Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sadde
Min maskin krånglar lite ibland. Men inte så mycket att jag vill kasta ut den genom fönstret, men sådära lagomt för att jag ska bli sur. Jag ska försöka förklara så gått jag kan. När jag ska starta sy en söm så blir det nåt fel. På undersidan tyget blir det en lite trådtjorv och när jag tar bort tyget så ser det ut som om jag syr med två undertrådar :hmm: Det blir inget fel på själva sömmen, men sömstarten blir ful. Har någon nån aning om vad det kan vara? När jag läser mitt inlägg förstår jag knappt vad jag menar, men jag gör ett försök att nån som är mer kunnig ska fatta :lol:
Av Sadde
Jag har borstat ur den ganska nyligt och det här fenomenet har funnits av och till hela tiden. Kanske att det har blivit lite värre nu. Ska borsta ur den igen för säkerhetensskull.

Tack för att du tycker jag är söt :oops: Det är minsann inte varje dag man får höra det :loving: Du är också söt.
Användarens profilbild
Av melon
Syr du med samma undertråd och övertråd? Min maskin är lite egen och kräver exakt samma tråd på båda ställena, inte ens olika färg av samma märke funkar, men jag gillar maskinen ändå :loving:

Universalknepet vad gäller en tjorvande symaskin är att hålla rent i spolhuset och att ha en ny (och rak) symaskinsnål. Har du bytt din nyss?

Man kan också prova att starta lite längre in på tyget, och sedan backa bakåt för att undvika starttrassel.
Av Sadde
Nålen är ny, bara använd några ggr. Det är även samma undertråd som övertråd. Nu kom jag på ett problem till, maskinen matar lite dåligt när man backar, inget jag har brytt mig så mycket om eftersom jag brukar hjälpa till just vid backningsmomenten. Trasslet blir bara ibland och det verkar som om det bara blir när jag syr långsamt. Om jag gasar på har jag aldrig märkt av några bekymmer. Men eftersom jag är lite syhandikappad så syr jag väldigt sakta. Nån som har några andra idéer?
Användarens profilbild
Av melon
Sadde skrev:Nålen är ny, bara använd några ggr. Det är även samma undertråd som övertråd. Nu kom jag på ett problem till, maskinen matar lite dåligt när man backar, inget jag har brytt mig så mycket om eftersom jag brukar hjälpa till just vid backningsmomenten. Trasslet blir bara ibland och det verkar som om det bara blir när jag syr långsamt. Om jag gasar på har jag aldrig märkt av några bekymmer. Men eftersom jag är lite syhandikappad så syr jag väldigt sakta. Nån som har några andra idéer?
Trådspänningen? Har du provat olika?
Av Sadde
Nja, den har jag inte skruvat så mycket på. Jag har den på det som rekommenderas för den sömmen jag syr. Borde jag ha den hårdare?
Användarens profilbild
Av SCSI
En grej som är guld att investera i är en burk med tryckluft - SÅ mycket smidigare att få bort ludd med! Sen brukar jag smörja maskinen, köra den några varv och låta den vila över natten när den strular. Efter att ha blåst bort luddet, då. Trä om skiten är en annan sån där patentlösning. Ibland ser allt ut att gå som det ska men allt funkar ändå bättre när jag tagit bort tråden och trätt dit den igen.
Användarens profilbild
Av melon
Sadde skrev:Nja, den har jag inte skruvat så mycket på. Jag har den på det som rekommenderas för den sömmen jag syr. Borde jag ha den hårdare?
Prova åt båda hållen. Blir det öglor på ovan eller undersidan?
Av Sadde
melon skrev:
Sadde skrev:Nja, den har jag inte skruvat så mycket på. Jag har den på det som rekommenderas för den sömmen jag syr. Borde jag ha den hårdare?
Bara på undersidan.
Användarens profilbild
Av melon
Sadde skrev:
melon skrev:
Bara på undersidan.
Prova att spänna den lite. Det ska inte bli öglor på någon sida.
Av Sadde
melon skrev:
Sadde skrev:
melon skrev:
Bara på undersidan.
Prova att spänna den lite. Det ska inte bli öglor på någon sida.
Alltså det blir inte öglor längst med hela sömmen, utan bara i starten. I övrigt ser sömmen fin ut. Spänningen står på 6 och det är det mesta man kan spänna utan att stygnen ser för "tighta" ut.
Användarens profilbild
Av teres
Min gamla huskvarna var mycket känslig för ludd och att inte bli smörjd, då blev hon kinkig. En annan viktig sak var att när du slutar en söm, se till att nålen är i översta läget så att trådspänningen släpper. Samma sak när du börjar på en ny söm och då håller du bägge trådändarna (över och undertråd) i ett fast grepp bakom maskinen, (övertråden från nålen, under pressarfoten och bak) håller hyffsat sträckt och börjar sy. Man kan släppa efter ett par stygn.

Kommer inte ihåg helt varför men det hade något att göra med trådspänningen som gjorde att annars åkte undertråden ned igen och så blev det liksom dubbelt (och världens trådtjorv på undersidan).

Min gamla maskin kunde man öppna med en lite skruvmejsel och får bort alla metallsidor för att sedan kunna blåsa rent helt och smörja ordentligt. En nyare maskin, med massa elektroniska delar, och där man inte kan öppna upp ordentligt hade jag inte blåst med tryckluft, med risk att blåsa in luddet ännu längre in i maskinen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?