Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Panakeia
men? hon gör ju inte remsan på skrå i bloggen? Det brukar inte bli så bra - bara ett tips :tumup:

snedslå heter ju just så för att de är skurna på snedden - det går åt rätt mycket tyg om man inte ska ha för mycket skarvar.

men det är ju kul att kunna göra helt unika band!
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag använder mina jättemycket. Om man ska sy ett helt ekologiskt plagg så måste man till exempel göra egna, där finns det inte färdiga att köpa.

Bild

Ska man bara fålla så funkar det bra utan att göra det på skrå. Men, om man ska ha det runt hals och vid ärmhål så måste den vara på skrå, för då blir den lite elastisk. Smalare snedslåar verkar också vara mer elastiska än de bredare...
Användarens profilbild
Av Panakeia
Kaja skrev:Jag använder mina jättemycket. Om man ska sy ett helt ekologiskt plagg så måste man till exempel göra egna, där finns det inte färdiga att köpa.

Bild

Ska man bara fålla så funkar det bra utan att göra det på skrå. Men, om man ska ha det runt hals och vid ärmhål så måste den vara på skrå, för då blir den lite elastisk. Smalare snedslåar verkar också vara mer elastiska än de bredare...
tack kaja!! kanoninfo - skriv gärna mer och gärna mer bilder!

vilka har du? har du någon aning om huruvida det är någon kvalitetskillnad på olika märken etc.?
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag började med 25 mm. Den tycker jag egentligen blir lite i bredaste laget för barnkläder. Då gör man en 50mm-remsa och sedan viker man till den så att den i färdigt påsytt skick kommer att bli 12,5 mm. Fast, mina blir alltid lite bredare.

Sedan köpte jag till 18, tycker att den passar bättre för barnkläder. Båda kommer från Stoff&Stil. Modellen ser likadan ut som Panduros till exempel, men jag tror att det var ungefär halva priset...

Jag klipper till remsorna. Fogar samman dem. Sedan är det VÄLDIGT petigt att få igenom själva tyget genom verktyget. Oftast så använder jag en knappnål eller stoppnål och pillar lite för att få igenom dem. Sedan gäller det att joxa lite så att remsan går rakt innan man börjar stryka. På slutet så tycker jag att det är lätt att den blir lite bredare, vet inte om det är så att man inte drar riktigt jämt i tygstycket och att det därför blir skillnad på bredden.

När man gör dem själv så blir de mycket mjukare än de man köper på rulle. Jag gissar att de är superstärkta för att vara lätta att handskas med. Det gör att om man har en sådan där special kantbandspressafot så får man trixa lite.

Lite bilder ville du ha:
Perfekt matchning av tyg och snedslå:
Bild

Ekologiskt kantband
Bild

Fräscht med blå-vit rutigt till röd-vit klänning
Bild

Samma tyg på applikation som på kantband
Bild
Bild
Användarens profilbild
Av Panakeia
tack kaja!

det blir nog en investering i sånna snart...

om det är bökigt med kanbandspressarfot så borde det ju gå att stryka dem med stärkspray för att få dem fastare lixom... *spånar*
Användarens profilbild
Av jazoo
Åh så fina saker du gör Kaja! :love:

Jag har gjort egna kantband utan snedslåveckare ett par gånger, lite meckigt, men går med hjälp av strykjärnet och lite fingerfärdighet. Men en veckare gör det nog oändligt mycket enklare. :tumup:

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?