Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
Jag tycker att det saknas en spinntråd här!

Likaväl som en stick och en virktråd borde det väl gå att hålla liv i en spinntråd?

Välkomna in!

Inspiration:
http://spinngalleri.blogspot.com/
http://rosenvanten.blogspot.com/
Webbbutiker:
http://www.spinspiration.se
http://www.limmo-design.se/
Senast redigerad av ellla den mån mar 21, 2011 08:12, redigerad totalt 3 gång.
Av Nettan
:vågen:
Spinner just nu merinoull, det jag hade räckte inte till mössa, vantar och halsduk.
Användarens profilbild
Av Edith
Jag önskar att jag hann/orkade. Spinnrocken står liksom bara och tittar olyckligt på mig. :(
Användarens profilbild
Av ellla
Jag blev så inspirerad i helgen när jag och Solängel var på fiberfestival i vännäsby!
Bild
Så nu snurrar det här hemma! Fast jag hade av kardan idag så nu blir det liten paus medan vi reparerar!
Av MariaL
Fick prova på att spinna på riktig modern spinnrock i fredags då jag var på stick-och spinnhäng på fiberfestivalen i Vännäsby. Oj vad kul det var men svårt, nu vill jag egentligen gå en spinn kurs men jag har ju inte tid... man ska ju hinna göra något av garnet också 8)
Användarens profilbild
Av erisara
Jag har nästan spunnit klart mina första 50 gram ull. Jag köpte ett provapåpaket från Spinspiration i början av sommaren och det går inte fort för mig får jag säga (och inte blir det jämnt heller). Visstja, kanske ska säga att det är en bottentyngd slända jag använder.
Användarens profilbild
Av ellla
Dorotea skrev:Oj, jag trodde att jag var den enda galningen i världen som spinenr ull! :D Måste självklart hänga i denna tråd :vågen:

Jag tycker att spinnrock är krångligt, jag spinner på slända. Då har jag full kontroll tycker jag.

Mitt senaste projekt är att lav-färga ospunnen ull och spinna den efteråt. (Mamma har två får så jag har fri tillgång på ull.. visserligen inte av nån vidare mjuk och fin kvalitet, men det är bra att experimentera med!) Men mammas kardor är försvunna :( så nu ska jag köpa nya. Det är dyrt. :?
Kardor är väldigt dyrt!
Vi har en kardbänk, men jag får det inte riktigt att fungera...
Användarens profilbild
Av ellla
erisara skrev:Jag har nästan spunnit klart mina första 50 gram ull. Jag köpte ett provapåpaket från Spinspiration i början av sommaren och det går inte fort för mig får jag säga (och inte blir det jämnt heller). Visstja, kanske ska säga att det är en bottentyngd slända jag använder.
:app: det blir inte så jämt och fint för mig heller, men man lär sig ju!

Jag började också med ett provapåpaket från spinsoiration! Fast jag har en slända med hög tungdpunkt.
Användarens profilbild
Av erisara
Så, nu har jag spunnit och håller på att tvinna. Jag tror dock den blir övertvinnad, hur ser man om det är lagom? Försöker tvinna den tvåtrådigt.
Användarens profilbild
Av Edith
Åhh, vad sugen jag blir när jag läster den här tråden. :whut:

Har två sländor, varav pappa har gjort den ena. Det är förresten han som uppmuntrar mig mest av alla. Han såg till att jag fick en Loüet-spinnrock i examenspresent och sen har han köpt tre angoragetter och två finullsfår för att hålla mig med ull. Ja, och i våras kom han med en kardmaskin också (Loüet den med). Jag känner mig inte alls stressad över att jag inte har tid att spinna... :roll:

Men när tid finnes är det ju såå roligt! Och nu är det dags att klippa får och getter igen också. Jag vill! :eld:
Av Nettan
Ååå, tänk att ha tillgång till egna djur att få ull från. Men förstår pressen. Har du lite att avvara köper jag gärna lite.

Fattar inte att kardor skall vara så dyra, och kardmaskiner skall man inte tala om. 500 respektive 4000 kr har de kostat. Och all ull och slända och spinnrock......inte billigt :roll: men kul.

Vi verkar vara några runt Göteborg os spinner, kanske en kombinerad sjal och spinnträff kan vara kul?
Användarens profilbild
Av solängel
Tasseli-tass.

Har spunnit mina första 50 g (drygt) nu, med sländan jag köpte på fiberfestivalen. Fuskar lite och spinner med förgarn (tack melon! :heart: ) och blandar i ull och lockar vartefter. Vill också ha kardor, men det var dyrt. Ska luska lite om inte svärmor har några över. Flera av husen vi har tittat på har haft kardor, spinnrockar och vävstolar ståendes ute i förråd och ladugårdar - men för att få tillgång till dem måste man nog köpa huset ifråga :lol: Inte har jag plats för att spinna på något annat än slända än så länge heller.
Användarens profilbild
Av solängel
ellla skrev:Jag tycker att det saknas en spinntråd här!
Jag tycker det saknas inlägg i den här tråden! :wink:

Det här har jag gjort klart i helgen! Fler bilder och garninnehåll i bloggen! :D

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av Edith
Har precis beställt en till spole och lite reservdelar till spinnrocken. Pappa har tjatat i evigheter. Stackars mig som får så fina presenter av pappa och så beställer jag inte. :roll: :oops:

Tänkte visa garnerna jag har åstadkommit hittills:

Första försöket, med slända:
Bild

och efter färgning:
Bild

Första försöket med spinnrocken:
Bild

och andra försöket med spinnrocken:
Bild
Bild

Sen har det liksom kommit annat emellan...
Användarens profilbild
Av ellla
Edith skrev:Har precis beställt en till spole och lite reservdelar till spinnrocken. Pappa har tjatat i evigheter. Stackars mig som får så fina presenter av pappa och så beställer jag inte. :roll: :oops:

Tänkte visa garnerna jag har åstadkommit hittills:

Första försöket, med slända:
Bild

och efter färgning:
Bild

Första försöket med spinnrocken:
Bild

och andra försöket med spinnrocken:
Bild
Bild

Sen har det liksom kommit annat emellan...
Snyggt! Det ser ju super proffsigt ut ju!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?