Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zink
Var köper man ekologiskt ullgarn?

Såväl lite grövre garn (sockar) som merino (och då från sjysst djurhantering...)

Såg f ö att Panduro hade. Inte kollat upp närmre. Ska ju inte vara superwash t ex.

Lista (ännu utan kommentarer om kvalitet och miljömärkning):

Minimundus
http://www.minimundus.se
Märke "Madame ????"

Muchis
http://www.muchis.se
"Ekologiska fair trade garner från hela världen"

Panduro
http://www.panduro.se
Märke "????"
Senast redigerad av zink den fre okt 29, 2010 15:17, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av dolvis
Lägg ut en annons på alternativ.nu, "övrigt sökes" där är många som hantverkar av egenproducerad ull. Vet inte hur många som säljer garn eller om de mest spinner för att själva använda garnet, men testa vet ja!
I en vanlig garnaffär borde väl finnas en del? Marks o kattens har ju något eko ullgarn.
Kolla in denna listan!
http://www.klimatsmart.se/?page=product ... &mode=wide

På listan finns Ullcentrum vars ullgarn jag testat och gillar skarpt!
Men jag ser också många andra som ser intressanta ut :tumup:
Tack för alla tips!
visslan skrev:Oj, det finns ju hur mycket som helst, skulle jag säga.
- Hur mycket är du beredd att betala?
- Kan du tänka dig att köpa från utland/utanför EU?
- Ska det vara handfärgat och/eller handspunnet?
Tja det var just det ja - hur mkt som helst. Därför var jag bekväm och fårgade SB till råds ist f att enbart altavista mig fram i garndjungeln ;-)

* Beredd att betala för att det är eko och gärna svenskt. Etiskt, reko o s v oxå. Men annars inte för att det är typ "snyggt" efts det rör sig om enkla sockar och tumvantar som inte syns.

* Inte utland. Liten mängd dessutom.

* Eh, det ska ju inte finsynas så nej inte...

Men jag inser ju att yikes vad det finns grejer på specialsidorna, typ Ullcentrum och Muchis och...

Jag har inte en aning om vad man ska ha till :help:

* Ullsockor - jag vill att de ska vara lite luftiga (inte som t ex köpes från Minimundus som är täta och stumma) och elastiska. Behöver inte vara merinomjuka efts dessa ska vara utanpå. Vill ha släta köpes innanför nämligen. Slitstyrka vore bra... Vilket ibland innebär akrylinblandning men jag minns att jag i slöjden förstärkte gm att sticka med en tunn stark tråd tillsammans med ullgarnet?

* Tumvantar - ska vara merinomjuka efts de ska vara innaför galonisar å så.

Så vad välja av t ex 1-, 2- eller 3-trådigt? Vikter? annat att tänka på?
*puff*

Vad använder man när man stickar vantar å sockar alltså?
cinclus skrev:*puff*

Vad använder man när man stickar vantar å sockar alltså?
Sockar: om du vill sticka typ strumpor, så är ett tunt ullgarn bra. Jag vet ingenting om ekogarn, men om du tittar på en tjocklek som liknar Garnstudios Fabel så kommer du rätt (ung 26 m/10 cm, eller 400 m/100g). Om du vill sticka raggsockar är det bra med litet tjockare garn. För att fortsätta på med Garstudio, så har de ett som heter Big Fabel, som är 17 m/10 cm, och 150 m/100g.

Det är bra med litet nylon i, för slitstyrkan. Min femåring har dock haft sockar i alpacka (tror jag) som han haft i gummistövlar av och till, och de verkar ha hållit ändå. Jag tror det är enklare att inte sticka med en extra tråd.

Mitt bästa sockgarn till barn är Zauberball Crazy, men det är mera fint än ekologiskt. BLir både mjukt, elastiskt och luftigt, och tappar inte formen som Fabel kan göra ibland.

Vantar: jag gilar tunna vantar, och stickar dem i sockgarn (400m/100g). Tjockare vantar - tjockare garn. Hur stora händer skall du sticka till?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?