Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Enid
Kan vi inte starta en sömnadstråd ungefär som stick och virktrådarna eller Vi som syr tygblöjor-tråden. Jag syr mest och syr nästan inga tygblöjerelaterade saker längre och jag saknar en sysnacktråd att byta tips i och bara få bubbla lite om vad jag gör just nu och såklart inspireras av alla projekt ni andra håller på med!
Av Enid
Jag börjar: Just nu syr jag käpphästar, A har önskat sig en häst i tyg länge och nu har jag äntligen hittat ett mönster i en gammal Burda-tidning. Det är egentligen ett råddjur och A ville behålla hornen på sin. Han har också bestämt tyg själv så det blir ett limegrönt rådjur med bandgula horn :Hahaa: . Som pinne tänkte jag köpa vattenledningsisolering som jag klär i velour :tumup: . Det som saknas är isoleringsrören och stoppning. Bild på knasigheterna ska jag ta imorgon när ljuset är åter.

I veckan fick jag hem två nya symaskiner och det är så kul att sy på dom, allt går lätt och roligt nu! :vågen:

Vad syr ni andra GDSare? Har ni något önskeprojekt just nu? Dagens tips? Länkar till webbshoppar med tyger och sybehör som ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
Av AnKa
Sysnackstråd vad roligt, jag har länge gått och önskat att jag passade in i stick- eller virktrådarna så en sytråd tycker jag är jättekul.

Nu syr jag tråkgardiner. Tyget är underbart men tyvärr är det ju urtåkigt med allt fållande. Jag behöver peppas för att komma till skott.
Användarens profilbild
Av Stark
JAg har precis sytt klart två par babylegs. De blev väl helt OK, men när jag väl börjat med ett par insåg jag att jag inte gillade tyget. Efter att ha sytt par nummer två är jag helt övertygad. Tyget är inte alls bra. Så nu kommer jag att gå tillbaka med de tre par strumpor som jag har kvar. JAg vill inte använda dem, utan nöjer mig med de jag fått ihop just nu.

Annars söker även jag inspiration. Jag skulle nog vilja sy en ny sele. JAg funderar på att slaka min Hoppe, men jag gillar den alltför mycket för att förstöra den... Så jag får se om jag hittar något annat snyggt tyg.
Av Enid
AnKa skrev:Sysnackstråd vad roligt, jag har länge gått och önskat att jag passade in i stick- eller virktrådarna så en sytråd tycker jag är jättekul.

Nu syr jag tråkgardiner. Tyget är underbart men tyvärr är det ju urtåkigt med allt fållande. Jag behöver peppas för att komma till skott.
Ååh, du har mina fulla sympatier! Är det till många fönster? Jag tycker fållandet blir lättare och roligare om jag pressat ordentligt innan, då knorvar och drar sig tyget inte lika lätt (fast själva strykandet är ju inte så kul heller :roll: ). Kan du varva med något annat? Sy en fåll, sy på något annat, sy en fåll till osv? Kanske rita en mönsterdel till något du väldigt gärna vill sy mellan varje fåll (så slipper du trådbyten)? *Pepp pepp!*

Idag har jag sytt mjukisbyxor och A hjälpte till, vi hade jättemysigt och han fick välja tyg och hjälpa till att sy på lapparna bla. Det gick fort eftersom mönstret var färdigt och utklippt :tumup: . Här näst är det långkalsonger till M som behövs. Men kanske måste jag klämma in ett gammalt önskeprojekt först? :think:
Av Enid
Cilia skrev:JAg har precis sytt klart två par babylegs. De blev väl helt OK, men när jag väl börjat med ett par insåg jag att jag inte gillade tyget. Efter att ha sytt par nummer två är jag helt övertygad. Tyget är inte alls bra. Så nu kommer jag att gå tillbaka med de tre par strumpor som jag har kvar. JAg vill inte använda dem, utan nöjer mig med de jag fått ihop just nu.

Annars söker även jag inspiration. Jag skulle nog vilja sy en ny sele. JAg funderar på att slaka min Hoppe, men jag gillar den alltför mycket för att förstöra den... Så jag får se om jag hittar något annat snyggt tyg.
Jag hoppas du hittar bättre strumpor.

Tipsar om min sele för inspiration:
Bild
http://litenvus.tygisar.se/#post26
I bloggen står lite om material och mönster och så.
Av Enid
esarina skrev:Tassar. Just nu syr jag inte, men snart kan jag nog börja igen. Nästa projekt är två par prickiga mjukisbyxor med fickor.
Det ser jag fram emot att få höra mer om :mrgreen: .
Användarens profilbild
Av Stark
Enid skrev:Tipsar om min sele för inspiration:
Bild
http://litenvus.tygisar.se/#post26
I bloggen står lite om material och mönster och så.
Vad snygg!

Jag funderar lite på en MT-liknande sak, dvs remmar i en färg och panel i en annan. Typ som denna
Bild .
Ev även apa efter med mystyget på insidan...
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag tråksyr mest filtar och påslakan och sånt just nu. Slaktade en lång trikåhalsduk och byggde om till bärsjal under dan oxå - samt fick en bit över att sy matchande mössa av. :heart:
Har ett alldeles fantastiskt girafftyg som jag SKA sy nåt åt kommande bäbisen av, men väntar på inspiration.

Sen finurlade jag ut ett rätt bra mönster på vantar idag - bestående av tre delar, som bara kräver två sömmar för att få ihop. Ska finslipa det lite och jaga rätt på några gamla kasserade (maskin)stickade tröjor att omvandla till julklappsvantar, tänkte jag.
Användarens profilbild
Av tweed
Tassar in här också :D
Jag hinner knappt sy just nu, har garnteknik i min kurs till textilslöjdslärare och måste bara sticka och virka en massa provlappar hela tiden :roll: Men imorgon ska H ta dagisfoto så då måste hon ha nåt nytt och jag har sytt ihop en klänning och ett par leggins, men har den tråkiga fållningen och kantning runt halsen kvar.
Användarens profilbild
Av teres
tassar in!

Har haft ont om tid i syrummet sista månaderna eftersom barnen alltid passar på att vara sjuka när jag har tänkt att sytid :roll:
Går jag ner i syrummet när alla är hemma får jag omedelbart tre stycken mycket entusiastiska (stj)hjälpare som är överallt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?