Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av petwol
Finns det någon standard för hur stora storlekar på barnkläder ska vara??

Ottobres storlekar tycker jag är för breda (kanske har jag en smalis här hemma :hmm: men hon är inte undernärt smal på något sätt) Köpekläder varierar ju så det står härliga till :? Hon kan ha allt ifrån 80 till 92 :hmm:

Hur ska jag göra när jag nu syr egna kläder och vill sätta storleksetiketter?? Jag brukar ta ett köpeplagg och rita av så får plagget den storleken som jag ritat av. Men när jag nu sist gjorde tights som skulle vara 92 så var de som stl 80 av ett annat märke :roll:

Finns det någon som har en tabell med "rätt" storlek (bredden kan ju givetvis variera efter modell och barn men längden borde väl stämma). Jag skulle önska att det fanns någon standard men typ benlängd, armlängd ovs...

Någon som syr mycket som har ungefärliga mått på en 92 str?? Jag tar tacksamt mot mått i så fall :vågen:
Av makrill
det är himla knepigt med storlekar.
håller mer om att ottobre är stora i storlekarna, såväl breda som långa tycker jag.

jag har en mängd mönsterböcker hemma, ska kolla i dem om jag kan hitta mått - återkommer!!
Av petwol
makrill skrev:
jag har en mängd mönsterböcker hemma, ska kolla i dem om jag kan hitta mått - återkommer!!
Åhh det vore super :tumup:
Av makrill
Usch, jag har inte kollat upp ännu. Somnade med sonen när jag la honom ikväll och nu när jag äntligen orkat ta mig upp så orkar jag inte kolla upp måtten - orkar du vänta lite till?!
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Det finns en standard om jag förstått det hela rätt. Sen beror det ju en del på modell också om kläderna är breda eller smala och så vidare.
Kolla http://books.google.se/books?id=-viDesK ... &q&f=false .
Vet inte hur många sidor du kan bläddra i boken men om man vill spara så kan man ju åtminstone ta en skärmdump på de sidor man tittar på. (Sidan 16 har en tabell över Standard body measurements: birth-2 years. Inte säker dock på att det är exakt de mått som ingår i standarden eftersom det ingår flera aningen olika tabeller i boken. (Det finns förklarat i boken varför det är mer än en tabell men jag minns inte riktigt hur det stod och vilken som var vilken.))
Av petwol
Wow! tusen tack både sockertopp och idamlolsson :tumup:

Ska se vad jag kan få ut med mina något dåliga :oops: engelskakunskaper. Men tabeller kan jag läsa :D och titta på bilder så det ska nog gå att klura ut :tumup:
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Strl. 92 finns på sid. 16 :tumup:

(Såg först nu att du efterlyste just 92.)
Av makrill
Följande mått är angivna för 2 år (stl 92) i en pärm om mönsterkonstruktion för barnmönster som jag har här hemma:

Kroppslängd: 92
Bröstvidd: 54
Midjevidd: 51
Stussvidd: 55
Rygglängd: 22
Livlängd fram: 23,5
Axelbredd: 7,5
Ärmlängd: 32
Sidlängd: 54
Sitthöjd: 19

Jag tog de mått som jag tror att du har mest nytta av. Hoppas att de kan vara till någon hjälp!!
Användarens profilbild
Av loppatoppa
*tassar*
Användarens profilbild
Av Moson
Kroppsmåttlistor bör vara hyfsat lika men kan variera framför allt beroende på ursprungsland och årgång. Boken som Sockertopp länkar till har jag också men jag har än så länge inte testat måtten. Jag tror det är så att de har lagt till tabeller för överviktiga barn så att det är därför där finns flera olika.

Sen att olika mönster-böcker/tidningar och klädföretag uppfattas så olika i sina storlekar är att de valt olika rörelsetillägg och generell passform.

Jag tror också att vissa tänker som så att man ska kunna ha t ex strl. 92 tills man är nästan 98 cm lång och då är det dags att gå upp en storlek. Medan andra tänker mer att när man är typ 93 cm är man för stor för strl. 92 :roll:
På så sätt kan det ju variera en "storlek" mellan olika märken, om man dessutom tänker på att det kan bli för stort eller för litet i produktion så kan det skilja ännu mer.
Jag vet inte om du blev klokare av det här dock :rodna:
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Moson skrev:Kroppsmåttlistor bör vara hyfsat lika men kan variera framför allt beroende på ursprungsland och årgång. Boken som Sockertopp länkar till har jag också men jag har än så länge inte testat måtten. Jag tror det är så att de har lagt till tabeller för överviktiga barn så att det är därför där finns flera olika.
Stämmer bra att de har tabeller för överviktiga barn också men det pratades även om 2 olika tabeller för normalviktiga barn. Jag minns ju bara inte hur det stod.....
Av petwol
Tack för alla kloka svar :heart:

Tycker trots allt att det är svårt :hmm: har lånat hem Meedoms bok från bibblan där är det ju större storlekar så där får man gå på en storlek mindre. Men det verkar som att jag har en väldigt smalis med korta ben här hemma :hmm: Inga listor stämmer och mäter jag på köpeplagg så stämmer inte de heller. Tror att jag struntar i storleken och syr det som passar och skriver dit hur lång hon är helt enkelt :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?