Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zmurfan
Jag har kommit fram till att jag nog vill sy ett gäng tofflor att ha i en korg innanför dörren som gäster kan få låna när de kommer och hälsar på om de fryser om fötterna.
Jag har ett mönster i huvudet. Enklast möjligt. En sula och en överdel som sys ihop. Frågan jag har nu är bara vad jag kan använda för material till tofflorna. Jag vill ju att de ska vara lite varma, lite stabila och helst lite fina med. (vilka krav :whut: )

Jag har en filt som makens mormor köpte för en massa år sedan. Den verkar oanvänd och på etiketten så står det 100 % Ull.
Kan man sy en toffla av det och sen tova? (kan väl säkert inte ni svara på, bäst vore väl om jag provade, vilket jag ska göra men jag måste bara få någon som läser det här och har en åsikt innan jag sätter saxen i filten)

Största frågan är väl: kan man tova i maskin? Hur? Och är det bäst att tova hela filten först och klippa toffeldelarna sen eller tvärsom?

Nu är det nog bäst jag postar det här innan jag kommer på mer svammel om det här.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Men panakeia då, en tass hjälpte ju inte mig då.

Jag har 2 filtar/plädar som det står 100% ull på tvättrådslappen.

Är det någon som har svar på följande frågor:
Kan man tova de i tvättmaskin?
Vilket tvättprogram ska man köra?
Ska man använda tvättmedel?
Ska man tumla efteråt?
Användarens profilbild
Av zmurfan
Jag hittade någon sida som sålde filtar av 100% merinoull och de rekommenderar att man tvättar de på ullprogram och inte tumlar för då tovar det sig.

Kanske man ska testa den varianten och se om det tovar ihop sig så det går sy tofflor av filten?
Användarens profilbild
Av Ellasario
zmurfan skrev:Jag hittade någon sida som sålde filtar av 100% merinoull och de rekommenderar att man tvättar de på ullprogram och inte tumlar för då tovar det sig.

Kanske man ska testa den varianten och se om det tovar ihop sig så det går sy tofflor av filten?
Hittade lite länkar till dig.. :)
http://oknytt.wordpress.com/2008/10/14/ ... n-sweater/
http://www.dt.se/pralin/bloggar/hemma/l ... tforandet/

Verkar som att man tvättar ullplagget eller vad det nu är i 60grader :)
sen syr man nog utav det efteråt.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Men titta! Precis vad jag var ute efter. Tack så mycket ellasario. Nu ska jag slänga en filt i tvättmaskinen.
Användarens profilbild
Av zmurfan
ellla skrev:Det är ännu enklare att köra i tumlaren! då kan du kolla ofta att det ser ok ut!
Vadå, och enbart tumla eller? Jag fattar inte.
Användarens profilbild
Av ellla
zmurfan skrev:
ellla skrev:Det är ännu enklare att köra i tumlaren! då kan du kolla ofta att det ser ok ut!
Vadå, och enbart tumla eller? Jag fattar inte.
Exakt, blöt och tumla och så kan du kolla ofta.
Det som är svårt med Att Tova i tvättmaskin är att man inte kan avbryta när det är lagom!
I tumlaren kan du ju kolla var femte minut så att det inte blir för mycket. När det börjar Tova ihop så går det fort!
Användarens profilbild
Av teres
Jag har sytt av tofflor av filtad ull, jag införskaffade en filtad ylletröja för ett par kronor och klippte till. Till ett par sköna tofflor så kan det knappast bli för filtat! När jag ska filta till en tröja slänger jag den i en tvätt ihop med ett par jeans, finns inte en ylletröja som klarar det utan att minska rejält i storlek. Har blivit en bunte olika tofflor med varierande dekoration. Mönstret jag har använt är från E. Gynthers böcker men har sett andra på nätet ex;
http://www.marthastewart.com/good-thing ... es#slide_9
sök på felt shoes eller felt slippers så hittar du en del.
Här kommer bild på mina;
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Av zmurfan
Oh, snygga. Tack för tips.

Jag ska på stan i morgon så jag får se om jag kommer på något mer jag behöver för att göra tofflor.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?