Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag funderar på en Pfaff Select 3.0 och vill gärna höra vad ni som har den tycker om den?

Sen har jag en konkret fråga också, på min systers enkla Janome som jag brukar låna och verkligen gillar kan man fälla ner tygmatningen (tänderna alltså) så att man kan sy i knappar vilket jag verkligen gillar. Kan man göra det på Pfaffen?
Användarens profilbild
Av nakum
Jag har en. :D Till en början när jag köpt den hade jag vrålångest över vilken dyr maskin jag köpt, att jag borde ha köpt en billig begagnad istället för så speciell var den väl inte. Tills häromdagen när övermataren hade hoppat ur efter att Thor pillat på den. Då satt jag och svor över att tygen bara drog sig olika när jag sydde och jag bara fick sprätta. Sen upptäckte jag övermataren och satte dit den, och vips så gick det som en dans att sy! :vågen: Skulle aldrig vilja vara utan övermataren, jag syr en del i trikåtyger men inte bara. Den är alltid bra, och man upptäcker verkligen när den hoppat ur, för det är jättejobbigt att sy utan.
Sen finns det väl övermatare att köpa till t.ex. janome har jag sett, men de ser jätteklumpiga ut. Inget för precisionssömnad direkt. Den här övermataren syns ju knappt och sitter längst bak på pressarfoten.

Glömde svara på tygmatar frågan. Tygmataren går att fälla ner, man gör det med ett litet reglage bredvid spolkapseln. Men jag tror inte det behövs för att sy knapphål, jag har inte gjort så iallafall. Den har ju liksom ett knapphåls"program" som man kan sy med.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Det är för att sy i själva knappen man måste kunna fälla ner mataren. Jag hatar verkligen att sy i knappar så det är en funktion jag uppskattat.

Ja, jag har hört att övermataren är väldigt omtyckt. Jag har inte saknat den själv dock.

Kan man reglera pressarfotstrycket? Eller behövs inte det när man har övermatare?
Hur många lager tyg syr den i utan problem?
Användarens profilbild
Av Moson
Knyttet & K skrev:Det är för att sy i själva knappen man måste kunna fälla ner mataren. Jag hatar verkligen att sy i knappar så det är en funktion jag uppskattat.

Ja, jag har hört att övermataren är väldigt omtyckt. Jag har inte saknat den själv dock.

Kan man reglera pressarfotstrycket? Eller behövs inte det när man har övermatare?
Hur många lager tyg syr den i utan problem?
Jag har en Select 1530 som är en föregångare. Övermataren är grym och jag tror den ersätter möjligheten att ändra pressarfotstrycket.

Jag har sytt jeans med knappgylf och lyckats sy snyggt knapphål genom alla lager tyg som blir i linningen :tumup:
Båtkapell och vadderad åkpåse i bävernylon är andra exempel, så ja den klarar det mesta. Min är nog sex år gammal och den tuffar på :D
Användarens profilbild
Av tweed
Jag är supernöjd med min select 3.0, förutom undertrådsspolningen. Jag har svårt att få den att "ta" tråden utan att det bara snurrar med, om du förstår vad jag menar. Det funkar, men är lite irriterande. Vet inte om det är min maskin som är lite dum eller om det är så på alla.
Användarens profilbild
Av nakum
kvarnvik skrev:Jag är supernöjd med min select 3.0, förutom undertrådsspolningen. Jag har svårt att få den att "ta" tråden utan att det bara snurrar med, om du förstår vad jag menar. Det funkar, men är lite irriterande. Vet inte om det är min maskin som är lite dum eller om det är så på alla.
Kan ju svara ändå kanske.. Min kan också vara lite så, men nu när jag haft den ganska länge så tycks jag göra "rätt" på någe vis, för det blir nästan aldrig så längre. Man kan testa att ta den trådänden som man snurrar runt spolen och spänna själva änden med ena handen när man börjar spola, då brukar tråden från trådrullen snurra med fint, sen är det bara att släppa trådänden man spänner så den också snurras upp.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?