Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av petwol
Hej,

Tänkte sy en bebisfilt till den lilla/lille som kommer vilken dag som helst :D Antingen blir det i trikå med baksida i velour eller flanell/ullfrotté. Vad ska jag ha för kantband? Beställer gärna av Bibbi så jag får sakerna direkt och slipper ta mig till stan :tumup:

Sitter och tittar i hennes pdf och är det trikåsnedslå (för det är ju trikåtyg som filten är :hmm: ) men de är ju endast 20mm borde vara för tunnt eller? Eller är de det där som är 30mm i bomull som finns som mönstrade också? Eller räcker det med 20mm eller de som är 18mm?

Hur gör man när man syr fast en snedslår på en filt? Har ingen erfarenhet av filtar alls. Tänkte overlocka ut och in och sedan sy med min älskade tvillingnål när jag vänt tillbaka och lagt på ett band :hmm: Eller behövs inget band?

Tips mottages tacksamt :tumup:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Alltså, om man kan sy på det snyggt så blir ju filtar jättefina när de kantas med trikåband, men då jag själv inte känner att jag skulle lyckas särskilt bra med det har jag bara vändsytt och sytt en stickning (och med enkel söm dessutom, i brist på tvillingnål :wink: )

Så länge det varit fråga om hjälpligt stadiga tyger, eller åtminstone att ett av tygerna varit stadigt (fleece+fleece, bomullstyg+tunn fleece etc.) har det gått bra. När jag sydde i två lager tunn och extremt strechig ullfrotté fick jag dock lov att köpa brett, vävt, snedslåband för att få någon slags stadga på filten... :lol:

Är Bibbi snabb att skicka förresten? Har nästan helt slut på tråd och sitter och filar på en beställning i väntan på någon slags inkomst. Vi får väl se vad som hinner först, fp för juni och juli, eller lönen för juli, eller studiemedlen för terminen som startar på måndag... :roll: :wink:
Användarens profilbild
Av tweed
CrazyMagpie skrev:Alltså, om man kan sy på det snyggt så blir ju filtar jättefina när de kantas med trikåband, men då jag själv inte känner att jag skulle lyckas särskilt bra med det har jag bara vändsytt och sytt en stickning (och med enkel söm dessutom, i brist på tvillingnål :wink: )

Så länge det varit fråga om hjälpligt stadiga tyger, eller åtminstone att ett av tygerna varit stadigt (fleece+fleece, bomullstyg+tunn fleece etc.) har det gått bra. När jag sydde i två lager tunn och extremt strechig ullfrotté fick jag dock lov att köpa brett, vävt, snedslåband för att få någon slags stadga på filten... :lol:

Är Bibbi snabb att skicka förresten? Har nästan helt slut på tråd och sitter och filar på en beställning i väntan på någon slags inkomst. Vi får väl se vad som hinner först, fp för juni och juli, eller lönen för juli, eller studiemedlen för terminen som startar på måndag... :roll: :wink:
Bibbi är blixtsnabb, oftast har man grejorna dagen efter om man beställer i tid på dagen :D
Om det är en trikåfilt skulle jag kanta med muddremsa, alltså muddvävd klippt i 4-5cm remsa och sy på den räta mot räta på filten med stretchsöm och sedan vika över och sy med tvillingnål. Ena sidan blir ju lite mindre snygg då, men tillräckligt fin tycker jag.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
kvarnvik skrev:Bibbi är blixtsnabb, oftast har man grejorna dagen efter om man beställer i tid på dagen :D
:vågen: Det låter underbart för det är verkligen ebb bland trådrullarna här hemma!
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Jag sydde en bebisfilt till min unge många månader innan han föddes. Detta var innan jag hade tillgång till någon overlock-maskin.

Ena sidan velour, andra sidan interlock. Jag sydde helt enkelt ihop räta mot räta med sick sack, lämnade litet hål, vände rätt. Sydde hålet för hand och sydde sedan en stickning med sick sack ca 5 cm in. Pressade nog sömmen också. Det hela blev jättesnyggt. Rundade kanter också.

Jag skulle inte våga mig på att kanta med snedslå även om det är den stretchiga för den är väl inte så stretchig som t.ex en mudd? (i alla fall inte den jag kännt på) och att kanta med muddväv skulle jag aldrig lita på bli snyggt om jag inte hade någon sådan finnurlig kantbandsmaskinsypåare som endel verkar ha.

Sy stickning med tvillingnål kan man såklart göra men jag tycker inte att baksidan blir så snygg faktist så då tycker jag det är snyggare med sick sack - stickning.

Min mamma har också sytt en bebisfilt till mig och den la hon bara avig mot avig och körde i kanten med overlocken. Det funkar också, kanske inte lika snyggt men väldigt enkelt och den fungerar alldeles utmärkt.
Av petwol
kvarnvik skrev:Om det är en trikåfilt skulle jag kanta med muddremsa, alltså muddvävd klippt i 4-5cm remsa och sy på den räta mot räta på filten med stretchsöm och sedan vika över och sy med tvillingnål. Ena sidan blir ju lite mindre snygg då, men tillräckligt fin tycker jag.
Så som jag brukar kanta det mesta i trikåklädesväg med andra ord :D Men blir det inte en väääligt lång remsa :hmm: hade tänkt 1x1m på filten (fast man kan ju ta varje sida för sig)
CrazyMagpie skrev:Är Bibbi snabb att skicka förresten? Har nästan helt slut på tråd och sitter och filar på en beställning i väntan på någon slags inkomst. Vi får väl se vad som hinner först, fp för juni och juli, eller lönen för juli, eller studiemedlen för terminen som startar på måndag...
Beställer du innan kl 14:00 har du beställningen dagen efter :tumup: ... men första gången du beställer så är det förskottsbetalning men är man snabb med att betala in så går det ju snabbt ändå.
HannaGerda skrev:Ena sidan velour, andra sidan interlock. Jag sydde helt enkelt ihop räta mot räta med sick sack, lämnade litet hål, vände rätt. Sydde hålet för hand och sydde sedan en stickning med sick sack ca 5 cm in. Pressade nog sömmen också. Det hela blev jättesnyggt. Rundade kanter också.

Jag skulle inte våga mig på att kanta med snedslå även om det är den stretchiga för den är väl inte så stretchig som t.ex en mudd? (i alla fall inte den jag kännt på) och att kanta med muddväv skulle jag aldrig lita på bli snyggt om jag inte hade någon sådan finnurlig kantbandsmaskinsypåare som endel verkar ha.

Sy stickning med tvillingnål kan man såklart göra men jag tycker inte att baksidan blir så snygg faktist så då tycker jag det är snyggare med sick sack - stickning.

Min mamma har också sytt en bebisfilt till mig och den la hon bara avig mot avig och körde i kanten med overlocken. Det funkar också, kanske inte lika snyggt men väldigt enkelt och den fungerar alldeles utmärkt.

Rundande kanter är ju en bra idé :D Tror att det får bli overlock på avigsidan vända runt och tvillingnåla (smal nål) och tät söm som gäller. På min otroligt kassa vanliga maskin så är tvillingnålen det enda som blir hyffsat snyggt :( Därför använder jag nästan bara den och försöker använda overlocken till allt annat.

Tack för tipsen :tumup:
Av petwol
Det beror nog på om jag hinner få den färdig i tid :D Har precis fått en dunderförkylning så jag hoppas faktiskt på att gå över tiden denna gången. Trodde jag aldrig :roll:

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?