Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jiny
Alltså, det går ju inte att hitta tossor som passar till Viktor. Hans fötter mäter nu 14 cm (och är 9½ månad) och han har vuxit ur alla tossor som finns till bebisar. Och skor kan han inte ha än, de halkar av och är allmänt klumpiga.
Så jag får väl sy ett par tossor själv, tänkte jag. Några tips? Vad ska det vara för tyg? Det kanske rentav är någon som har ett mönster att dela med sig av?
Jag tänkte mig ett par i nåt vindtätt tyg, och sen ha ordentligt med strumpor och sockor under. De behöver alltså inte vara varma, bara vind- och kanske vattenavvisande.
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Kika här: http://ecsweden.se/forum/viewtopic.php?t=270
Har samlat lite länkar där.
Annars finns det nog kanske tips i nån annan tråd i pysselhörnan där. :D
Användarens profilbild
Av Jiny
Bissa skrev:Tossor att ha utomhus?? Jag brukar ha bobux på hugo och trä över en grov raggsocka :) det håller fossisarna varma och goa :tumup:
Ja, fast Viktor får ju ibland sitta i en snödriva eftersom syrran vill åka pulka eller busa i snön... :D Och då vill jag ha nåt som täcker och är vind och vattenavvisande, ska helst täcka ända upp till knät.
Jag ska titta på en tossa som vi har (som är för liten till mr Bigfoot :roll: ) så kanske jag kan knåpa ihop nåt efter det. Och ett högt skaft är ju enkelt att sy dit.
Användarens profilbild
Av marcy
Åh herregud!! 14 cm!! Klaras (2,5 år) är bara 13,5 cm. Och min Oskar 10 mån (som jag har tyckt haft RIKTIGT stora fötter) har ca 11.5-12 cm.
Användarens profilbild
Av Jiny
marcy skrev:Åh herregud!! 14 cm!! Klaras (2,5 år) är bara 13,5 cm. Och min Oskar 10 mån (som jag har tyckt haft RIKTIGT stora fötter) har ca 11.5-12 cm.
Jotack! :D Han är stor hela han, ca 12-13 kg och över 80 cm lång. Just tossor är svårt, för bebisar ska visst inte ha så här stora fötter. :roll: I klädväg är det ju bara att köpa större storlekar.
Användarens profilbild
Av Jiny
Tyras å Knuts mamma skrev:u kan ju sy dem i bävernylon då, och med dragsko i överkant så att de sitter kvar, det är väl egentligen bara att klippa och sy?
Jo, jag gör nog så, ska bara fixa nåt vindtåligt tyg.
Användarens profilbild
Av jag71
Har för mig att vanja77 sytt några tossor. Jag trodde jag spart mönstret men det har jag tydligen inte. Så pm henne och fråga. Eller sök här. :D
Användarens profilbild
Av knutis
Jiny skrev:
Bissa skrev:Tossor att ha utomhus?? Jag brukar ha bobux på hugo och trä över en grov raggsocka :) det håller fossisarna varma och goa :tumup:
Ja, fast Viktor får ju ibland sitta i en snödriva eftersom syrran vill åka pulka eller busa i snön... :D Och då vill jag ha nåt som täcker och är vind och vattenavvisande, ska helst täcka ända upp till knät.
Jag ska titta på en tossa som vi har (som är för liten till mr Bigfoot :roll: ) så kanske jag kan knåpa ihop nåt efter det. Och ett högt skaft är ju enkelt att sy dit.
Men du , har du kollat på polarn och pyret? När jag kollade (köpte inga då men tänker göra sen) så fanns det ordentligt stora storlekar i toss variant. Typ täckbyxmaterial och enkel knäppning. Kanske kan vara värt att kolla?
Användarens profilbild
Av Jiny
knutis skrev: Men du , har du kollat på polarn och pyret? När jag kollade (köpte inga då men tänker göra sen) så fanns det ordentligt stora storlekar i toss variant. Typ täckbyxmaterial och enkel knäppning. Kanske kan vara värt att kolla?
Hm, ja, maken kan ju ta vägen förbi där imorgon, innan han går till tygaffären :). Fast nu är det ju så lite kvar av vintern (får man hoppas!!) så det känns inte riktigt värt det att köpa nåt dyrt på PoP...
Användarens profilbild
Av Anna
Jag såt ett par "skor" som var superlätta och väldigt enkla någonstanns. Det var liksom en sula och sedan bara ett långt rör som var lika brett hela vägen. Sen fanns en dragsko att dra år kring vristen och en längst upp. Såg lite ut som bebis moonboots. Borde vara riktigt lätta att sy.
Användarens profilbild
Av Aurian
Vi har ett par riktigt varma tossor i stor storlek (passar Devin även med raggsockor i, han har typ stl 24 i skor). Köpte dem för kanske ett år sedan på rea på Babyland, och de hade även ännu större storlekar!

De är tjocka med teddy-foder och vatten/vind avvisande yttertyg
Användarens profilbild
Av Jennelii
Anna skrev:Jag såt ett par "skor" som var superlätta och väldigt enkla någonstanns. Det var liksom en sula och sedan bara ett långt rör som var lika brett hela vägen. Sen fanns en dragsko att dra år kring vristen och en längst upp. Såg lite ut som bebis moonboots. Borde vara riktigt lätta att sy.
Var det dom här som Daniellas mamma köpt?

Bild
Användarens profilbild
Av Tiz
Jag har ett par ärvda Kavatskor med raggsockor i, på Ville. Kan du inte köra med skor? De sitter på fint med hjälp av flärpen under hålfoten som sitter på overallen ;)

Inte något sytips men annat tips ;)
Användarens profilbild
Av Jennelii
Tiz skrev:Jag har ett par ärvda Kavatskor med raggsockor i, på Ville. Kan du inte köra med skor? De sitter på fint med hjälp av flärpen under hålfoten som sitter på overallen ;)
Linus blir iskall om fötterna i sina kavat, med eller utan tjocksockar...trots att det bara varit ett par minusgrader ute och vi var ute en kort stund. Mycket irriterande...vi bor ju i Norrland..vad gör man då det är RIKTIGT kallt??
Användarens profilbild
Av Gladalaxen
När det är riktigt kallt stannar man inne... eller flyttar söderut :wink:
Nä, det är svårt med små bebistår och fossingar. Jag har tossor från tradera och overall med övervikbara fötter utanpå.[/quote]

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?