Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

hej allesammans!

kalla mig tokig, men jag har börjat med julklappar :) till saken hör att jag ska ha mitt andra barn i slutet av november och inser att ska jag hinna tillverka mina julklappar själv (vilket jag gärna vill) så är det dags att börja nu.

förra året fanns en jättetrevlig tråd med massa olika tips på vad folk hade gjort, där fick jag massa bra idéer, bland annat blev den varma chokladen som tipsas om i på första sidan en uppskattad present till både min och mannens syskon.

är det någon mer som liksom jag tycker att julklappspysselstiden börjar NU?

(och om man INTE vill göra julklappar så kanske man kan få inspiration till höstfödelsedagspresenter :)

och här är länken till förra årets tråd:
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=144524
vad kul att inte vara ensam :)

och ja, man skjuter ju nästan ALLTID upp det, men då har man i alla fall huvudet fullt av idéer :)

förra året gjorde jag som sagt chokladpulverburkar till alla syskon och svågrar, vi hade värsta chokladfabriken hemma :D

sedan stickade och virkade jag en del, stickade strumpor (de blev ENORMA så jag låtsades att det var en plan för att mottagaren skulle tova ihop dem själv till rätt storlek, man får ju inte vara dum :D ), handledsvärmare, tumvantar till pappa, och stickade och virkade sjalar till mamma, extramamma och svärmor. tycker att det är perfekt att sticka och virka när man åker buss.

sedan gjorde vi almanackor till våra föräldrar, tog fina bilder och skrev ut på skrivaren, kul nog har alla satt upp :)

sedan gjorde jag nyckelringar också till alla killar (såååååå svårt att komma på hemgjorda saker till killar tycker jag). jag letade upp alla möjliga småprycklar (legoklossar, avklippta specialkontakter, små plastdjur), borrade hål i dem och satte i ringar och hängde det på kedjor. blev riktigt kul :)

tycker det är så himla kul att se att folk använder det man gjort :)

vad har ni själva gjort? både som julklappar och i allmän presentväg?
Jag har börjat skriva en lista med stickat, virkat och lite sytt.

Har tänkt att göra bl a sittunderlägg, tovade tofflor, glasögonfodral, väskor. Och en mössa som skulle bli en julklapp till min bror förra året. Den tänkte jag försöka göra färdig under hösten. :wink:
puppan skrev:Jag har börjat skriva en lista med stickat, virkat och lite sytt.

Har tänkt att göra bl a sittunderlägg, tovade tofflor, glasögonfodral, väskor. Och en mössa som skulle bli en julklapp till min bror förra året. Den tänkte jag försöka göra färdig under hösten. :wink:
haha, ja jag har också några oavslutade presenter från förra året som får komma fram igen, bland annat en stickad sjal som jag inte riktigt vet vem som ska få.

glasögonfodral? hur gör du dem? det har jag funderat lite på om jag kunde ge till min svärfar. tycker det är JÄTTESVÅRT att komma på presenter till honom...

skaffade en ny symaskin i somras som kan skriva bokstäver så en födelsedagspresent jag tänkt göra till min bror är en vanlig basic-necessär men med en text skriven på. måste bara komma på VAD jag ska skriva. funderade lite på om jag skulle göra något liknande med glasögonfodral, att skriva något på, men har inte riktigt kommit fram till hur jag skulle sy själva fodralet.
Tass! Funderade på att ge bort chokladpulver och lite sånt i fjol, men det blev så sent påkommet.
I år vill jag inte stå med julklappshoppingen på lillejulafton som vi gjorde ist förra året :roll:

Funderade dock på vad... De flesta i min släkt är tonåringar och äldre. Svårare tycker jag, eftersom jag inte stickar.
Det blir ju genast svårare att sy till någon som är äldre än fem...
Jag måste börja pyssla nu, annars hinner jag aldrig klart. Jag är en sån periodare på pyssel men nu är det ju verkligen läge när man e lätt orörlig och allt. :D
Så denna tråd måste jag följa och hoppas få en massa tips! :vågen:
Tassar lite... ska bara föda barn först... och fira Valters 2-årsdag... och min 32-årsdag... och Sigrids 5-årsdag... och Olivias 7-årsdag... och fixa ett dop... SEN kan jag läsa ikapp och börja koncentrera mig på julen!
Bowzee skrev:Tass! Funderade på att ge bort chokladpulver och lite sånt i fjol, men det blev så sent påkommet.
I år vill jag inte stå med julklappshoppingen på lillejulafton som vi gjorde ist förra året :roll:

Funderade dock på vad... De flesta i min släkt är tonåringar och äldre. Svårare tycker jag, eftersom jag inte stickar.
Det blir ju genast svårare att sy till någon som är äldre än fem...
förstår hur du menar. en idé jag har är att sy pocketboksfodral och köpa en bra pocketbok att sätta in i, det funkar ju till alla åldrar! sån här tex: http://galenmama.blogspot.com/2008/08/p ... odral.html vet att jag sett en beskrivning någonstans också, men den adressen har jag inte här.

en annan idé kan vara sådana där kökshanddukar som man hänger på spisen (typ sådana här http://hottadoggar.jetshopfree.com/spis ... 157-1.aspx)

o, just det. jag prövade att göra egna anteckningsblock förra året. jag köpte vanliga sådana där basicanteckningsblock med tunn kartong runt om (ni vet sådana där som kostar typ en femma på bokhandeln). sedan klippte jag till tyg som var lika stort som omslaget, limmade fast det med spraylim och sydde med overlocksöm runt kanten. man hade ju absolut kunnat utsmycka det mer. vill man kan man ju sy ett matchande pennfodral till :)
tussilago skrev:
puppan skrev:Jag har börjat skriva en lista med stickat, virkat och lite sytt.

haha, ja jag har också några oavslutade presenter från förra året som får komma fram igen, bland annat en stickad sjal som jag inte riktigt vet vem som ska få.

glasögonfodral? hur gör du dem? det har jag funderat lite på om jag kunde ge till min svärfar. tycker det är JÄTTESVÅRT att komma på presenter till honom...

skaffade en ny symaskin i somras som kan skriva bokstäver så en födelsedagspresent jag tänkt göra till min bror är en vanlig basic-necessär men med en text skriven på. måste bara komma på VAD jag ska skriva. funderade lite på om jag skulle göra något liknande med glasögonfodral, att skriva något på, men har inte riktigt kommit fram till hur jag skulle sy själva fodralet.
Jag har köpt två gamla på loppis och har tänkt att ta bort det gamla tyget och sätta fast nytt.
Det är en sådan knäppning som en liten börs om du förstår hur jag menar.
puppan skrev:
Jag har köpt två gamla på loppis och har tänkt att ta bort det gamla tyget och sätta fast nytt.
Det är en sådan knäppning som en liten börs om du förstår hur jag menar.
aha, smart! kanske ska springa lite på loppis helt enkelt :D man vill ju gärna att det ska se lite proffsigt ut också, inte bara en knapp tex....
Jag som trodde jag var tokig som lite smått börjar fundera på julklappar! :vågen:
jag hade tänkt sy kuddfodral/ örngott till vissa släktingar som m ska få rita huvudfotingar med textilpennor på.. Fast dem blir ju från honom inte mig! Jag älskar huvudfotingar! :love:
vill minnas att några gjorde grytlappar med barnens teckningar broderade på förra året! :thumup:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Har inget revolutionerande att säga mer ä[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?