionen och utseende innan de ska välja material. Tid som du kan tjäna in på ett annat moment. Hur gamla är eleverna?
Av Tyche
melon skrev:
Tyche skrev:
Absolut!! Och tiden är alldeles för knapp för att sy för hand ihop med eleverna? Grupparbete kring varsitt organ? Du får ju in många bra lärandemonent om de måste klura ut funktionen och utseende innan de ska välja material. Tid som du kan tjäna in på ett annat moment. Hur gamla är eleverna?
Eleverna går i tvåan, 8-9 år så där.
Vi får bara en lektion per organ :| Det är tajt nog, att sy under tiden får jag nog inte in. Det blir inte så mycket fundera hur det funkar heller utan mycket servering.
Tex när vi jobbar med lungorna så frågar jag lite om dom tänkt på hur dom andas och hur det går till. Vi pratar lite (förhoppningsvis) om det, om funderingar och tankar. Vart dom sitter, känner efter hur det är när vi andas in och ut, hur luften kommer in och ut och sen servar jag hur det går till, vi känner på luftstrupen och helst på svampigt material så dom får en känsla för hur lungorna känns.
Och sen experimenterar vi med andning. Mäter hur bröstkorgens rörlighet, mäter vad ett andetag rymmer, mäter utandningar och avslutar med blåsmatch med pingisboll på bänk. (Jag har inte planerat allt utan det här är det jag spånat fram hittills. Har ju ett par lektioner att hinna med först). :lol:
Och så självklart fyller vi på vår Frankenstein - eleverna får själva placera ut :tumup:
Användarens profilbild
Av noranora
Hur detaljerat/naturtroget ska det vara? Räcker det med ungefär rätt form och tyg i lämplig färg, eller ska det vara alla detaljer osv? Är det det förstnämnda skulle jag kunna ha tid (har nog inte lungfärgat tyg, men ska kolla, men betalar du så kan jag köpa en liten tygbit nere i centrum :lol: Urvalet där nere är dock lite osäkert, de kan ha massor av lungtyger, eller inget alls.)
Av Tyche
noranora skrev:Hur detaljerat/naturtroget ska det vara? Räcker det med ungefär rätt form och tyg i lämplig färg, eller ska det vara alla detaljer osv? Är det det förstnämnda skulle jag kunna ha tid (har nog inte lungfärgat tyg, men ska kolla, men betalar du så kan jag köpa en liten tygbit nere i centrum :lol: Urvalet där nere är dock lite osäkert, de kan ha massor av lungtyger, eller inget alls.)
Det räcker med ungefär rätt form. Färgen får gärna vara så rättvis som möjligt, ingen orange lunga med snorgröna prickar på :lol: men det duger gott med nära. Eleverna kommer själva rita/måla/fota övriga detaljer och det kommer inte bli naturtroget. Men det känns inte som ett måste heller, det är andra saker som är viktigare, men det ska ändå vara lite likt verkligheten. Lite rosaröttich liksom :tumup:

Jag betalar :tumup:
Användarens profilbild
Av noranora
Tyche skrev:
noranora skrev:Hur detaljerat/naturtroget ska det vara? Räcker det med ungefär rätt form och tyg i lämplig färg, eller ska det vara alla detaljer osv? Är det det förstnämnda skulle jag kunna ha tid (har nog inte lungfärgat tyg, men ska kolla, men betalar du så kan jag köpa en liten tygbit nere i centrum :lol: Urvalet där nere är dock lite osäkert, de kan ha massor av lungtyger, eller inget alls.)
Det räcker med ungefär rätt form. Färgen får gärna vara så rättvis som möjligt, ingen orange lunga med snorgröna prickar på :lol: men det duger gott med nära. Eleverna kommer själva rita/måla/fota övriga detaljer och det kommer inte bli naturtroget. Men det känns inte som ett måste heller, det är andra saker som är viktigare, men det ska ändå vara lite likt verkligheten. Lite rosaröttich liksom :tumup:

Jag betalar :tumup:
Ok, då kollar jag textilcentrum i morgon :tumup: (Men varnar för att det finns risk för att alla rosaröda tyger dessutom har pyttesmå rosor på och där är kanske gränsen passerad :wink: Men man vet aldrig, man kan göra riktiga fynd i den affären.)
Användarens profilbild
Av noranora
Hur pass mörk/ljus är förresten en lunga i färgen? Jag har en vikblöja som är typ röd med drag åt rosa, lite som 80-talsfavoriten hallonröd. Får återkomma när inte Nora hänger i mina kläder och gråter för att pusslet inte ligger stilla.
Användarens profilbild
Av noranora
Jag hittade ett tyg jag tror duger (färgen stämmer iaf med lungan i Barnens lexikon :lol: jag hade tack och lov ingen äkta lunga här att jämföra med). Har påbörjat den första, ska sy klart dem nu tänkte jag. När och hur vill du ha dem?

Levertyg ska jag leta efter här hemma. Ska det vara sådär mörkbrun-rödton-svart, eller duger det bra med "bara" mörkbrun?
Av Tyche
noranora skrev:Jag hittade ett tyg jag tror duger (färgen stämmer iaf med lungan i Barnens lexikon :lol: jag hade tack och lov ingen äkta lunga här att jämföra med). Har påbörjat den första, ska sy klart dem nu tänkte jag. När och hur vill du ha dem?

Levertyg ska jag leta efter här hemma. Ska det vara sådär mörkbrun-rödton-svart, eller duger det bra med "bara" mörkbrun?
:vågen: :app: :heart: :heart: Tack snällaste du :heart:
Färgen är som sagt inte hela världen, vår ”Frankensteinare” är inte så kräsen :Hahaa: Så bara mörkbrun dyger gott och väl :tumup:
Vi fick ihop grunden idag, varje del på ”kroppen” tillhör en i klassen. Ögon har vi fotat av, likaså mun och näsa och dessa kommer skrivas ut och limmas på :tumup:
Bild
Här ska grejerna in :tumup: (nej, det är inte korrekt antal revben, men vi fick inte plats med det och bestämde oss för att det viktigaste är att vi vet hur många det ska vara :Hahaa: ).

Detalj: Bild

Så snart som möjligt är bra. Riktigt när vet jag inte :hmm: Det känns väldigt onödigt att skicka dom, vi bor ju ändå rätt nära men så ska det ju passa in. Kan jag höra av mig senare under veckan, när jag har lite bättre koll på saker och ting?

Tack snälla du :vågen: :heart:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?