Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bowzee
Jag hade behövt något i köket, där man kan skriva upp tider, mat, viktiga datum, ja, allt som behövs.
Något man kan fixa själv? Vad är bäst? Typ en whiteboard eller en stor kalender eller vad?
Vad har ni? Andra ideér?
Användarens profilbild
Av svas
annelie skrev:är det här eller på skrubba.se som det finns en hel bildtråd med olika varianter. (tror svas har en riktigt bra sådan)
Tack :rodna: ! Detta är ju mitt älsklingsområde. Hoppas du kan få några tips nedan!

Jag har gjort en "sambandscentral" som sitter i köket. Vi passerar denna flera gånger om dagen.
Bild.

Det är en tavellist från IKEA. Sedan är det en anslagstavla från GRANIT som dels är magnetisk, dels går att skriva med whiteboard-penna på. Jag har klistrat fast små klädnypor.
Bild

I sambandscentralen finns bl.a.:
*Veckomeny
*Räkningar som ska betalas
*Familjekalender (en kolumn per familjemedlem)
*Viktiga telefonnummer
*Pennor och miniräknare

För veckomenyn använder vi en klickglasram där vi skriver middagarna med whiteboard-penna. Själva veckodagarna är på vanligt utskrivet A4-papper som är inramat.
Bild

Räkningarna hänger i en klämma
Bild

Gammalt blogginlägg om sambandscentralen: http://ekvalla.blogspot.com/2009/01/nyt ... l-med.html ... och ett inlägg om familjebyråkrati 8) http://ekvalla.blogspot.com/2009/08/fam ... akrat.html
Användarens profilbild
Av Scilla
Wow svas :D Jag önskar att vi hade en bättre plats för något liknande. Vi har inte riktigt nån sån där självklar väggbit men det skulle verkligen behövas en bättre sambandscentral i vårt hem...
Användarens profilbild
Av Bowzee
lotusx skrev:Jag har veckoplanen överst till vänster, från Granit:
http://www.granit.se/?id=657
Den var snygg. :)

Jag tror jag behöver något större, typ med kalender så man kan fylla i allt på en gång. Alla tider osv.
Men även en kolumn där man kan skriva matlistor och handlarlapp och annat smått.
Men då skulle man ju kunna ha något i stil med svas, med tavla att skriva på och en familjekalender vid sidan om.
Användarens profilbild
Av Shuna76
Vi har en whiteboardtavla med alla familjemedlemmars namn & veckodagarna inskrivna med vattenfast penna. Sen fyller vi i tider, om det är något speciellt som ska med till dagis/skola, vem som ska göra vilken syssla m.m
Längre ner på tavlan har vi matsedeln & ett utrymme där vi skriver upp viktiga saker som alla bör veta t.ex köpa present till kalas, planera in semestertripper & födelsedagar.

Sen har vi en bok där vi skriver in alla viktiga lappar från dagis/skola istället för att ha alla dessa lapparna drällandes överallt. Varje familjemedlem har sin egen kolumn där också. Varje söndag halv sju är det familjeråd då vi bestämmer vem som ska göra vad & vad vi ska äta under veckan. Barnen får bestämma mat en dag var, med lite styrning så det inte blir köttbullar & makaroner varannan dag :lol:

Jag köpte vår whiteboard på en lokalbutik i Ystad, den var lagom stor till vettigt pris.
Användarens profilbild
Av svas
Shuna76 skrev:Vi har en whiteboardtavla med alla familjemedlemmars namn & veckodagarna inskrivna med vattenfast penna. Sen fyller vi i tider, om det är något speciellt som ska med till dagis/skola, vem som ska göra vilken syssla m.m
Längre ner på tavlan har vi matsedeln & ett utrymme där vi skriver upp viktiga saker som alla bör veta t.ex köpa present till kalas, planera in semestertripper & födelsedagar.
Kan du inte visa bild?

Jag gillar vår nuvarande sambandscentral men jag behöver fixa om den så att veckans fasta aktiviteter/händelser finns med någonstans. Äldste sonen börjar skolan till hösten och jag vill att han får koll på vilken dag i veckan det är och om han ska tänka på något speciellt (matsäck, gympakläder, etc.).
Användarens profilbild
Av Shuna76
svas skrev:
Shuna76 skrev:Vi har en whiteboardtavla med alla familjemedlemmars namn & veckodagarna inskrivna med vattenfast penna. Sen fyller vi i tider, om det är något speciellt som ska med till dagis/skola, vem som ska göra vilken syssla m.m
Kan du inte visa bild?

Jag gillar vår nuvarande sambandscentral men jag behöver fixa om den så att veckans fasta aktiviteter/händelser finns med någonstans. Äldste sonen börjar skolan till hösten och jag vill att han får koll på vilken dag i veckan det är och om han ska tänka på något speciellt (matsäck, gympakläder, etc.).
Ska se om jag kan fota imorgon :)

Bowzee: På en billigaffär som heter Olssons basar. Tavlan är 90*60cm, rätt lagom storlek & kostade 229:-. Pennor köpte jag på Ikea för jag vill ha lite olika färger att skriva med :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?